Volvo PV544 B16

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Volvo PV544 B16

Inlägg av HSE »

Jag hade nog bytt till en B18 motor, lättare få delar till dem :)
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Volvo PV544 B16

Inlägg av HVA59 »

Det verkar helt klart så ja, men jag vill om möjligt ha kvar originalmotorn och tänker satsa på den. Den verkar faktiskt vara i ganska bra skick bortsett från, ja, det som hände nu cocos_acc.gif
I alla fall så skruvade jag av ventilbryggan ikväll, och till min lättnad så verkar inte stötstängerna knäckta, utan väldigt krokiga bara, vilket är skönt för då ligger där ju inte bitar av stötstång inne i motorn :) Dock så går stängerna inte att dra upp ur toppen eftersom de är så krökta, så toppen måste bort. Det hade den visserligen behövt ändå då i alla fall den ena ventilen sitter väldigt fast... Men jag tror inte det ska vara någon jätteutmaning bara jag får in bilen under tak...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Volvo PV544 B16

Inlägg av TolvNollNio »

Äh, det är sommar varmt och skönt och dessutom bäst ljus utomhus så se nu till och riv av toppen.
Går väl stänga huven över natten om så behövs.
Dessutom mycket större yta att sprida ut alla verktyg och delar :lol:
Är själv nöjd med att ha fått bra betalt :wink: för reservdelsmotorn.
Hoppa dock när jag läste formuleringen om vad som var enormt rostigt i den, (miss)förstod det som att ventilfjädrar och stötstänger var snudd på bortrostat!
Men så illa var nu inte.

Bara bra du blir tvungen ta av toppen på motorn du tänker använda, bara att passa på slipa in ventiler och se över ventilsäten så allt håller tätt.
Motorn går så mycket bättre då.
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Volvo PV544 B16

Inlägg av HVA59 »

Okej, så jag hade för första gången på alldeles för länge inte så mycket att göra nu idag, eller rättare sagt så skjuter jag det till imorgon kväll istället, men idag fick det gå ett par timmar till PV:n. Målet var att få av toppen äntligen. Sagt och gjort, började plocka bort grejjer och allting gick faktiskt ganska bra. Inget som var särskilt fastrostat eller trasigt. Bara en pinnbult med kassa gängor till grenröret om man ska klaga på något :)
Förgasaren satt som fasen av någon anledning, men med lite lätt våld så kom den loss till sist.
En annan grej som också satt som bara den var själva topplocket. Hade lite svårt att få av det själv, men efter lite våldande med gummiklubba så kom det med till sist.

All in all så ser det inte så illa ut, jag får ju så klart byta alla packningar och så, samt att de där två stötstängerna såg ut som kokt spagetti :mrgreen:
Nya ventiler och styrningar står med på inköpslistan bland annat... Motorn var rätt sotig inuti, men verkar inte så illa annars. En liten liten knappt kännbar vändkant finns där, men jag tror inte det är så illa. Insåg av en tillfällighet att där verkar vara en del glapp i vattenpumpens lager... Dock läcker där inget men det är nog något som borde åtgärdas i alla fall. Nu när man kunde se lite bättre runt motorn så var det rätt lätt att konstatera att motorkuddarna/fästena är helt slut. Där finns 3 stycken va? Det var vad jag kunde hitta i alla fall. Det ena är helt torrsprucket, det andra är delat på mitten, och det där bak verkar inte ens vara nåt gummi kvar alls...

Kan man byta motorkuddarna utan att ta ur motorn ur bilen? Den bakre ser ut att gå bara man lyfter upp bilen lite, men de främre ser värre ut?
Undrar också, mellan termostathuset och vattenpumpen sitter där en liten slangbit typ, jag skruvade loss termostathuset från toppen för jag tänkte att det skulle vara svårt att få på den slangen vid montering sen annars, men den verkar ju bara vara tryckt ner i en försänkning i vattenpumpen? Ska där inte vara nåt som håller den mer eller ska man lite på att den kan hållas tryckt emellan?

Hittade också en till misstänkt anledning till varför den var lite tjurig när man gasade med den, förutom att bensinen såg ut som tjära. Vakuumröret mellan förgasaren och tändfördelaren hade nämligen ett hål på sig där det skavt mot motorblocket, så tändningen har klart inte följt varvtalet så som det ska. Kan vara en bidragande anledning...

Bilder kommer förhoppningsvis för att underlätta förklaringarna lite :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar