Reparera gammal släpvagn tips?

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Reparera gammal släpvagn tips?

Inlägg av umekille »

Den är ganska trög i fjädringen...kan man borra ett hål uppifrån på axeln o fylla med nån krypvätska
typ 50/50 hydraulolja aceton.eller fotogen e.dyl för att få mjuka upp ?
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Reparera gammal släpvagn tips?

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja ibland fungerar det allt hänger på hur mycket rost och skit det finns i röret... min förra kärra vart likadan vid köp hissade upp ena sidan borrade ett hål på mitten sprutade in atf olja då den är skonsam mot gummi fyllde tills det rann ut på andra sidan skiftade sida som vart upplyft sprutade tills det rann ur andra sidan på med lite lass och ut på en skumpig väg... gjorde förfarandet 2ggr kolla även så att inte dämparna stumnat... satte faktiskt ett par mopeddämpare på min med inbyggda fjädrar funkade fint och vart gratis... behövs visserligen inga dämpare på en kärra..
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Reparera gammal släpvagn tips?

Inlägg av umekille »

Nu har jag läst om att ser besiktningen att man borrat/svetsat i axeln blir det per auto underkänt
Droppade det olja länge efteråt på din släp? Funderar om det går tippa upp släpen på kant och hälla in genom
springorna i gummit?
Besiktar först innan det blir nån åtgärd...den glappar lite på dragaxeln med...
pumpat in 60 tag i varje nippel. 3-4mm glapptollerans godkänns.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Reparera gammal släpvagn tips?

Inlägg av Peter Holbrant »

tja det man inte vet har man tydligen inte ont av för som sagt borrade i min men å andra sidan pluggade hålen målade axeln och lade på rostskydd så osäkert om de ens gick se att jag hade borrat på besiktningen... Vart i alla fall en bra kärra besiktades 3ggr i min ägo och såldes ett år innan ny besiktning gav 1000kr för kärran och den såldes för 6000kr... Men har ett veteransläp nu i stället som bara ska besiktas en gång till sedan besiktningsbefriad...
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Reparera gammal släpvagn tips?

Inlägg av SS440-80 »

Åh'fan, gäller veteran för släpvagnar också :shock:
Det visste jag inte. Har en -83 i bra skick, så det blir skönt när den blir besiktningsbefriad :D
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Reparera gammal släpvagn tips?

Inlägg av umekille »

Någon som vet om man sätta in en stum axel och bladfjädrar?
Givetvis svetsar man påskjutaren och tar bort bromsen då.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Reparera gammal släpvagn tips?

Inlägg av erlan »

Peter Holbrant skrev: 09 sep 2021, 21:19 Ja ibland fungerar det allt hänger på hur mycket rost och skit det finns i röret... min förra kärra vart likadan vid köp hissade upp ena sidan borrade ett hål på mitten sprutade in atf olja då den är skonsam mot gummi fyllde tills det rann ut på andra sidan skiftade sida som vart upplyft sprutade tills det rann ur andra sidan på med lite lass och ut på en skumpig väg... gjorde förfarandet 2ggr kolla även så att inte dämparna stumnat... satte faktiskt ett par mopeddämpare på min med inbyggda fjädrar funkade fint och vart gratis... behövs visserligen inga dämpare på en kärra..
Atf olja är inte skonsam mot allt gummi. finns gummi som inte alls tål atf olja.

erlan
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Reparera gammal släpvagn tips?

Inlägg av umekille »

köpte en obromsad axel men fick lämna bort jobbet då ramverket var slut och måste
bytas(mycket jobb)...hitta en bra firma som sålde billiga axlar.
Strödetaljer AB, stilab.se värd ett besök om ni funderar på renovera ett släp så
nytt är nytt gällande axel o bromsar och kostar inte skjortan...Smidig frakt med DHL.
Skriv svar