Bimsan: Saab V4 1973

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Bimsan: Saab V4 1973

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, ivrigt påhejad så hamnar Bimsan även på detta forum. Denna något bedagade, vita skönhet började sitt liv som firmabil på Rank Xerox i Stockholm (ett något udda val redan 1973?!) och hamnade åtta ägare senare hos mig i höstas när jag behövde en pendlingsbil till jobbet på Bim Kemi (därav namnet, samt att familjens bilars namn alltid ska börja på B).
Och vilken dag vore lämpligare att lägga upp henne än idag, när hon just klarat efterkontrollen av några "tvåor" och därmed är klar för ytterligare två år på de västsvenska vägarna! :car: slider_victory.gif
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->härligt Janne.. staff_36-1 de gammla saabarna är ju verkligen roliga bilar..har en del kul minnen med v4 orna..riktigt synd att min saab 95 var för mycket jobb på annars hade jag ju haft den kvar.. :? men ligger jämt på spaning efter en sådan som är i hyggligt skick.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Usch för V4 :oops:
96an med 2-taktaren 8) 8) thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul att se en v4 på vägarna , :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ÄLSKAR V4 8) Har haft 5st varav en rallybil som jag körde i tre år, och en 95:a .
På 80talet byggde vi en 1700 V4 med Garret T3 och special2 lådan..Hej å hå vad det spann fint på 4:an :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker V4:an är ett bra val som ersättare till tvåtaktaren. Men det märks att motorn inte är byggd för Saaben: Om det är trångt och svårmekat någonstans på bilen så är det just runt motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Benke
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 nov 2010, 00:00
Ort: Skåne

saab

Inlägg av Benke »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för knapp till höger ?.Den är silvrig. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bakrutefläkt. Hittade på en marknad en tysktillverkad tillbehörsfläkt som jag gissar är NOS från 80-talet. Passade utmärkt i Bimsan som inte har elbakruta. staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet inte om det är allergi eller vad. men när jag sätter mig bakom ratten i en V4 så växer det ut 2 horn i pannan på mig. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns ett gäng Ford V6 som passar rakt på växellådan i dom saabarna, förvisso blir det väl runt 150hk som bäst men det är ju i alla fall betydligt roligare än fyrans 65hk. :wink: Men ska det vara roligt utan att sprida växellådsbitar över vägen behöver man en av dom mindre vanliga stabilare växellådorna... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har samma sjukdom. Horn som växer ut och särskilt om det är krokig grusväg. Har en 68 V4 med Gt ratt Saab orginal. Dessutom dom fina aluminiumfälgarna, inte fotbollsfälgarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:Det finns ett gäng Ford V6 som passar rakt på växellådan i dom saabarna, förvisso blir det väl runt 150hk som bäst men det är ju i alla fall betydligt roligare än fyrans 65hk. :wink: Men ska det vara roligt utan att sprida växellådsbitar över vägen behöver man en av dom mindre vanliga stabilare växellådorna...
Det är 2,3 sexan som passar (tror det finns 2,0 också) men en sån är det väl inga 150 kusar i <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En snabb googling säger att tysktillverkade (Cologne-familjen) Ford V6 ska passa, och såna finns med volym uppåt tre liter i alla fall. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då får man väl svetsa fast pinjongen och ha skruvtving över bakre locket i lådan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->År ganska säker på att Granadas 2,6 och 2,8 INTE passar <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar