En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Så fick fortsätta inlägget med några bilder till.
620.jpg
621.jpg
622.jpg
623.jpg
Vart i alla fall en mycket trevlig träff som även hade 10års jubileum i år.
Så for lov rek folk både delta som besökas.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av ESGEE »

Ser ut som trevlig dag
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Sista veckan innan min "för-semester" så vart dags gå igenom lådan med köpta prylar och se så inget "viktigt" missats.
Tur de för insåg att de saknades fläns och packning till extraktorrör. Så fick beställt ett sådant vilken bör komma med god marginal.
Lär ändå ta några dagar få till och lackera motorrum. Räknar ändå med några resor till VP i Fristad för saknade prylar. Vet på rak hand
de saknas lite slangar som chokevire avgasbandage luftfilter som lite annat smått och gott. Även kickdown vire fransad vilken knappt hänger ihop men räknar med kunna bara byta viren mot typ en mopedvire och ett par lämpliga nipplar.

Tyvärr jourhelg så semestern börjar inte innan måndag och jobb lär nog inte påbörjas förrän tisdag då barnen vill bli hämtade på skolavslutningen
med Greger.... Å även om andra steget i säsongsjobbet "bara" är motorrum kommer jag få häcken full. Ett par hål från gammal bensinvärmare att sätta igen finns säkert ytterligare lite plåt som behöver bytas. Även gummilistens som tätar mot huv behöver få en ny monteringsskena så jobb finns så de räcker.
319.jpg
Även plåten mot kylaren får modifieras lite för passa mot nya aluminiumkylaren..
Å när väl all plåt och lack åtgärdas återstår motorgenomgången.

Jaja hoppas hinna allt i motorrum på för-semestern. Men räknar kallt med att Gudrun får sommarvikariera ytterligare någon vecka.
Även om de oftast går fort när jag väl sätter igång.

Efter gått igenom "samlade" eller inköpta delar kan jag krasst konstatera att för "bara" vara bruksbil kommer säsongens jobb bli minst lika
kostsamt som föregående säsong men arbetsinsatsen blir något lägre. Blir lätt runt 12-13000 som hinkas ner under huven och då ändå inte räknat
de nya batteriet och alukylaren. Så Greger börjar få ett lite högre värde än bara bruksvärde. Men bygger ju för behålla och vill att bilen ska bli så pålitligt den bara kan.

Ännu dock inte bestämt hela byggplanen skulle egentligen velat provkört förgasare innan motorrenovering men tror inte detta extrajobb hinns med om barnen garanterat ska kunna hämtas på skolavslutningen med bilen.. Ska ändå erkänna en sak själv extra nyfiken på resultat för detta är onekligen de "värsta" motorrumsrenoveringen jag gjort. Är ändå och lär förbli en "hhs"-kille dvs "håll huven stängd" och öppnar enbart huven för kontroll eller service men efter säsongens jobb räknar jag med tre saker 1/pålitlighet. 2/slippa söl på betongen. 3/ inte behöva skämmas om huven måste öppnas på macken. Sen blir de ren bonus i lite trevligare och rappare gång och lite "sport" i traktorn...

Har en sista fundering om man ska satsa på ersätta brytare och kondensatorn med en givare från folkraceshopen såg de sålde något prisvärt kitt men de kan ju bytas i efterhand åxå.

Men nu tar åter arbetet igång med lite skruvande och roligare uppdatering med förhoppningsvis trevligt slutresultat.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Så i kväll åkte huven bort i morgon börjar demontering följt av fixa till motorrum..
389.jpg
Gott komma igång men blir en hel del jobb men helt klart behövligt sölar en hel del olja om motorn
men de mesta verkar härstamma från ventilkåpan och främre filttätningar hoppas inget läcker i den bakre
för rycka ut motorn har jag inte planerat. Men gissar de ger sig i morgon.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Motorrum uppdatering pågår men inne för en kaffe kom en störtskur...

En av mina ideer var att montera en 140-73/74 Servostyrning jag har liggandes.
Insåg igår när jag såg att en servostyrning tlll 140 där många vitala delar saknades.
Som gick för hela 8000kr på tradera. Att onekligen måste de vara guld att äga en sådan och min
servo har tyvärr trasig pump som först måste "hittas" eller byggas.

Men nu stjäl väl en Servostyrning runt 8-10 hk?? Känns jäkligt onödigt trimma motorn för stjäla dem till Servostyrning....
Finns ändå bra mycket modernare grejor idag än en tungdragen servo som stjäl effekt och dyra droppar bensin.
Tanken blev EPS eller electric power steering...

Kan inte vara svårt! Har ju inte tummen mitt i handen haha.

Efter lite snabbt googlande är saken avgjord (har andra redan gjort de. Så kan jag! Gäller dock inte hjärnkirurgi)
73ans servo ändå inte original och stjäl ju som sagt av de få hk min motor har.

Så idag vart ett rattaxelaggregat
392.jpg
392.jpg (28.44 KiB) Visad 1078 gånger
nedre knut
391.jpg
391.jpg (6.91 KiB) Visad 1078 gånger
Samt en styrbox
393.jpg
393.jpg (20.92 KiB) Visad 1078 gånger
Allt från en Prius 04-08 beställt servostyrning totalpris 2500kr inkl frakt.

Måste ändå ses som ett fyndpris för få Servostyrning i en 145a å med bonus en klimatlösning.
Som bonus kan jag ju sälja mitt servo för gissar 10 papp ändå komplett helt hysteriska priser.

Detta kommer bli ett kuligt vinterprojekt för tror inte de hinns med under kombinerad skruv/renovering och körsäsong...
Måste ändå fråga två saker 1/ finns de någon som har en onödig rattstång 67-72 liggande?? Å 2/ Någon som redan stoppat dit en EPC i en 140 och har några tips??
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Fått blåst ur motorrum från lös sittande färg och skit..
394.jpg
Nu får de bli torktid till imorgon då de blir lägga igen hål för den gamla bensinvärmaren..
även ett par mindre hål litet under batterihyllan.
395.jpg
Å ytterligare ett under fästet för spolarvätskebehållaren..
396.jpg
Sen bara stålborstning och rengöring med bromsrent följt av rostomvandlare.
Mer avancerat än så gör jag inte innan grundfärg får duga gott till Greger blir i alla fall
ett rejält lyft oavsett...

Slapp i alla fall fixa till batterihyllan som även den behövde lite omsorg.
Hittade en bättre beg på tradera för köp nu priset 99kr helt ok för spara lite tid och jobb
Borde hinna komma innan de är dags för toppfärg..
397.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Fått gå lite långsammare fick lite annat viktigare än biljobb att göra..
Innefattat saker som Ullared skolavslutningar och studentfiranden..
Men nu åter på banan och fått svetsat färdigt i motorrum vart inte så mycket men allt ska ju ändå göras..
Idag står maskering och lite karosserikitt på schemat hinns de med så blir de väl lite grundfärg.

Fick ändå en tanke gissar beställda delar till Servostyrning bör komma i morgon! Möjligt jag ger mig på bygga detta
före topplack av motorrum. Överväger klämma dit de under huven och då behövs ett par fästen lika bra få gjort dem före lack.
Men ändå inte riktigt hunnit bestämma mig och återstår se om de ens är möjligt få in det där. Kan inte veta innan jag ser prylarna.
Men visst är de lite spännande..
Bilder?? Nä inget att se ännu ändå.. Lär väl komma efter toppfärg och avmaskering.
Eller tidigare om de blir tal om bygga servostyrning..
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

Hej då din bensinvärmare är borttagen undrar jag om tick tick bränslepumpen finns kvar?
På min 744/88 har pumpen lagt av...annars gav den jättefin värme och värmde motorn
tills avgasvärmaren rostat upp...(den blåser fin varmluft på pass-sidan)Den bilen har aldrig monterats med 220v krets.
så om du har kvar bränsle pumpen är jag intresserad...min värmare ser ut som en tillplattad väska. :)
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Lolalola »

Spännande med servostyrningen. Det skall följas. :)
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Lolalola skrev: 12 jun 2022, 13:20 Spännande med servostyrningen. Det skall följas. :)
Ja i den frågan är vi i alla fall då två.... Ser själv fram emot detta jobb och med de tror jag de blir montering i veckan..
Förutsatt att de är fysiskt möjligt få in den i motorrum.. Blir de montering på rattstång vill jag antagligen ha en dublett rattaxel
att bygga på före.

Å Umekille tyvärr vart den urmonterad långt innan jag köpte bilen... tick tick timern/vred invändigt fanns dock och tickade men om den finns kvar är jag mer osäker på kan kika men mest troligt har den vandrat till tippen redan...

Tygbrist har satt stopp för dagen gick för mycket tyg förra säsongen och inte tillkommit tillräckligt många gamla lakan överkast filtar i "tyglagret"
Så får bli en sväng till tygskroten i morgon och köpa lite lämpligt tyger...
398.jpg
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

okey..digitaltimern som satt vid stereon var borttagen så jag ersatte med en strömbrytare på brädan...
vissa 700 bilar hade timern i mittenfacket mellan stolarna...kanske kan få igång min pump men den sluta
då jag hade för mycket e85 i bilen så den har väl ärjat ihop. en bensinvärmare är kung på hösten bilen blir varm
på nolltid :)
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Lolalola »

Peter Holbrant skrev: 12 jun 2022, 19:05 Ja i den frågan är vi i alla fall då två.... Ser själv fram emot detta jobb och med de tror jag de blir montering i veckan..
Förutsatt att de är fysiskt möjligt få in den i motorrum.. Blir de montering på rattstång vill jag antagligen ha en dublett rattaxel
att bygga på före.
Det kan nog bli knixigt vilket som. Själv skulle jag för ett tag sen montera en liknade från en Opel Corsa i en Mercedes, men det blev så trångt och jävligt att jag istället beställde en styrväxel med fler rattvarv. :)
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Japp fick styrningen idag och vart lite ledsen hade köpt en servo utan ställbar rattaxel (vilket skulle gett mer delar att leka med i tillverkningen)
Men tog paus i maskerande och rev bort lite för att mäta ordentligt..

Å kan säga de blir trångt riktigt trång men bör gå få in med lite mer jobb än planerat.
Men vill ha in den i motorrum inte omöjligt men de blir knappt om plats..
Min plan korta ner axeln på rattsidan maximalt. Svetsa på en 3cm hylsa i rattaxelns ände som är svarvad i dim efter servots axeltapp med minsta möjliga tolerans. Skjut på servot borra gänga och montera dit en stoppskruv.
Hela servot kommer då bygga ca 13cm ut och kräva 7cm från cc runtom med undantag för motorn som riktas rakt upp mot huv med 4cm marginal.
Svetsa ett fäste i kaross och tillverka ett helt löstagbart fäste mot servo på detta vis i alla fall avmonteringsbart om man lossar på bromsservo.
Sen tar jag prius undre ordinarie knut och parar ihop via ordinarie splinesaxel(justerbar 4cm neråt för möjliggöra lossning) med 140ins nedre knut..
Sen bara förlänga kablage och montera styrenhet under instrumentpanel en minus och en plus via en fet säkring direkt till batteri och en styrkabel till tändning.. Hela skiten "bör" gå dit med minsta möjliga marginal mot bromsservot. Helt omöjligt montera av på utan samtidigt lossa bromsservot.
Men fullt möjligt få dit (hoppas jag annars gör om gör rätt)

Med detta kan jag bara konstatera att de får bli ett vinterprojekt för tillräckligt göra nu ändå.
Men nu kaffe sen iväg köpa lite mer grillfolie 20 meter blommigt tyg redan inköpt för kunna drapera bil för lackering
men grund bör hinnas fås på idag..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

nu grått i alla fall...
399.jpg
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

är det en "Orbitrol" styrning du köpt?
Skriv svar