Spännande!
Har du en gammal båtmotor, då har du kommit rätt!
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Joråsåatt!
Här har vi en bild på utgångsläget igår morse.
Mecka utan handskar är gött...
Sedan blev det såhär. Där hänger den fint bredvid Evinrude från -81 med ca 10gångtimmar, en riktig "garage-queen".
Sista bilden på hela rasket när motorn är på hamnar på sidan på forumbilder.se? kan man vända bilden rätt på något vis?
Här har vi en bild på utgångsläget igår morse.
Mecka utan handskar är gött...
Sedan blev det såhär. Där hänger den fint bredvid Evinrude från -81 med ca 10gångtimmar, en riktig "garage-queen".
Sista bilden på hela rasket när motorn är på hamnar på sidan på forumbilder.se? kan man vända bilden rätt på något vis?
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
- andreas hansson
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 24 apr 2013, 07:43
- Ort: Dalarna
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 311
- Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
- Ort: Jönköping
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
-
- Inlägg: 3236
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 04 apr 2013, 17:11
- Ort: Dalarna
Har motorn varit till ett varpspel?
1052 i stationär och marinutförande hade alltid ventillyftare men i traktorn saknades den anordningen. Därav mitt ställningstagande, men jag kollade nu bland mina bilder i datorn och då såg jag en 1052 på ett elverk där ventillyftaren saknades så jag får väl byta ut "alltid" mot "vanligen"
Det jag har kvar är en 1113 Volvo-Penta som hör till ett elverk. Oljetråget rymmer 60 liter olja
Oftast skriver jag i Wordpad först och kopierar över till webbsidan sen för jag har också problem att internet faller bort och då är borta som man plitat ned.
1052 i stationär och marinutförande hade alltid ventillyftare men i traktorn saknades den anordningen. Därav mitt ställningstagande, men jag kollade nu bland mina bilder i datorn och då såg jag en 1052 på ett elverk där ventillyftaren saknades så jag får väl byta ut "alltid" mot "vanligen"
Det jag har kvar är en 1113 Volvo-Penta som hör till ett elverk. Oljetråget rymmer 60 liter olja
Oftast skriver jag i Wordpad först och kopierar över till webbsidan sen för jag har också problem att internet faller bort och då är borta som man plitat ned.
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 04 apr 2013, 17:11
- Ort: Dalarna
Lugna ner dig lite nu.
Bolinder 105 serien fanns i 1051-1054BR,1 till 4 cylindriga.
Tillhörande backslag hade utväxlingarna 1,5:1 eller 3:1.
På ett flertal av 1051 och 1052 satt det en varpspelskoppling för att kunna driva varpspelet i de flottningsbåtar som väldigt ofta utrustades med dessa motorer.
Motorerna utvecklades senare till 111-serien dvs tex motorer till Bm Boxer,Bison osv
Se länkarna för att kanske få en uppfattning om Bolinders inblandning i timmerflottningen
http://lidwallsbatar.se/
http://web.comhem.se/wawinter/index.htm
Mer än så tänker jag inte kommentera denna motorkonstuktion
Bolinder 105 serien fanns i 1051-1054BR,1 till 4 cylindriga.
Tillhörande backslag hade utväxlingarna 1,5:1 eller 3:1.
På ett flertal av 1051 och 1052 satt det en varpspelskoppling för att kunna driva varpspelet i de flottningsbåtar som väldigt ofta utrustades med dessa motorer.
Motorerna utvecklades senare till 111-serien dvs tex motorer till Bm Boxer,Bison osv
Se länkarna för att kanske få en uppfattning om Bolinders inblandning i timmerflottningen
http://lidwallsbatar.se/
http://web.comhem.se/wawinter/index.htm
Mer än så tänker jag inte kommentera denna motorkonstuktion