rex rapid mc

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
centrumfp50
Inlägg: 41
Blev medlem: 01 maj 2010, 23:00
Ort: skellefteå

rex rapid mc

Inlägg av centrumfp50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->köpte idag en gammal rex rapid tror det är 40 tal
någon som har lite bilder och info att dela med sig om den?
hittade endast en dålig bild på goggle.
skulle vara roligt och se hur mycket jag saknar på den. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min första motorcykel var en Rex Telespeed med 125 cc Villiers motor. Tror den var från 1952. Jag var bara 12-13 år då så det måste varit 1968 eller 1969. Av någon anledning fick jag aldrig igång den trots ihärdiga försök och mekande med magnet och förgasare. Någon svänghjulsavdragare behövdes inte på Villiers för den funktionen var inbyggd i svänghjulsmuttern. Väldigt enkelt och smart faktiskt. Villiers hade heller ingen "krysskil". Man fick montera svänghjulet igen efter märkningar men sådant fixade jag redan då. Varför jag aldrig fick den att starta riktigt vet jag inte än idag. Kanske var det fel på tändspolen eller kondensatorn. Motorcykeln var i alla fall beige och med röd randning. Vacker design på dem faktiskt. Jag har alltid haft viss förkärlek till Rex. Gäller även de tyska Rex mopedmotorerna och som är en helt annan historia....

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kom nu ihåg att jag monterade en mopedmotor istället för Villiersmotorn då den inte ville starta. Vill minnas det blev en JLO Piano istället. Kommer också ihåg det blev antiklimax vid provkörningen. Den blev helt enkelt för trött och slö även för en ovan tolvåring som ditintills bara sporadiskt kört i cirkel på gräsmattan runt huset. :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
centrumfp50
Inlägg: 41
Blev medlem: 01 maj 2010, 23:00
Ort: skellefteå

Inlägg av centrumfp50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ramen verkar vara väldigt lik speedyns, men den stora skillnaden är motorn som är husqvarna 118cc, och färgsättningen som är svart och silver med röda pinstrips. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst ja, Rex hade visst någon modell med HVA 118 cc motorn. Har för mig jag läste det då i Tekno's Reperationsteknik för Motorcyklar som jag hade i bokhyllan och läste i varje kväll som en troende läser sin bibel.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Re: rex rapid mc

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
centrumfp50 skrev:köpte idag en gammal rex rapid tror det är 40 tal
någon som har lite bilder och info att dela med sig om den?
hittade endast en dålig bild på goggle.
skulle vara roligt och se hur mycket jag saknar på den.
Har du någon bild :?: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
centrumfp50
Inlägg: 41
Blev medlem: 01 maj 2010, 23:00
Ort: skellefteå

Inlägg av centrumfp50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

lånad bild från internet, då min är ned plockad.
hittar ingen info om denna rex , kanske den är gjord under kriget eftersom dom hade hva motor? <!-- </EdIndex> --></div>
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rex MC förknippar jag mest med villiers motorer men just Rapiden hade HVA-motor. Har bara hört talas om årsmodell 1949 och tror att den bara tillverkades något enstaka år, kanske rentav bara 1949. <!-- </EdIndex> --></div>
Nikke
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 feb 2009, 00:00

Inlägg av Nikke »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sent på hösten 1948 utfärdades import stopp på mc motorer, det släpptes 1950 och då blev det åter Villiers motorer på dem.
Så det vara bara 1949 som det satt HVA motorer på REX rapid, den bytte sen namn till Telespeed
och innan 1949 hette den Speedy.
ny priset 1949 var 1065kr <!-- </EdIndex> --></div>
centrumfp50
Inlägg: 41
Blev medlem: 01 maj 2010, 23:00
Ort: skellefteå

Inlägg av centrumfp50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nikke skrev:Sent på hösten 1948 utfärdades import stopp på mc motorer, det släpptes 1950 och då blev det åter Villiers motorer på dem.
Så det vara bara 1949 som det satt HVA motorer på REX rapid, den bytte sen namn till Telespeed
och innan 1949 hette den Speedy.
ny priset 1949 var 1065kr
härligt då fick man lite klarhet i vad man köpt.
snart är det dax att börja renovera :D vintern närmar sig ju. <!-- </EdIndex> --></div>
centrumfp50
Inlägg: 41
Blev medlem: 01 maj 2010, 23:00
Ort: skellefteå

Inlägg av centrumfp50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->motorn börjar ta form
Bild
tyvärr har tidigare ägare slarvat bort nålen till gasaren,svänghjulskåpa och en ljusspole :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där ser intressant ut , Lycka till :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har en speedy å det verkar inte var ngn annan skillnad än motorn /avgassystem <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska det verkligen vara styrstolpe som på en cykel på den här MC:n??? :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den var ju riktigt ball! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar