Mina bilar

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
lasslo
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 jun 2009, 23:00
Ort: Löddeköpinge , Skåne
Kontakt:

Mina bilar

Inlägg av lasslo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu när jag har läst lite på detta trevliga forum ett tag så kan jag passa på att visa upp vad jag verkligen brinner för. Volkswagen Typ2 :)
Crescenten är bara ett skoj sidospår :wink:

Bild
Bild
Bussen är min daily driver på sommaren, pickisen är under renorvering nu, ska snart lackas. <!-- </EdIndex> --></div>
Dbs panter, tufft 70tals stuk..
Andra gamla fordon med kylflänsar...
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Läckra bilar! :drewl:
Pickisen kan inte vara vanlig. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror jag skrivit förr om min brors sammlingar.
Han sammlade på folkor sedan början av 60 talet, då som dom kostade, ta den eller får jag en 50 lapp.
Han har tre söner och tänkte att dom skulla renovera var sin, men ibland faller äpplet en bit från päonträdet.
Så han hittade en i Nederländerna som anonserade och vile köpa folkor och han svarade.
Killen som köpte sa att det var det största och bästa fyn han gjort i hela värden. 17 ton bilar och delar mycket nya bitar och motorer.
Min bror var 60 år då och slutade arbeta efter det. Dessutom sade han att han inte skulle samla på flera bilar mera, men han fick återfall.
Två stycken såldes nyligen och levererades i dag. Det köpte han två tomter för i Vilhemminatrakten.
Jag tror det fins en folka kvar bland dom första av årsmodell 53.
Conrad <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kan lova att folkabussen oxå är riktigt ovanlig idag... :) förbaskat snygg :drewl: :drewl: är det en 67 a eller..visst har dom den platta framblinkersen eller är jag ute å cyklar.. staff_36-1 vill ju minnas att den nya*karossen* kom 68 a.. <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketaren skrev:kan lova att folkabussen oxå är riktigt ovanlig idag... :) förbaskat snygg :drewl: :drewl: är det en 67 a eller..visst har dom den platta framblinkersen eller är jag ute å cyklar.. staff_36-1 vill ju minnas att den nya*karossen* kom 68 a..
Ett par år äldre det är troligen en -65 :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:
Raketaren skrev:kan lova att folkabussen oxå är riktigt ovanlig idag... :) förbaskat snygg :drewl: :drewl: är det en 67 a eller..visst har dom den platta framblinkersen eller är jag ute å cyklar.. staff_36-1 vill ju minnas att den nya*karossen* kom 68 a..
Ett par år äldre det är troligen en -65 :D
Vilket år slutade dom med smårutorna efter taket ?
Grymt dyra dom är nuförtiden .. <!-- </EdIndex> --></div>
lasslo
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 jun 2009, 23:00
Ort: Löddeköpinge , Skåne
Kontakt:

Inlägg av lasslo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för trevliga kommentarer :)
Jo, bussen är en 65a. Det krävs ett tränat öga att se skillnader på en 65a och en 67a(67 är sista årsmodellen av "splitbussen", den med delad framruta), det är även sista året lyxbussen hade takfönster.

Pickisen är en 68a, första årsmodellen med den "nya" karossen. Bättre laståsna finns knappt. 2,7 x 1,6 m platt flak, och 980kg lastvikt :) Med modiga 47 hästar.. <!-- </EdIndex> --></div>
Dbs panter, tufft 70tals stuk..
Andra gamla fordon med kylflänsar...
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har haft en splitbuss en sån som hade dörrar på bägge sidorna man kunde gå rakt igenom den som din ..min var väldigt lik din men min lackade jag mer åt det mintgröna hållet på nederdelen å körde på solids ist för alu. Den sålde jag till en kompis å han skickade den vidare till Danmark. Nu har jag ett par baywindows en enkelhytt å en dubbel den senare är tänkt att ha som bruksis/mopedtransportör. Men är dessa lika jobbiga att sänka som dom gamla pickisarna..å var köper man prylarna det är ju ett bra tag sen jag höll på med det märket å när jag höll på var det Custom & speedparts å Dalhems som gällde var köper man grejer nu för tiden? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer det en bild på min gamla -62a från förr i tiden,mitten på 60 talet, hade en -58a och en -60a ocksåBildBild <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härliga bilar!!!

...men hur många av er åker till Bug Run???? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Våra "lokala" VW-klubbar (Aircoolers och Ströboxers) Brukar ha en "BUGBASH" (Träff) Jag var där förra året med min VW <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pratade med en äldre farbror och hans fru på nybilsmässan (flera år sedan) och dom var medlemmar i wv klubben , det jag minns bäst var att antalet medlemmar inte ökade
i samma höga takt som antalet fordon.
Gubben själv hade alla sina 12 wv byggen kvar i ägo :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ja en Fiat ,när jag gick på yrkesskolan i Häggvik så var det en kompis från Lidingö vars föräldrar hade en sån, ganska käck sak :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:Har haft en splitbuss en sån som hade dörrar på bägge sidorna man kunde gå rakt igenom den som din ..min var väldigt lik din men min lackade jag mer åt det mintgröna hållet på nederdelen å körde på solids ist för alu. Den sålde jag till en kompis å han skickade den vidare till Danmark. Nu har jag ett par baywindows en enkelhytt å en dubbel den senare är tänkt att ha som bruksis/mopedtransportör. Men är dessa lika jobbiga att sänka som dom gamla pickisarna..å var köper man prylarna det är ju ett bra tag sen jag höll på med det märket å när jag höll på var det Custom & speedparts å Dalhems som gällde var köper man grejer nu för tiden?
Skicka på några bilder på dina pickisar vetja för dom är sååå trevliga :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar