Raketarens SAAB tråd

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ha-ha ..hade nog kunna varit nåt om den varit komplett..dessutom verkar det vara en nyare saab.. :wink: bilen jag hittade i sundsvall är ingen dyrgrip å dessutom rätt årsmodell, så det blir att hämta hem den i allafall.. :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
NiklasHögberg skrev:.... men den som tog minst var min fiat som nöjde sig med 0,35 liter/mil. den var snål!!
vilken modell då? och när?

Jag skrev "när" därför går man lite bakåt i tiden var inte bilarna lika bränslesnåla som de är idag men försäljningsreklamen runt 1980 för Daihatsu Charade kretsade mycket kring just bränsleekonomin. Jag tror det var den bilen på marknaden som var bränslesnålast just då. Min Charade hade jag i början på 1990-talet och köpte den som ett trasigt objekt. Topplockspackningen hade pajat. Efter den bilen blev det Volvo 343, som jag gillade skarpt men också samma rostburk som "dajjan". I dag har jag en Audi 100 cc -87 men den är stillastående sedan ett par månader. Det är fel på bränslepumpen (tror jag). Annars är den mycket bränslesnål för att vara en så pass stor bil. Har för mig den väger bortåt 1500 kg. En bil är mycket bra att ha men för mig som bor i stad är det cykel som gäller i första hand. Och gamla cyklar gillar jag att plocka med.... :wink:
bilen var ev model 126 med 2cylindrig motor. ret var i fjol ungefär. det var de hela. nu får saaben regera i denna tråd! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ser ju ut att kunna bli en sundsvallsresa imorrnkväll :) ska försöka få hem *selmas* donator... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg ut att vara en bra reservdelsdonator det där. T o m stänklappar hade den, grattis :D Det blir ju fort många pengar när man ska börja komplettera och byta ut dåliga delar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja då var ju *reservdelsbilen* hemma då efter en sundsallsresa igårkväll.. :) hade ju tur att jag fick hjälp av min arbetskompis Mikael..han är ju van SAAB transportör..och har dessutom en utmärkt bärgningsvagn för ändamålet.. :wink: vi fick ju givetvis av med framhjulen på bilen för att bromsarna satt fast på den..saaben hade nog stått där i minst 15 år i allafall.. :roll: kollade den med bilregistret och bilstackarn hade ju fallit ur registret och blivit kinesisk plastanka, så då var man ju ägare till en mopedbil då oxå.. :mutt: ankan med saabens regnr rullar i växsjötrakten nånstans.. staff_gemini-1.gif nåja är ju bara praktiskt eftersom den ska fungera som reservdelar..då slipper man ju dessutom registerhållningsavgiften.. 8) ska klämma in några bilder på den vid tillfälle.. :P är ju imponerad av hur bra skärmar och dyl är med tanke på åren ute i moder natur.. :shock:


Bild

lite blek om nosen.. :lol: men detta är ju rätta fronten.. :wink:

Bild

de gammla framskärmarna har klarat åren med heder...fullt användbara.. :)

Bild

är dock inte mycket kvar av inredningen efter alla år utomhus..men den lilla sportratten ser ut att vara ok..instument och knappar går nog oxå att återanvända... 8)

ska leta i boden och se om det finns däck som håller luften oxå i helgen..den går nog lite lättare att styra då.. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->he-he får nog ge mig på att söka igen däcken till *donatorn* imorrn så den går att flytta en bit... :) fattar ju inte hur vi lyckades få lite luft i skräpet som satt där... :D får oxå hoppas på att få lite lack på taket till den kasongblå maskinen snart.. :) beror lite hur mycket jobb lackar-emil har just nu.. :hmm:


Bild



Bild <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->var ut och kollade lite hur det såg ut under huven på *donatorn* ser prescis ut som att den körts till den plats där den stog när vi hämtade den.... :) verenda pryl sitter kvar..till och med bilbatteriet.. :shock:
att luftrenaren sitter bakfram rår jag för eftersom jag bara hängde fast den efter undersökningen av gasaren.. :wink:


Bild


ska kolla vid tillfälle om motorn kan tänkas gå runt..vem vet.. :mutt: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska det bli någon viktkompensering? Finns ju några motorer på 4 och 6 cylindrar som passar... :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:Ska det bli någon viktkompensering? Finns ju några motorer på 4 och 6 cylindrar som passar... :twisted:
Går allt få fart på en V4a.
Borra till större CC, delad avgasport på varje topp, flödesporta, större ventiler, 2st weber, ja you name it! :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->he-he den röda saaben kommer ju aldrig i trafik igen...vi får se vad som händer när det börjar mekas i den kalsongblå saaben.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag äger två dubbelblås toppar :angel_grin: (Inte till salu) <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Jag äger två dubbelblås toppar :angel_grin: (Inte till salu)
Att säga sånt och sedan säga att det inte är till salu borde nästan vara olagligt...
Borra till större CC
Vet inte om det finns så mycket väggtjocklek att borra i, men Saaben såldes med både 1,5 och 1,7l motorstorlek, såvitt jag förstått samma block men olika slaglängd. Tydligen så gott som samma effekt på båda motorstorlekarna, men med mer volym får man ju också mer nytta när man förbättrar andningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->he-he känns som doktorns saabanda börjar att smitta av sig lite, det börjar ju krypa fram lite lust att påbörja projektet nu.. :) kollade med lackar-emil idag..så det blir nog till å slipa av taket på selma nu snart någon helg framöver.. :) så han får en chans att lägga lack på det.. :wink: ...sedan tillkommer det lite bromsreparationer och dylikt fram mot vårkanten....men det finns ju ett sug efter en tvåtakts trubbis oxå :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->många taunusar har väl fått släppa till motorerna till saabar.
för er som inte är pålästa så skulle väl donatorn helst heta taunus 17M 1700s

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:många taunusar har väl fått släppa till motorerna till saabar.
för er som inte är pålästa så skulle väl donatorn helst heta taunus 17M 1700s

erlan
Om inte jag minns fel var Saab V4-motorn på 1500 cc.
Således borde donatorn vara FORD (Taunus 15M). :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar