Lasse Väss olika båt projekt ;-)

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kanske redan har hittat dit. Annars kan jag tipsa om marineguiden.se. Där kan du kolla på andra ägares Marieholmare (Där finns ett gäng) och kanske få lite tips och idèer om förbättringar du kan göra på din. Själv har jag lagt in ett litet bildspel på min Flipper där..
http://www.maringuiden.se/data/popup/bildspel_slideshow.php?fotoalbum=5733&bild=dscn1572.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Delningsdioden flyttade jag till skåttet på motorlådan, med sladar. Den vibrerar låss från generatorn.
:shock: Vad är det förnått, delningsdiod på generatorn corsodispari_unsure :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jorhul skrev:Du kanske redan har hittat dit. Annars kan jag tipsa om marineguiden.se. Där kan du kolla på andra ägares Marieholmare (Där finns ett gäng) och kanske få lite tips och idèer om förbättringar du kan göra på din. Själv har jag lagt in ett litet bildspel på min Flipper där..
http://www.maringuiden.se/data/popup/bildspel_slideshow.php?fotoalbum=5733&bild=dscn1572.jpg
Jösses vilken fin Flipper :D Gillar Flipper, dom går lika fint som en Nora20 i vattnet :thumb:

Vi hängde på en Evinrude 150XP på en Flipper 575 en gång :twisted:
uj uj uj..... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:
Conrad Engström skrev:Delningsdioden flyttade jag till skåttet på motorlådan, med sladar. Den vibrerar låss från generatorn.
:shock: Vad är det förnått, delningsdiod på generatorn corsodispari_unsure :?:
Delningsdiod. Om man har flera batterier, har man flera utgångar från generatorn, som är separerade från varandra. Förbrukningsbatterier och startbatteri. Om man belastar alla batterier sammtidigt,när man inte kör, kanske man tömmer hela batteribanken och har inget kvar till start.
Monterar man dessutom huvudbrytaren på gemensam minuskabel från batterierna, behövs bara en huvudbrytare. Brytaren skall då sitta så nära batterierna som möjligt, för att förhindra krypströmmar. Krypströmmar är förädiska och kan äta upp växelhus och propellrar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har haft delningsdiod på mina AQ130 men när började de monteras original? Vet du det Conrad? <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det vet jag inte.
När vi monterade värmare i båtarna, moterade vi alltid delningsdod. Jag
slutade arbeta med båtar 77 och ett så stort märke som Nimbus hade inte.
Man ser att det sitter en extra röd platta fastskruvad i bakkant på generatorn. Där sitter två dider och skruv till varje batteri. Ja ena kanske går till startmotorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad ! (eller nån annan naturligtvis) VAD skiljer setup`n på en VP 120 och VP 130 ?? är det bara förgasarna, eller kan det vara kam också :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är högst osäker, men har det funnits någon 120?
105, 115 och 130 var väll B20? Kanske var någon av dem B18.
140 var B23, 145 B23 men med annan kam och mycket bättre drag i start upp till planing.
125 var B23.
Ska du leta något bra beg. för att byta på din är nog 151 bästa alternativet..
Jag känner mig lite osäker... Kanske har jag skitit i det blå skåpet nu.. :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->offtopic Jag har en kompis som hängde i en B20 med insprutning i en liten "balja" som var gjord för 35 hästar bastard_inside_sign
Drog man på för fullt så stod den rakt upp innan den planade
Det gich bra tills den gången tanken nästan var tom
När den stod som mest rakt upp så sög pumpen luft , motorn tvärdog , och båten försvann rakt ner med aktern före :wtf: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jorhul skrev:Jag är högst osäker, men har det funnits någon 120?
105, 115 och 130 var väll B20? Kanske var någon av dem B18.
140 var B23, 145 B23 men med annan kam och mycket bättre drag i start upp till planing.
125 var B23.
Ska du leta något bra beg. för att byta på din är nog 151 bästa alternativet..
Jag känner mig lite osäker... Kanske har jag skitit i det blå skåpet nu.. :oops:
Nja...... :roll: 105 och 115 är väl B18 VP-120 är B20 med två strombergare (den har jag) VP-130, också B20 med två stående (Solex) gasare, men vet inte om det skiljer något mer ?
Jag vill ha min motor kvar, men fundrar på en weber 36/36 ist.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:offtopic Jag har en kompis som hängde i en B20 med insprutning i en liten "balja" som var gjord för 35 hästar bastard_inside_sign
Drog man på för fullt så stod den rakt upp innan den planade
Det gich bra tills den gången tanken nästan var tom
När den stod som mest rakt upp så sög pumpen luft , motorn tvärdog , och båten försvann rakt ner med aktern före :wtf:
:pinocchio: staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag mins inte om det var stomberg jag hade och bytte till solex, eller om det var tvärs om. Jag bytte för den var orolig på mellangas, men gick bra på järnet.
På järnet hade man inte råd att åka så man åkte stax över planingströskeln. Jag hade min VP 130 en 5 m aluminiumbåt, med styrpulpet. 32 knop gick den <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okay Lasse... Då finns det ju en som heter 120 :) Vad som kan skilja mer än förgasarna vet jag ju därmed inte heller då ju.. Kan kamen vara en annan? Det satt en c-kam i 130:an. <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jorhul skrev:Okay Lasse... Då finns det ju en som heter 120 :) Vad som kan skilja mer än förgasarna vet jag ju därmed inte heller då ju.. Kan kamen vara en annan? Det satt en c-kam i 130:an.
C-kam :roll: Skumt ! Har kollat upp nu, i alla MARIN B-20 satt en P-kam = Marin-kam (mest vridmoment) inte så många varv (5500) KG-trimning säljer nya P-kammar 8)
Och, Jo då, VP-120 fanns ! Det står i min service bok till Catalinan

Vetja 8) Steg 4-topp S-kam och dubbla 48`or (Så man blir poppulär på macken :lol: ) Tyvär finns inga sjötappar i Siljan :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag blir osäker. Lika bra att hålla käft ibland.. Jag bytte iaf. i min 130. Pentahandlaren jag handlade av var av den "gamla" sorten. Han tyckte det var för dyrt att handla av honom. En original Penta kostade ca. 6000. En pirat ca. 3000 (Detta var runt 1990). Det stod ingen bokstav på båtkamen som på bilar, bara en sifferkombination. Men produktnummret var samma hos Penta som hos Volvo personvagnar. Så han skickade mig till Mekonomen istället, där jag köpte en för några hundralappar.... <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Skriv svar