Bimsan: Saab V4 1973

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

8) 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt med hasplåt och fina hjul. (lika mina) Svindyra <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, superfin bild även om den är offtopic <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag åkte stötdämparen och säkerhetsremmen av så jag kunde plocka fjädern. Förvånades ännu en gång över hur lätt alla skruvar släppte: Både nedre stötdämparfästet och de till remmen. :D
Sedan började det mödosamma arbetet med att få bort resterna av det gamla övre fjädergummit. :x vad det satt! Men belöningen väntade under i form av fräsch plåt, vilket också gällde nedre tallriken som jag först tyckte såg illa ut. :)
För att hindra att fjädern flyttar sig uppåt över det "nya" gummit (=plockat från donatorbilen) svetsade jag ett armeringsjärn runt övre fästet. Fortsatte med att lappa övre stötdämparfästet men jag och svetsen kom inte väl överens idag så det blev inte jättesnyggt. Berodde troligen på för svag ström, en eftergift för att slippa bränna sönder plåten i bilen. Får slipa ner och gå på med lite bättre kräm sedan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu sitter all ny plåt där den ska men sedan tog gasen slut så resten av svetsningen får fortsätta nästa vecka. Finns ju annat att pyssla med... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I väntan på fortsatt svetsning monterade jag baklampan på den nya skärmen. Passade även på att göra rent min reservdrovaxel som ska ersätta den med dålig damask som sitter på nu. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->he he ser ju ut att gå som tåget för dig janne.. :wink: ..själv är jag en smula lat just nu...men det kommer mer v4 a på forumet va så säker...startar en tråd om gammla bettan efter semestern... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, idag kom tåget till stationen då jag kunde backa ut Bimsan med ny bakskärm och dessutom stänklappar på plats. Å så förstås vetskapen om att allt är fräscht därunder... 8)

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roliga bilar SAAB V4...det är kult..tycker ja... 8)

Såg en som trimmade SAAB 2T-taktren...i garaget under där vi bodde då.
Jäklar vad de lätt & gick..sa att han hadde ca. 90HP...hjulspin på 1:an & 2:an..på asfalt.

Lät mekat..enligt honom...bara att ta tag i fläkt axlen som gick rakt över
motorn å lyfta ur motorn för hand!

Min tanke var då hur myckte han jackade kolvarna + hur stora insug...tre förgasare hadde iaf...
det var när jag trimmade mopeder å just börjat med bilar... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Polarna körde så sent som på 80talet med trepipen, med lite fabriksgrejor fick dom ut 110hk ca...

EXEMPEL:
Insugets underkant: 101mm, breddat
Avgaskanalens överkant: 42,5mm, breddat, bågformad överkant
Överströmmarnas överkant: 56mm, breddat.

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visa inte sådana bitar. Jag blir alldeles sjuk av nostalgi. Jag hade en 64 Gr II som jag filade efter Sigurd Isakssons instruktion.
Blocket på bilden är en 66a <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Visa inte sådana bitar. Jag blir alldeles sjuk av nostalgi. Jag hade en 64 Gr II som jag filade efter Sigurd Isakssons instruktion.
Blocket på bilden är en 66a
Njehe... men då ska jag berätta en läskande historia till dig (och alla andra) :twisted:

Detta var i mitten på 70talet, vi grabbar som meckade höll ofta till på Texaco macken i Nora på kvällarna, och då i första hand Kari & Mauri som körde rally med 2T , en kväll som vanligt var vi där och kollade när Mauri lyfte ur mååtårn på Saaben, nån kolv hade smält.
In kommer en äldre man, (ägaren till verkstaden) och flinar , #Grabbar, ni är väl kvar nån timme till va ?# ..... Jo då !?
Efter en stund kommer det en lastbil och drar ut två stora pallar, vi gick ut och kollade, föraren sa: detta skulle hit, tar ni hand om det !!
Mauri såg förvånad ut ? vad är det i sa han, vi spettade upp trälocken och kollade ned :shock: :shock: :shock: :shock:
I pallarna låg sanslös med flång nya delar till 2T måtårn, och det kom direkt från Saabs tävlings avd :lol: , Jag lovar.. 100tals spec-kolvar några st nya spec-block, spec vevaxlar, stakar , trippelförgasarsatser
ja ; You name it !! stora askar med munstycken , ja fy f:n vad prylar..
Å allt fick Mauri o Kari gratis :lol: :lol:
Verkstads ägaren var/är ? Calle Olstam, som jobbat med Saab tävlingsavd i många år....
Vilken kväll :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessutom fans det motorer som sparades för garanti, som kom ut till vissa.
Sista Saab motorerna i korta 96 skulle efter 10 000 mil tillbaka till fabriken och kollas. Men så tog tvåtaktstiden slut och allt rann ut i sanden. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag var det premiärtur efter bakskärmsarbetena och minsann om jag inte tyckte den gick bättre i bakvagnen nu, trots att bara ena sidan är fixad. Mindre stötig men ändå fast. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Drivaxeln från donatorbilen rengjord, lackad och packad med nytt fett och ny damask, redo att så småningom monteras i bilen.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar