Ja då vart det dax för ny snöleksak

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Ja då vart det dax för ny snöleksak

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske denna lilla leksak kan bli användbar om nu snön faller nångång.
Bild

Uploaded with ://imagessnack.le <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fräsig, visst är det en KBK? Själv rattar jag 218 TD :D <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bolinder Munkell H10 byggd på en 55a. Ja nog vill jag ha en 218 men man
e ju riksfattig :oops:
Ser du svarta lådan? Däri finns det ohyggligt stora batteriet för ström
behövs ju alltid då maskinen har en hel del lysen o värmepaket med fläkt.
Det sitter en 5kw dieselvärmare i den gula lådan framför batteriet som är
kopplad till kylarslangarna för snabbuppvärmning av motorn. bra som attan.
:D <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Fräsig, visst är det en KBK? Själv rattar jag 218 TD :D
Snabba på om du är intresserad!

http://www.tradera.com/verkstadshandbok-volvo-lastmaskin-lm-218-1968-auktion_100805_142648048 <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Grannen skrev:Bolinder Munkell H10 byggd på en 55a. Ja nog vill jag ha en 218 men man
e ju riksfattig :oops:
Ser du svarta lådan? Däri finns det ohyggligt stora batteriet för ström
behövs ju alltid då maskinen har en hel del lysen o värmepaket med fläkt.
Det sitter en 5kw dieselvärmare i den gula lådan framför batteriet som är
kopplad till kylarslangarna för snabbuppvärmning av motorn. bra som attan.
:D
Åfan, en H10! Kanske är den lite ombyggd i hytten? Verkar vara bra utrustad, disselvärmare och hela köret :shock: Lyxigt men jag kan tänka mig att det krävs en del batterikapacitet då. Stöddig skopa har du också.

Riksfattig? Näe knappast, du har ju sålt alla dina mopeder!

På min finns det utrymme för monsterbatterier men snål som jag är har jag stoppat dit ett Biltemabatteri som egentligen köptes till min compactmerca. Har funkat klockrent 2 vintrar utan underhållsladdning. Å andra sidan så är värmepaketet igensatt så nån fläkt kör jag aldrig och den har ju bara originallampor så strömmen räcker än så länge.

Borde ju ge den stackarn en genomgång innan snön kommer :roll: Nästa helg kanske... <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta sprängskisserna också när du ändå är igång... :)

http://www.tradera.com/reservsdelskatalog-volvo-lastmaskin-lm-218-1968-auktion_341271_142648375 <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipsen 56an, såg de för sent men det gör inget för de böckerna har jag redan. Farfar hade sparat dom så de hängde med traktorn, familjetraktor serru. Återstår att se om någon av döttrarna tar över den om 25-30 år, jag är tveksam. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK!

Här är en jättebra sajt om baklastaren och man kan hitta i princip allt där som berör ämnet.

http://hem.passagen.se/baklastaren/ <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åjo 56an, nog har du en bra traktor du - jag hade bara råd med lillebror :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Synd bara att sajten passagen har så mycket spam... <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Grannen skrev:Åjo 56an, nog har du en bra traktor du - jag hade bara råd med lillebror :oops:
Ser ut och vara ett fint ställe du har. Det sticker upp en gul krok vid sidan om motorhuven. Jag har en likadan krok uppe på taket här :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp - gulkroken är till - ja int vetdåjaint...luftcirkulationeringsröravluftningsmekanismen tror jag :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->.......... <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Re: Ja då vart det dax för ny snöleksak

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="Grannen"]Kanske denna lilla leksak kan bli användbar om nu snön faller nångång.
Bild

Hade du inte garageringsproblem? Men..det är ju bara att haka lös skopan så har du en carport till traktorn.. :D

Själv får man nöja sig me en liten fjanttraktor för putsning av gården
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle också vilja ha en H10, men den lite nyare modellen med samma tiltkonstruktion som kom på 218 o.s.v. och med en boxer 350 motor. Tycker det är en smidig traktor samtidigt som den inte är för liten heller.

Själv får jag nöja mig med detta skräp, men det är ju bättre än ingen traktor alls.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar