Bimsan: Saab V4 1973
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->känner nog att jag vill hålla med Braxen om motorerna..har för mig att det inte passar.. däremot de mindre sexorna ska funka... <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jo allt är nog möjligt med bra *snickerikunskap*.. <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Passar? Allt passar med lite justeringar.
Kolla på Braxens folka
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->2,0 2,3 2,6 2,8 L V6orna har samma bultmönster mot kopplingskåpan som saab V4 motorn. Om det finns olika bultmönster på vevaxlarna vet jag däremot inte.
2,5 och 3.0 har samma växelådsfäste som 2,0 L V4an som satt i transiten.
2,9 L V6an har jag ingen aning om.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
2,5 och 3.0 har samma växelådsfäste som 2,0 L V4an som satt i transiten.
2,9 L V6an har jag ingen aning om.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag har för mig att 2L Transitmotorn inte passar rakt av, vilket är synd då det hade varit trevligt med en lika tung motor. Men hur är det med utgående axel in i lådan? Om dimension och splines stämmer går det ju att transplantera en Transitmotor komplett med svänhjul och koppling och fixa någon speciallösning med fästena i kopplingskåpan. Eller? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vill man göra adapterplåt mot lådan så finns det kanske mer intresanta alternativ än en gjutjärnsmotor från 60.talet.
själv skulle jag nog leta bland italienska eller japanska motorer först.
har nåt minne av att jag sett nån japs med 3cylindrg turbomotor nånstans t.ex
skulle jag springa på en vettig saab igen så skulle jag borra i granada 2.8 kolvar i en 1700 taunus-V4 en snäll kam och lite portade toppar. det skulle räcka för mig.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
själv skulle jag nog leta bland italienska eller japanska motorer först.
har nåt minne av att jag sett nån japs med 3cylindrg turbomotor nånstans t.ex
skulle jag springa på en vettig saab igen så skulle jag borra i granada 2.8 kolvar i en 1700 taunus-V4 en snäll kam och lite portade toppar. det skulle räcka för mig.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om bilen är framtung och kan döda växellådor vid omild körning redan med den ganska klena 1.5/1.7l fyran så är nog en motor med dubbelt så många cylindrar och mer än dubbla volymen inte ett recept på något som blir lätt att få plats med, ger bra väghållning och inte belastar växellådan onödigt mycket. Men visst vill jag se någon prova! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här spårade ju ur totalt
Frågan var ju vad som passar direkt dvs bara att skruva i
Ska man krångla ordentligt så finns det Triumph V8or som passar på saab99 lådor
Första 99a motorn är ju konstruerad av en haiv sån V8 (ena sidan) det är därför den har sån vinkel
Leta på en sån och kasta v4an med låda i skogsbrynet <!-- </EdIndex> --></div>
Frågan var ju vad som passar direkt dvs bara att skruva i
Ska man krångla ordentligt så finns det Triumph V8or som passar på saab99 lådor
Första 99a motorn är ju konstruerad av en haiv sån V8 (ena sidan) det är därför den har sån vinkel
Leta på en sån och kasta v4an med låda i skogsbrynet <!-- </EdIndex> --></div>
re
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du menar en Daihatsu turbo
dom är 3 cylindriska och ganska pigga
hadde en sådan anordning själv
hyfsad bil men klen motor (den höll ca 3 månader ) <!-- </EdIndex> --></div>
dom är 3 cylindriska och ganska pigga
hadde en sådan anordning själv
hyfsad bil men klen motor (den höll ca 3 månader ) <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län