Modell flyg.

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Modell flyg.

Inlägg av HSE »

Testar öppna en tråd om RC flyg här. Som jag visat på annat ställe byggde jag en EL Mustang, den visade sig vara olämplig för mitt gräsfält, vill stå på nosen vid start och landning vilket resulterar i trasig propeller :( Köpt två propellrar när jag byggde den och de har nu tagit slut... Så ny titt i gamla lagret av metanol modeller och plockade fram en annan som var redo efter radio byte. Också denna moror hade inte varit igång på många år. Men den startade direkt och jag tänkte att jag hade en vinnare här. Men inte, när jag testade på fullgas med nosen uppåt som vid en start från fältet så dog motorn efter 1-2 minuter, skruvade på förgasar justeringen men fick ingen ordning på det. Kunde inte starta så, hade blivit som med planet i Örebro.
Sedan tog tiden slut, jag håller ju på med att måla huset och det går före så tiden räcker inte till. Konstaterade också att jag har slut på blandat bränsle, har kvar en 20 liter metanol och 4 liter olja sedan jag tävlade för en 30 år sedan så jag får blanda några liter, mer olja i än till en moped :) Men avgaserna lukter bättre!

Lyckades inte lägga in några bilder, säger något om att mediet är fullt?
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Modell flyg.

Inlägg av TolvNollNio »

Tråkigt det inte fungerade som det var tänkt, går det omplacera batteri eller mottagare i flygkroppen för att rätta till balansen?
Googlat lite på sådant bränsle sen innan och jo det var rejält med olja i det!
Blå/vit Monark 1209
Tillotson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Modell flyg.

Inlägg av Tillotson »

När jag höll på med modellflyg på 80-talet så körde vi med 80% metanol och 20% ricinolja, jisses vad allt blev kladdigt av ricinolja och motorerna beckade ihop om de stod still ett tag. Jag ropade hem en SC 52 8,5cc fyrtaktare på Tradera i våras och fick igång den, den kör jag med bränsle med 16% syntetolja och den oljan är mycket bättre eftersom den inte stelnar som ricinolja men den luktar inte lika gott.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Modell flyg.

Inlägg av HSE »

Jag körde också på syntetolja senast men den är slut så det är dunken med Castrol R som gäller nu.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Modell flyg.

Inlägg av HSE »

Rensade förgasaren med borste avsedd för att rensa mellanrummet mellan tänderna, köpte ett par askar på apoteket en gång. Bra till att rensa munstycken i förgasare till moped och motor såg också :smile: Och blandade nytt bränsle, sedan gick motorn perfekt. Vet inte om det var bränslet eller rengörningen som var orsaken, försökte i jobbet att bara göra en sak i taget när jag fel sökte men huvudsaken är att det fungerar nu. Men också denna modell visade sig ha för små hjul för att rulla bra på mitt fält! Lösningen är att starta på grusvägen utanför, landningen på fältet är ju inget problem med noshjul.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Modell flyg.

Inlägg av HSE »

Beträffande Mustangen är det inte mycket att gåra åt saken, ändra tyngdpunkten försämrar flyg egenskaperna. Och med infällbara ställ kan man inte sätta på större hjul och vinkla fram dem som är vad man normalt gör när ett plan vill stå på nosen. Är det en skala modell så delar det fullskala planets egenskaper, de riktiga Mustangerna fick också akta propellern vid starten. Så jag kan starta från grusvägen men landa är värre för det kan komma bilar när man skall landa.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Modell flyg.

Inlägg av HSE »

Efter att vältat mitt flygfält lyckades jag starta denna kärra därifrån
FB1AD0B5-1441-4DBB-BEC3-520BAA69D497.jpeg
Saknade inte el motorn när Metanol motorn sjunger så fint :D
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Modell flyg.

Inlägg av HSE »

22 grader varmt, blå himmel och ingen vind och jag lastade planet och utrustningen på skottkärran, rullade ned 50 meter till mitt fält och tankade upp. Startade motorn, taxade ut och drog på. Lyfta och upp i det blå. Härlig flygtur körde lite loopingar och rollar och slutligen kom jag in för landning, kom som på räls underlättar med nos hjul då den kärran har hög landnings hastighet.Stänger av motorn och höjer högernäven i luften, känner mig riktigt lycklig :D
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Modell flyg.

Inlägg av HSE »

Plockade fram en annan gammal trotjänare ur förrådet, allt var ju installerat så bara att plocka ur den gamla omoderna mottagaren med en antenn som gick till fenan där bak. In med en ny till nya generationen radio med inbyggd antenn :)
D204FCE8-7ADA-41FB-B365-B4A8E82C188E.jpeg
. Lägga till en ny modell i sändaren, trycka på mottagarens bindnings knapp och sedan programmera sändaren, behövdes bara skifta sidorodrets rörelse. Tanka upp, en läcka på förgasarens bränsle ledning, inte så underligt med metanol och tio år gamla ledningar.

Sedan spännande att starta upp motorn, startade direkt och behövde inte ens fin inställas, inte dåligt efter många år i förrådet :o Startade upp, två klick på skevrodren och två på sidorodret så flög den perfekt. Och en väldigt fin landning fick jag till som avslutning på en varm och solig sommar kväll :D
95B445C3-14C9-4C1F-BFC3-381FB5C2673A.jpeg
Ärrad trotjänare.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Modell flyg.

Inlägg av HVA59 »

Roligt när det funkar trots att det stått i många år!
Jag tycker att modellflyg verkar spännande, men skulle nog aldrig våga ge mig på det själv! Känner mig inte kvalificerad som pilot :mrgreen:
När jag var liten så fick jag och lillebror ett litet elektriskt radiostyrt flygplan i present, jätterolig sak, men det blev kortlivat pga att ett träd tvunget skulle va ivägen! Jag lovar det var inte jag som var dålig på att flyga det, trädet bara dök upp ur ingenstans :wink:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Modell flyg.

Inlägg av umekille »

Vi byggde ett linstyrt plan på tekniktimmen i högstadiet...det hann inte bli klart för flygning
i våran årskurs...linflyg e lite av en konst...liksom höghastighets bilar i lina på rundbana...
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Modell flyg.

Inlägg av HSE »

Jag testade som många andra linflyg i unga dagar, blev så yr av att snurra runt att jag snabbt lade ned den grenen av modellflyg :D

Träd i vägen är inte bra! Vi hade ett i närheten av vårt klubbfält som var i vägen vid landning i en vanlig vindriktning, en dag när jag var där och tränings flög inför en tävling mitt på dagen så stannade en bil på vägen bredvid och en man gick ut och ställde sig och tittade på när jag flög. Lite irriterande eftersom jag måste flyga lågt över honom och hans bil vid landningen... Men när jag gick in för landning och passerade trädet tittade jag för mycket på honom och kom två meter fel i sidled, slog vingen i en trädgren så vingen slogs loss från kroppen som i sin tur landade på vägen 3 meter framför mannen :shock:

"Hur mycket kostar ett sådant plan?" frågade han när jag hämtade vraket.Svaret på det var väl att skälva planet kostade 2 k sek samt åtskilliga timmar, sedan tillkom motor och radioutrustning.

Kändes inte som dat var någon ide att påpeka för honom att om han inte stått där och distraherat mig så hade jag inte träffat trädet, jag ville ju inte komma för när honom och hans bil och gick därför för nära trädet i stället. Men i tysthet åkte jag senare ut med motorsåg och fällde trädet, komunens mark men preskriberat nu :D

Stenungsunds fältet hade en el ledning i vägen för landningen i många år innan den grävdes ned, den avverkade många flygplan, såg en rejäl smäll när en Norrman skulle göra en högfarts tryckare förbi fältet och träffade ledningen, regnade bitar!
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Modell flyg.

Inlägg av HSE »

För den som undrar sitter det en engelsk Irvingmotor i planet, fabrikatet finns nog inte kvar nu. Sist jag hörde, för många år sedan, skulle de flytta tillverkningen till Kina men hade fått problem med detta. Men min motor i planet är i god form, jag provade i går att hand starta vilket alltid imponerade på åskådarna vid klubbens flygdagar förr. Det går till så att man drar runt propellern några varv för hand utan på kopplad ström så den suger in bränsle, sedan till med strömmen och snärtar till med två fingrar på spinnern bakåt. Då tänder bränslet i cylindern när kolven närmar sig ö.d. bakifrån varvid den trycks ned så motorn vänder rotations riktning och hoppar igång åt rätt håll :D En start metod använd på ex traktorer med tändkuls motorer, man ger svänghjulet en knuff bakåt varvid motorn tänder och vänder rotationsriktning och startar åt rätt håll.

Och igår då, jo till min förvåning puttrade min Irving motor igång åt rätt håll vid första försöket, synd jag inte filmade det :D Annars använder jag ju en elektrisk startmotor, är ju bara intresserad av att starta motorn i fråga snabbt och säkert.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Modell flyg.

Inlägg av HSE »

Här är ett exempel på hur man startar en traktor genom att ge den en knuff bakåt så den hoppar igång framåt :D. https://www.youtube.com/watch?v=riCTEjexhGs
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Modell flyg.

Inlägg av HSE »

Lite uppföljning om Mustangen, har fått hem tre bladiga propellrar istället för 4 bladiga, mindre risk att ett blad går av vid landningen, fast mindre skala rätt. Men flugit mycket med den efter det, brukar starta på grusvägen, är det torrt och nyklippt går det att starta på mitt fält men mindre risk med att starta på vägen och gå de 25 meterna ned till flygfältet med planet i luften. Planet vill fortfarande stå på näsan vid landningen men propeller har hittills hållit men nu har jag plockat bort landnings ställs luckorna, sämre för utseendet men de ville ta i gräset vid landningarna.
F0D6507D-1614-42D4-B17E-04E3356F08B3.jpeg
Skriv svar