Lasse Väss olika båt projekt ;-)

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom fungerar med lite kärlek. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inte hunnit med så mkt på några dagar, varken mopeder eller båten, men men... dagar skola komma !
I allafall så började jag i garderoben (i torsdags) det är ju som vanligt i gammla bilar, båtar och tvåhjulingar en väldans massa duktiga el-tekniker som vart där och kopplat hejvillt, och naturligtvis så även här :lol:

Den mest anmärkningsvärda kabelinstallationen i denna båt kunde ju ha slutat i katastrof--- från en säkringshållare satt en kabel som hade brunnit upp :roll: följde den en liten bit och konstaterade att den gick till JORD 22_yikes.gif normalt hade det ju slutat med att säkringen smäller, men inte i detta fall, den var monterad FÖRE säkringen ! alltså: direkt från + till - :clapping:


Ja, sådant här gillar ju Lasse Väss cocos_acc.gif

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du kopplingschema staff_gemini-1.gif eller du kopplar väl själv :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Har du kopplingschema staff_gemini-1.gif eller du kopplar väl själv :wink:
Nja, sådana här behövs inget schema till, det är ju basic !

det roliga med detta elsystem är att många kablar är blåa, och dom kan vara både plus och minus :lol: Någon har inte tänkt till :research: <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser ut som elektriker bäcksvart har vart i farten! :D <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Någon har inte tänkt till :research:
Jodå. En stor rulle är billigare än fem små i olika färger.

Jag föreslår total sanering och omdragning från scratch. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sidavbitaren och börja om från början. Med riktiga plintar att ansluta i.
På någon båt satt en lucka som man öppnade, där monterade jag all el.
Stamman gick ut i underkant vid gångjärnet.
Mycket bra för man behöver inte krypa och kravla.
Alla instrument monterades på en fin skiva och monterades efter färdigkopplad. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:
alf-johan skrev:Har du kopplingschema staff_gemini-1.gif eller du kopplar väl själv :wink:
Nja, sådana här behövs inget schema till, det är ju basic !

det roliga med detta elsystem är att många kablar är blåa, och dom kan vara både plus och minus :lol: Någon har inte tänkt till :research:

hur var det här nu igen Lasse..ordspråket säger ju friskt kopplat hälften brunnet.. staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketaren skrev:
Lasse väss skrev:
alf-johan skrev:Har du kopplingschema staff_gemini-1.gif eller du kopplar väl själv :wink:
Nja, sådana här behövs inget schema till, det är ju basic !

det roliga med detta elsystem är att många kablar är blåa, och dom kan vara både plus och minus :lol: Någon har inte tänkt till :research:

hur var det här nu igen Lasse..ordspråket säger ju friskt kopplat hälften brunnet.. staff_36-1
Eller försvunnit:D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Har inte hunnit med så mkt på några dagar, varken mopeder eller båten, men men... dagar skola komma !
I allafall så började jag i garderoben (i torsdags) det är ju som vanligt i gammla bilar, båtar och tvåhjulingar en väldans massa duktiga el-tekniker som vart där och kopplat hejvillt, och naturligtvis så även här :lol:

Den mest anmärkningsvärda kabelinstallationen i denna båt kunde ju ha slutat i katastrof--- från en säkringshållare satt en kabel som hade brunnit upp :roll: följde den en liten bit och konstaterade att den gick till JORD 22_yikes.gif normalt hade det ju slutat med att säkringen smäller, men inte i detta fall, den var monterad FÖRE säkringen ! alltså: direkt från + till - :clapping:


Ja, sådant här gillar ju Lasse Väss cocos_acc.gif

Bild

Får gratta till båt köpet.... oregonian_congratulations.gif

Men angående elsystemet..så sägar bara en sak OJOJOJOJ......vilket ormbo.... staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
kreidlertm
Inlägg: 442
Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00

Inlägg av kreidlertm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag hade en bayliner för några år sedan...där såg det ut sådär.... amerikansk standard! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är båten äntligen parkerad där den ska stå i vinter, bredvid garaget !
Har haft besök och en massa annat i flera dagar nu, men ska sätta igång med lite div el snart, det blir nytt av det mesta :lol: passade på att tömma den på vattenblandad motorolja i går em också, river väl av toppen nu då så kan man pyssla med den i vinter <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lycka till Lasse, nu verkar du trivas :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Lycka till Lasse, nu verkar du trivas :D
Yepp :lol: Som fisken i pannan :wink:

Får nog en mekarkväll med båten i kväll :D ska under dagen fixa mig ordentligt med belysning, det är ju inte den roliga årstiden precis :x
blir både lite el och mååtår meck, ska försöka få till ett komp-prov på egen hand också innan jag river, måtårn ser inte ut att ha gått så vidarevärst varm :roll:

Måtååren med dubbla Stromberg .. kan det vara 120 hk :roll:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Går den med värmeväxlare? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar