Bimsan: Saab V4 1973

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->känner nog att jag vill hålla med Braxen om motorerna..har för mig att det inte passar.. :) däremot de mindre sexorna ska funka... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Passar? Allt passar med lite justeringar.
Kolla på Braxens folka :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Känner en kille som hade en 96 V6. Den lät skönt, som en V4:a på anabola, och gick som :twisted: rakt fram men understyrde brutalt i kurvorna. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Passar? Allt passar med lite justeringar.
Kolla på Braxens folka :wink:
:wink: jo allt är nog möjligt med bra *snickerikunskap*.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo allt passar om man slöjdar om lite
Men nu pratade vi ju "Passar direkt" som att byta orginal sachs mot 60 cc.

WVn behövde ett skohorn och lite uppfinningar
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->2,0 2,3 2,6 2,8 L V6orna har samma bultmönster mot kopplingskåpan som saab V4 motorn. Om det finns olika bultmönster på vevaxlarna vet jag däremot inte.
2,5 och 3.0 har samma växelådsfäste som 2,0 L V4an som satt i transiten.
2,9 L V6an har jag ingen aning om.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag har för mig att 2L Transitmotorn inte passar rakt av, vilket är synd då det hade varit trevligt med en lika tung motor. Men hur är det med utgående axel in i lådan? Om dimension och splines stämmer går det ju att transplantera en Transitmotor komplett med svänhjul och koppling och fixa någon speciallösning med fästena i kopplingskåpan. Eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vill man göra adapterplåt mot lådan så finns det kanske mer intresanta alternativ än en gjutjärnsmotor från 60.talet.
själv skulle jag nog leta bland italienska eller japanska motorer först.
har nåt minne av att jag sett nån japs med 3cylindrg turbomotor nånstans t.ex
skulle jag springa på en vettig saab igen så skulle jag borra i granada 2.8 kolvar i en 1700 taunus-V4 en snäll kam och lite portade toppar. det skulle räcka för mig.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, Saab funderade ju själva på Lancias V4... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte Rovers aluminium åtta :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om bilen är framtung och kan döda växellådor vid omild körning redan med den ganska klena 1.5/1.7l fyran så är nog en motor med dubbelt så många cylindrar och mer än dubbla volymen inte ett recept på något som blir lätt att få plats med, ger bra väghållning och inte belastar växellådan onödigt mycket. Men visst vill jag se någon prova! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här spårade ju ur totalt
Frågan var ju vad som passar direkt dvs bara att skruva i

Ska man krångla ordentligt så finns det Triumph V8or som passar på saab99 lådor
Första 99a motorn är ju konstruerad av en haiv sån V8 (ena sidan) det är därför den har sån vinkel
Leta på en sån och kasta v4an med låda i skogsbrynet <!-- </EdIndex> --></div>
HillBilly
Forumsponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Karlstad Värmland Sverige

re

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du menar en Daihatsu turbo
dom är 3 cylindriska och ganska pigga
hadde en sådan anordning själv
hyfsad bil men klen motor (den höll ca 3 månader ) <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, med tanke på att denna tråd skulle handla om min bruks-V4 så är ju hela sida två offtopic <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja vet en motor som passar perfekt i denna bil o det e motorn som sitter original. den passar utan problem och modifikationer! :D :) <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar