Raketarens SAAB tråd
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ha-ha ..hade nog kunna varit nåt om den varit komplett..dessutom verkar det vara en nyare saab.. bilen jag hittade i sundsvall är ingen dyrgrip å dessutom rätt årsmodell, så det blir att hämta hem den i allafall.. <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bilen var ev model 126 med 2cylindrig motor. ret var i fjol ungefär. det var de hela. nu får saaben regera i denna tråd! <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:vilken modell då? och när?NiklasHögberg skrev:.... men den som tog minst var min fiat som nöjde sig med 0,35 liter/mil. den var snål!!
Jag skrev "när" därför går man lite bakåt i tiden var inte bilarna lika bränslesnåla som de är idag men försäljningsreklamen runt 1980 för Daihatsu Charade kretsade mycket kring just bränsleekonomin. Jag tror det var den bilen på marknaden som var bränslesnålast just då. Min Charade hade jag i början på 1990-talet och köpte den som ett trasigt objekt. Topplockspackningen hade pajat. Efter den bilen blev det Volvo 343, som jag gillade skarpt men också samma rostburk som "dajjan". I dag har jag en Audi 100 cc -87 men den är stillastående sedan ett par månader. Det är fel på bränslepumpen (tror jag). Annars är den mycket bränslesnål för att vara en så pass stor bil. Har för mig den väger bortåt 1500 kg. En bil är mycket bra att ha men för mig som bor i stad är det cykel som gäller i första hand. Och gamla cyklar gillar jag att plocka med....
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja då var ju *reservdelsbilen* hemma då efter en sundsallsresa igårkväll.. hade ju tur att jag fick hjälp av min arbetskompis Mikael..han är ju van SAAB transportör..och har dessutom en utmärkt bärgningsvagn för ändamålet.. vi fick ju givetvis av med framhjulen på bilen för att bromsarna satt fast på den..saaben hade nog stått där i minst 15 år i allafall.. kollade den med bilregistret och bilstackarn hade ju fallit ur registret och blivit kinesisk plastanka, så då var man ju ägare till en mopedbil då oxå.. ankan med saabens regnr rullar i växsjötrakten nånstans.. nåja är ju bara praktiskt eftersom den ska fungera som reservdelar..då slipper man ju dessutom registerhållningsavgiften.. ska klämma in några bilder på den vid tillfälle.. är ju imponerad av hur bra skärmar och dyl är med tanke på åren ute i moder natur..
lite blek om nosen.. men detta är ju rätta fronten..
de gammla framskärmarna har klarat åren med heder...fullt användbara..
är dock inte mycket kvar av inredningen efter alla år utomhus..men den lilla sportratten ser ut att vara ok..instument och knappar går nog oxå att återanvända...
ska leta i boden och se om det finns däck som håller luften oxå i helgen..den går nog lite lättare att styra då.. <!-- </EdIndex> --></div>
lite blek om nosen.. men detta är ju rätta fronten..
de gammla framskärmarna har klarat åren med heder...fullt användbara..
är dock inte mycket kvar av inredningen efter alla år utomhus..men den lilla sportratten ser ut att vara ok..instument och knappar går nog oxå att återanvända...
ska leta i boden och se om det finns däck som håller luften oxå i helgen..den går nog lite lättare att styra då.. <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->he-he får nog ge mig på att söka igen däcken till *donatorn* imorrn så den går att flytta en bit... fattar ju inte hur vi lyckades få lite luft i skräpet som satt där... får oxå hoppas på att få lite lack på taket till den kasongblå maskinen snart.. beror lite hur mycket jobb lackar-emil har just nu..
<!-- </EdIndex> --></div>
<!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->var ut och kollade lite hur det såg ut under huven på *donatorn* ser prescis ut som att den körts till den plats där den stog när vi hämtade den.... verenda pryl sitter kvar..till och med bilbatteriet..
att luftrenaren sitter bakfram rår jag för eftersom jag bara hängde fast den efter undersökningen av gasaren..
ska kolla vid tillfälle om motorn kan tänkas gå runt..vem vet.. <!-- </EdIndex> --></div>
att luftrenaren sitter bakfram rår jag för eftersom jag bara hängde fast den efter undersökningen av gasaren..
ska kolla vid tillfälle om motorn kan tänkas gå runt..vem vet.. <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Borra till större CC, delad avgasport på varje topp, flödesporta, större ventiler, 2st weber, ja you name it! <!-- </EdIndex> --></div>
Går allt få fart på en V4a.G-son skrev:Ska det bli någon viktkompensering? Finns ju några motorer på 4 och 6 cylindrar som passar...
Borra till större CC, delad avgasport på varje topp, flödesporta, större ventiler, 2st weber, ja you name it! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->he-he den röda saaben kommer ju aldrig i trafik igen...vi får se vad som händer när det börjar mekas i den kalsongblå saaben.. <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Att säga sånt och sedan säga att det inte är till salu borde nästan vara olagligt...Lasse väss skrev:Jag äger två dubbelblås toppar (Inte till salu)
Vet inte om det finns så mycket väggtjocklek att borra i, men Saaben såldes med både 1,5 och 1,7l motorstorlek, såvitt jag förstått samma block men olika slaglängd. Tydligen så gott som samma effekt på båda motorstorlekarna, men med mer volym får man ju också mer nytta när man förbättrar andningen. <!-- </EdIndex> --></div>Borra till större CC
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->he-he känns som doktorns saabanda börjar att smitta av sig lite, det börjar ju krypa fram lite lust att påbörja projektet nu.. kollade med lackar-emil idag..så det blir nog till å slipa av taket på selma nu snart någon helg framöver.. så han får en chans att lägga lack på det.. ...sedan tillkommer det lite bromsreparationer och dylikt fram mot vårkanten....men det finns ju ett sug efter en tvåtakts trubbis oxå <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Således borde donatorn vara FORD (Taunus 15M). <!-- </EdIndex> --></div>
Om inte jag minns fel var Saab V4-motorn på 1500 cc.erlan skrev:många taunusar har väl fått släppa till motorerna till saabar.
för er som inte är pålästa så skulle väl donatorn helst heta taunus 17M 1700s
erlan
Således borde donatorn vara FORD (Taunus 15M). <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60