Bimsan: Saab V4 1973
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag åkte stötdämparen och säkerhetsremmen av så jag kunde plocka fjädern. Förvånades ännu en gång över hur lätt alla skruvar släppte: Både nedre stötdämparfästet och de till remmen.
Sedan började det mödosamma arbetet med att få bort resterna av det gamla övre fjädergummit. vad det satt! Men belöningen väntade under i form av fräsch plåt, vilket också gällde nedre tallriken som jag först tyckte såg illa ut.
För att hindra att fjädern flyttar sig uppåt över det "nya" gummit (=plockat från donatorbilen) svetsade jag ett armeringsjärn runt övre fästet. Fortsatte med att lappa övre stötdämparfästet men jag och svetsen kom inte väl överens idag så det blev inte jättesnyggt. Berodde troligen på för svag ström, en eftergift för att slippa bränna sönder plåten i bilen. Får slipa ner och gå på med lite bättre kräm sedan. <!-- </EdIndex> --></div>
Sedan började det mödosamma arbetet med att få bort resterna av det gamla övre fjädergummit. vad det satt! Men belöningen väntade under i form av fräsch plåt, vilket också gällde nedre tallriken som jag först tyckte såg illa ut.
För att hindra att fjädern flyttar sig uppåt över det "nya" gummit (=plockat från donatorbilen) svetsade jag ett armeringsjärn runt övre fästet. Fortsatte med att lappa övre stötdämparfästet men jag och svetsen kom inte väl överens idag så det blev inte jättesnyggt. Berodde troligen på för svag ström, en eftergift för att slippa bränna sönder plåten i bilen. Får slipa ner och gå på med lite bättre kräm sedan. <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->he he ser ju ut att gå som tåget för dig janne.. ..själv är jag en smula lat just nu...men det kommer mer v4 a på forumet va så säker...startar en tråd om gammla bettan efter semestern... <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roliga bilar SAAB V4...det är kult..tycker ja...
Såg en som trimmade SAAB 2T-taktren...i garaget under där vi bodde då.
Jäklar vad de lätt & gick..sa att han hadde ca. 90HP...hjulspin på 1:an & 2:an..på asfalt.
Lät mekat..enligt honom...bara att ta tag i fläkt axlen som gick rakt över
motorn å lyfta ur motorn för hand!
Min tanke var då hur myckte han jackade kolvarna + hur stora insug...tre förgasare hadde iaf...
det var när jag trimmade mopeder å just börjat med bilar... <!-- </EdIndex> --></div>
Såg en som trimmade SAAB 2T-taktren...i garaget under där vi bodde då.
Jäklar vad de lätt & gick..sa att han hadde ca. 90HP...hjulspin på 1:an & 2:an..på asfalt.
Lät mekat..enligt honom...bara att ta tag i fläkt axlen som gick rakt över
motorn å lyfta ur motorn för hand!
Min tanke var då hur myckte han jackade kolvarna + hur stora insug...tre förgasare hadde iaf...
det var när jag trimmade mopeder å just börjat med bilar... <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Polarna körde så sent som på 80talet med trepipen, med lite fabriksgrejor fick dom ut 110hk ca...
EXEMPEL:
Insugets underkant: 101mm, breddat
Avgaskanalens överkant: 42,5mm, breddat, bågformad överkant
Överströmmarnas överkant: 56mm, breddat.
<!-- </EdIndex> --></div>
EXEMPEL:
Insugets underkant: 101mm, breddat
Avgaskanalens överkant: 42,5mm, breddat, bågformad överkant
Överströmmarnas överkant: 56mm, breddat.
<!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Detta var i mitten på 70talet, vi grabbar som meckade höll ofta till på Texaco macken i Nora på kvällarna, och då i första hand Kari & Mauri som körde rally med 2T , en kväll som vanligt var vi där och kollade när Mauri lyfte ur mååtårn på Saaben, nån kolv hade smält.
In kommer en äldre man, (ägaren till verkstaden) och flinar , #Grabbar, ni är väl kvar nån timme till va ?# ..... Jo då !?
Efter en stund kommer det en lastbil och drar ut två stora pallar, vi gick ut och kollade, föraren sa: detta skulle hit, tar ni hand om det !!
Mauri såg förvånad ut ? vad är det i sa han, vi spettade upp trälocken och kollade ned
I pallarna låg sanslös med flång nya delar till 2T måtårn, och det kom direkt från Saabs tävlings avd , Jag lovar.. 100tals spec-kolvar några st nya spec-block, spec vevaxlar, stakar , trippelförgasarsatser
ja ; You name it !! stora askar med munstycken , ja fy f:n vad prylar..
Å allt fick Mauri o Kari gratis
Verkstads ägaren var/är ? Calle Olstam, som jobbat med Saab tävlingsavd i många år....
Vilken kväll <!-- </EdIndex> --></div>
Njehe... men då ska jag berätta en läskande historia till dig (och alla andra)Conrad Engström skrev:Visa inte sådana bitar. Jag blir alldeles sjuk av nostalgi. Jag hade en 64 Gr II som jag filade efter Sigurd Isakssons instruktion.
Blocket på bilden är en 66a
Detta var i mitten på 70talet, vi grabbar som meckade höll ofta till på Texaco macken i Nora på kvällarna, och då i första hand Kari & Mauri som körde rally med 2T , en kväll som vanligt var vi där och kollade när Mauri lyfte ur mååtårn på Saaben, nån kolv hade smält.
In kommer en äldre man, (ägaren till verkstaden) och flinar , #Grabbar, ni är väl kvar nån timme till va ?# ..... Jo då !?
Efter en stund kommer det en lastbil och drar ut två stora pallar, vi gick ut och kollade, föraren sa: detta skulle hit, tar ni hand om det !!
Mauri såg förvånad ut ? vad är det i sa han, vi spettade upp trälocken och kollade ned
I pallarna låg sanslös med flång nya delar till 2T måtårn, och det kom direkt från Saabs tävlings avd , Jag lovar.. 100tals spec-kolvar några st nya spec-block, spec vevaxlar, stakar , trippelförgasarsatser
ja ; You name it !! stora askar med munstycken , ja fy f:n vad prylar..
Å allt fick Mauri o Kari gratis
Verkstads ägaren var/är ? Calle Olstam, som jobbat med Saab tävlingsavd i många år....
Vilken kväll <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås