Peter goes rod...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Tja undrar fortfarande om de vart mitt fel.. Satt i soffan kikade lite på blocket då min Rasmus säger wooooew kolla vilken fräck bil!!
Kikade lite snabbt och fick hålla med honom visst den vart riktigt fräck! Klickar på annonsen för visa eventuella fler bilder för Rasmus...
Ja sen var de inom kort inte bara en förälskad unge i soffan, utan även gubbe..

Bilen i fråga en gammal Peugeot 203... Ytterst osäker om jag sett mer än någon enstaka sådan under mitt liv.
Ja bilen önskar en hel del jobb men jag ser den redan Peter:fierad i min smak som bara en nykär kan göra. Så efter lite klurande vart det till att lägga ett bud.
Sen var de lite förhandlande under 5-dagar innan den till sist vart "Min", nu inom "flugskitar". För inte hämtat och betalt den än! De blir på måndag
och jösses vad jag längtar till måndag och min lediga dag efter jour. Då den ska hämtas hem och bli min på riktigt...
r7.jpg
r7.jpg (118.08 KiB) Visad 1581 gånger
Bilen ja så här ser den ut nu en kombinerad svart och grön skapelse. Med taklucka och inte helt olik en PV i storlek snudd på exakt samma mått och i formen tycker jag vissa drag är bra lika. Men med den fördelen den är 4 dörrars..
r4.jpg
Men bilen är rostfri och i stort aldrig ens rostlagad men visst lämnar den utrymme för fixas till enligt min smak.
Utvändigt kommer den bli helt mattsvart med lite pinestripe och inredning tänkte jag låta sy upp i Jeans-tyg och med Jeans-sömmar tror de kan bli snyggt.
r3.jpg
Å ärligt kidnappardörrar hur fräckt är inte de??
Fälgar det blir antingen en omgång moonkapslar och vita däcksidor eller en omgång Shelby mags där har jag inte riktigt bestämt mig ännu.
har både moonkapslar som mags liggande så får väl prova mig fram.
r17.jpg
r15.jpg
Rasmus vill ha ögonlock och som på Greger en spelande tuta. Själv vill jag ha gangsterkeps av typ amazon/pv samt små runda backspeglar.
men finns ju tid för fortsatt planering men lite pinestripes kommer det bli...
r12.jpg
r12.jpg (6.97 KiB) Visad 1581 gånger
Ja orsaken till att jag föll som en fura efter klickat på annonsen var enkel och den heter Volvo...
Peugeot:en har liksom 140 framvagn b18motor m40 låda 140ins bakaxel 240ins bromsservo även servostyrning.
Med det är ju liksom Peugoten lika trevlig och brukbar som vilken gammal Volvo som helst..
Sen är ju detta objektet rostfritt med renoverad framvagn och bromsar å med bara lite kuljobb kvar att göra..
r1.jpg
Så inte konstigt att jag ser fram emot måndag och få hämta hem min nya lilla ratrod..
Sen exakt hur min version av denna bil blir återstår att se men jag har en inre bild att jobba efter sen hur nära jag når den är en annan femma..
r18.jpg
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Lolalola »

Jaså det var du som nöp den...
Jag har nog klickat upp den annonsen tio gånger och funderat seriöst på att köpa den, men liksom inte fått tummen ur.
Grattis till ett lyckat köp! :thumb:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Lolalola skrev: 27 aug 2022, 17:36 Jaså det var du som nöp den...
Jag har nog klickat upp den annonsen tio gånger och funderat seriöst på att köpa den, men liksom inte fått tummen ur.
Grattis till ett lyckat köp! :thumb:
Japp vart klart i ett par dagar nu bara att jag har jourvecka så får bli hämtning på måndag ska bara få fatt i medpilot på en måndag...
kikade på den lade ett lite väl lågt skambud men efter lite budande gav jag mitt slutbud han fick visst ett som vart lite högre men de
visade sig vara en "snackare"... Så den vart min och jag jäkligt nöjd visst finns en del att göra och än mer att snygga till
men jösses vilken fräck bil det är... Tror den med rätt jobb verkligen blir en bil att behålla. Är ju i grunden en öhh motorburen inte längre ungdom samt lite volvo nörd som allätare så den är perfekt att bygga och putsa "färdigt" på.. Skulle helst vilja få på lack så snabbt som möjligt. Men gissar de blir nästa säsongs jobb har först lite jobb med Gregers framvagn samt lite jobb på Gudrun som ska besiktas i vinter skulle behöva byta vattenpump kamrem samt bromsslangar utöver vanlig service å för en gångs skull vill jag slippa göra de utan kniven mot strupen två dagar före besiktning..

För den skull lär de bli jobbat på Rod:en vill ha igång hastighetsmätare tankmätare få igång blinkerspilar och snygga till interiör.. bygga någon form av värmesystem ska inte köras på vintern men mina bilar har det kravet de ska alltid kunna hoppa in om det behövs..

Funderar på bygga på något sånt här lite slangar och defrostermunstycken..
r19.jpg
Men de är ju inte spikat får se hur mycket utrymme som finns..
umekille
Inlägg: 1506
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Hej hola hopp...kan du länka till var det värmepaketet du visade finns?
Funderar kallt på att få det varmt i en ändå gles traktorhytt där tyget är trasigt
o sprucket...govärme i massor räddar förare och isig framruta.

Smala däck med hel vit sida baby moon kapslar på djupröda fälgar på peggan?

samt en banjoratt :D
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Lolalola »

Peter Holbrant skrev: 27 aug 2022, 18:32

Funderar på bygga på något sånt här lite slangar och defrostermunstycken..

[bild]

Men de är ju inte spikat får se hur mycket utrymme som finns..
Om det är nära noll med plats så bygg ett eget värmepaket. Ta och sprätta ur själva elementet från en vanlig bil, bygg in det i en låda och sätt fläkten via ett rör/slang där den får plats. :)
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Peter goes rod...

Inlägg av HSE »

Undrar hur ägaren tänkte när han målade dit det gröna :shock: Men smaken är som baken. Volvo motor, är den reggad med det? Lite mer hästar än de 45 som den lämnade fabriken med men med Volvo fram och bakvagn så fungerar det ju om det är bra gjort.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

HSE skrev: 28 aug 2022, 08:03 Undrar hur ägaren tänkte när han målade dit det gröna :shock: Men smaken är som baken. Volvo motor, är den reggad med det? Lite mer hästar än de 45 som den lämnade fabriken med men med Volvo fram och bakvagn så fungerar det ju om det är bra gjort.
Ja bilen är seriöst byggd. Sen är en b18 ingen jättestor ökning men bil även utrustats med 240 bromsservo så lär vara som köra en gammal PV men med bra mycket bättre broms och servostyrning. Lustigt nog osvetsad förutom ändringar som gjorts för få dit framvagn och axel. Den byggdes för att regbesiktas men då de inte fanns tider för regbesiktning innan en träff de ville delta på lät han frun köra in på en vanlig besiktning och på de vis få en månad att antingen återställa bilen eller regestreringsbesikta den på... Ja resultat gick igenom med blanka papper haha... Säger väl ändå typ lika mycket om Besiktningskompetens som hur välbyggd den är.

Att jag bryr mig om regbesikta eller inte?? ja kanske men då bara om det blir tal om att sälja.

Dock har även solen sina fläckar finns en del att fixa hastighetsmätaren har gått sönder gjorde det efter ett par hundra mil efter driftsättning sen återstår ju liksom ""smaken som baken"" lite pyssel för få den i det utvändiga som invändiga skick jag vill ha. Lite mer el-jobb rensa bort blinkers fram och bak få in blinkers i baklampor bak och få igång "körpilarna" men uppdatera dem så de blinkar åxå få igång tankmätare och lite annat. Mekaniskt räknar verkar jobb inskränka sig till balansera eller bygga ny kardan samt fixa någon form av värmepaket.

men som allt gammalt de lär pysslas en hel del även med denna Fransk/svenska bil..

ps den elektriska hyttvärmaren hittade jag på Wish och vart bara ett exempel finns flera olika där du får söka på typ car heater eller nått sånt så dyker den säkert upp...

Men idag Söndag i morgon långkörning för att påbörja ett nytt kapitel köra Peugeot igen (min första bil var en 504)
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 564
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Peter goes rod...

Inlägg av ESGEE »

Är det 40tal eller 50 tal?
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

ESGEE skrev: 28 aug 2022, 11:46 Är det 40tal eller 50 tal?
Både och eller ett gränsfall modellen kom 1948 och tror den tillverkades till 59 utan några större förändringar...
lite annan grill och den förlorade "körpilar"/Semaforer efter de första åren..
r20.jpg
en kul grej osäker om de funkar på min men ska ha igång dem en fräck pryl ju...
umekille
Inlägg: 1506
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

hittar ingen bild men vad du skall fixa är det runda elementet med luckor och uttag för defroster med
inbyggd fläkt som var vanligt i baklastare och lastbilar förr sätta på kardantrumman under brädan...
det passar och är lätt montera
med bara 2-slangar in från motorn.
Skåning
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Skåning »

Klart udda objekt, kul att någon väljer att bygga på något annat än Volvo eller Tysk-märken här också! :D

Elektrisk defroster uppvärmning tror tyvärr inte jag på. Har för mig att ett värmeelement till en vanlig bil brukar ha en effekt på typ 4 kW och redan en liten el-defroster på 800W förbrukar 65 ampere...

Googla på "defroster 12 V" så får du ett antal träffar på små kompakta vattenburna enheter, av någon anledning finns det bra utbud av sådana på marinsidan.
https://www.google.se/search?q=defroste ... 7&biw=1366

umekille skrev: 29 aug 2022, 03:43 hittar ingen bild men vad du skall fixa är det runda elementet med luckor och uttag för defroster med
inbyggd fläkt som var vanligt i baklastare och lastbilar förr..
Du menar den klassiska "Bosch hyttvärmaren"?
https://forum.ih8mud.com/threads/vintag ... sa.909245/

Kanske inte så liten med dagens mått, men än värre är att det går minst 10 köpare på varje fungerande exemplar av de idag... :(
Andreas.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Så äntligen hemma egentligen gick långresan utan större bekymmer dock skit i förgasare och vart tvungen reglera lite med choken..
Kan dock säga fanns både värme och fläkt något traktoragregat under panelen tror de rätt lätt kan fixas så det blir duglig funktion..
r22.jpg
Rasmus mer än nöjd i alla fall och diggar den rejält..
r25.jpg
Men mycket jobb blir det kul i alla fall få bygga lite som man själv vill..
umekille
Inlägg: 1506
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Precis skåning kan ha tur att en bekant inte haft städiver minns han hade ett på hyllan...de fanns utan kåpa som
undersitsvärme(extratillbehör) på saab 2-taktaren i baksätet. Bild
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Hopp alltså ibland har man en jäklans tur i oturen...
Glad i hågen hemkommen efter jobbet... Ur arbetskläder och i privata sedan iväg hämta paket köpa potatis och dotterns glömda jacka..
Tja hoppar in i bilen startar direkt och iväg... Svänger ut från grusvägen och hör då fläktremmen tjuter lite.
Jaja tystnade snabbt men behöver spännas får ordna det. Tänkte åka till Fritsla på en bilträff i morgon då lite småtråkigt med tjutande rem.
Vidare mot Willys när jag kommer ut ser jag en pöl under bilen upp med huven och ser kylet läcker rätt rejält..
Hur fan kan man ha sån tur att efter gårdagens långresa så får kylet för sig gå sönder när man kommer hem??
Ja i en bil utan tempmätare än mer tur.

Jaja iväg till Gulf hämta peket fylla i lite vatten ja läckte visst inte så mycket som jag trodde men nån liter gick i.. Jaja hämtade jacka och hemåt ringde en bekant och frågade du har väl nått gammalt kyl jag kan få låna några dagar sen for han förbi med ett icke läckande 140 kyl..

Fick trasslat dit kylen dock vart klämmor rätt usla så i morgon bara se till få köpa mig ett par slangklämmor och ikväl kika runt lite efter lämpligt ersättningskyl....Ja just det remmen var det ju också.. Men jösses så slak remmen är haha japp hela undre bulten till generatorn försvunnit åxå..
Snabbt ersatt spänt och åtdraget... Åter sicken jäkla tur man haft som att man tog sig hem utan problem igår haha..

Ja utöver det har jag fått ihop en glappfri Zenit förgasare men utav förståeliga skäl kommer den inte på idag.
r26.jpg
Men i morgon blir det bilträff i Fritsla för mig och lill-Rod:en..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Så där fått avklarat en bilträff i Fritsla. Mycket trevligt och med ca 270 lika mycket blandade fordon...
r34.jpg
r35.jpg
r36.jpg
Dock var jag ensam med min modell
r32.jpg
r33.jpg
Ja även om min vart en av träffens minst putsade bilar så väckte den uppmärksamhet.
Helt klart den bil jag ägt som vållat flest frågor. Men bekräftade även vad jag anade modellen jäkligt ovanlig
och bland dessa veteranfolk var de bara någon enstaka som visste vad det var för märke å än färre även modell.
Men ibland riktigt kul bara stå vid sidan om och lyssna på spekulationer om bilen och de var många någon rent utav stensäker
att bilen var ihopsvetsad av tre olika bilar..

Jaja onsdagen gick fort och mycket trevlig.

I kväll fått på och provkört min "nya" förgasare. Bilen vart en helt annan plötsligt både rappare och bara så lättkörd.
r29.jpg
Härnäst väntas väl få i ett nytt kyl dock inte klurat ut vilken märke och modell det blir ännu...
Skriv svar