Har du en gammal båtmotor, då har du kommit rätt!

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Har du en gammal båtmotor, då har du kommit rätt!

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi tillhör den udda skaran som har båtmotorer, men ingen båt! :D

Vi har Nymans 3 första båtmotorer: NV nyckelpiga, NV marin Skipper 3 och Crescent marin 3. De är mer eller mindre i bruksskick, men vi har ju inte direkt sjösatt dom av förklarliga skäl. Tanken är att de ska ställas upp i vår (förhoppningsvis snart) kommande utställningslokal.

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Farmarn
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 aug 2008, 23:00

Inlägg av Farmarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Coolt med en veteranbåtmotortråd! Jag har en Monark 45, men jag misstänker att det är en Crescent 45 med annan kåpa. Tror att monarks och crescents utombordsmotorer blev uppköpt av Volvo Penta 1973, och Volvo gjorde utombordare till typ 78 när det lades ner för att bara satsas på inombordare. Min Monark är en pigg rackare som både drar vattenskidor och wakeboard. Pga dåligt samvete har jag dock börjat spana lite lätt på 4-taktare.. ska ta bättre kort på motorn framledes!
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Har du en gammal båtmotor, då har du kommit rätt!

Inlägg av OutbackJack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Vi tillhör den udda skaran som har båtmotorer, men ingen båt!
Båt har jag och 3 st Crescent 8hk, alla i småbitar.."för senare renovering" som det heter..
Får ligga så tills vidare..

Har inte sett nåt annat ställe/forum för gamla båtmotorer <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du har älsta 8 hp så brukade cromet släppa i cylindrarna och därför oftast liggande i bitar. Men du kan ju sälja bensinpumparna åt mig :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av OutbackJack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Om du har älsta 8 hp så brukade cromet släppa i cylindrarna och därför oftast liggande i bitar. Men du kan ju sälja bensinpumparna åt mig :wink:
Ett inte obekant problem..
Ägde en sån på den tiden det begav sig.
Minns jag rätt så berodde felet oftast på läckage i kylvattentillförseln som är lite klantigt konstruerad :roll: snällt uttryckt och dessutom på att impellern lätt blev sliten.
Avgas och kylvatten lämnar ju motor på samma ställe så man har ingen som helst koll på om vattentillförseln är ok.
Har en liten Yamahautb från -78 där kan man se kylvattnet lämna motorn.
Smartare design, sas, men så är den ju en japanare också.
Startade på första rycket efter 14 års stillestånd! Bytte bara olja i växelhuset innan start.
Står även en komplett 6hk luftkyld Archimedes och väntar på genomgång. Den ska fixas i vinter. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo vi borrade hål på översta cylinderns vattenkåpa och anslöt en slang till skvaller rör. Dessutom fick man bort ångblåsan som kunde bildas och stanna där. <!-- </EdIndex> --></div>
Laban
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 jan 2009, 00:00

Inlägg av Laban »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min far har en Volvo Penta 700, vill minnas det är årsmodell 1976. Han köpte båt och motor 1977

Före det fräste han runt med en Archimedes, tror det var en 55hk.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->700 den var (är) fin och bra. Det var synd att med den motorn slutade svensk utombordartillverkning.

Personalen som jobbade med Penta och hade Cresentdrive ,monterade 700 an i ställe för 450 an. Den som inte vet vad Cresentdrive var så vill jag förklara.
Konstruktören hette Pischel (stavningen?) konstruerade en snurra som hade dragande propeller. Motordelen satt innanför akterspegeln och gick snett ut genom aktern, där propellern satt och var vänd åt "fel" håll.
Den var byggd på vår favoritfabrik Nymans i Uppsala.
Det vore något för Raketsporttjejjerna att leta reda på till sina sammlingar :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har monterat en värmepump hemma hos gubben Pischl för många år sedan. Det borde varads att byta ut den igen, måste ha vart 77-78 nångång.
Vet inte om han är i livet fortfarande, men han hade alla sina konstruktionsritningar hemma i garaget, gissa om man va försiktig innan man tände svetsen där 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul sammanträffande :D <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att hålla lite liv i tråden... thumb_up

Det här hände i början på 80-talet:
Farsgubben hade bytt till sig en Vattenskoter, den "fräcka" tidiga modellen med utombordare... :oops:

Skulle visa den för en kompis en vacker dag på sommarlovet. (hade små-skrytigt om hur lättstartad den var, och hur snabbt den gick...)
Hursom helst, när jag hade lastat i tanken i den lilla luckan och kopplat ihop bränsleslangen med motorn, pumpat blåsan, dragit ut choken, ställt reglaget tillrätta - sa jag till polarn: Kolla nu - första rycket...
Inte fan gick den igång heller, inte efter andra, tredje, tjugoförsta heller...
Polarn började tråka mig efter typ andra rycket, men jag bet ihop...
MEN, efter det typ tjugonionde rycket rann det över. Tänkte att nu ska du få snurra ditt j-vla gamla Chrysler h-lvete... (var ordentligt arg som ni förstår) Så jag laddade i med det sommarlovets ryckserie... OCH, ut genom det lilla hålet för startsnöret kom: Hela start arangemanget i blandade småbitar. Det var tillverkat i någon typ av nylon, som inte stod pall för en 15åring i upplösningstillstånd. Snöret hade snott sig runt på fel ställe när jag utförde min egen typ av startritual... Modell, tokrycka som en ...

Oooppps... Till och med polarn som hade suttit och hånflinat de sista minuterna så sammanbiten ut efter kanonaden av blandad plast som spreds över omgivningen.

Slutligen försökte vi slå våra "kloka" huvuden ihop och göra en ordentlig "analys" av den lättstartade Chryslern som inte gick igång. (var så dags i detta skede)
(Det visade sig att bränsleslangen hade likadana kopplingar i båda ändar, och givetvis hade jag satt den åt fel håll. :roll: )

Än värre, farsgubben var på väg hem från jobbet...
Och hur skulle det här förklaras för att låta trovärdigt...

- Jo, du farsan... du vet den gamlamotorn på vattenskotern som du bytte till dig av grannen.

- Ja, du menar den lättstartade Chryslern.

- Öhh, ja, den ja... (shit, vad säger man nu?)

Ja, ni förstår att det var några laddade minuter...
Dagen efter var vi och inhandlade ny startanordning, montering och därefter provstart av Farsan.
Första rycket, den for igång på bråkdelen av en sekund...

Dock var inte polaren med då.

/Stefan <!-- </EdIndex> --></div>
Tivan
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 jun 2009, 23:00
Ort: Märsta

Inlägg av Tivan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min 12-hästars Crescent.
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roligt att se en till lika min :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Tivan
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 jun 2009, 23:00
Ort: Märsta

Inlägg av Tivan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Roligt att se en till lika min :shock:
Ja vad kul!
Går din bra? Min startar och går bra i friläge men så fort man lägger i växeln så varvar den liksom inte upp. Felinställd tändning? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inte heller nån båt men jag skulle visst få bli fodervärd åt en 4hp Apollo snart. Blir intressant att se vad det kan vara för nåt... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar