Söndagsfrågan - mc & övrig motor
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har haft nåra såna. Köpte den första mest av nostalgiska skäl. Åkte fram på tanken av Farsan vid 3-4 års ålder.
När jag blev lite äldre fick jag åka bak på bönpallen.Var nog där jag fick mitt intresse för MC. Och det har inte svalnat än.
Gjorde om en till "civil" med teleskopgaffel och stel bakram från sidspisen. Blev lite smäckrare stuk då, dom är ju rätt klumpiga. <!-- </EdIndex> --></div>
När jag blev lite äldre fick jag åka bak på bönpallen.Var nog där jag fick mitt intresse för MC. Och det har inte svalnat än.
Gjorde om en till "civil" med teleskopgaffel och stel bakram från sidspisen. Blev lite smäckrare stuk då, dom är ju rätt klumpiga. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag läste om dom där monark-albin för länge sedan och det var ett samarbetsprojekt mellan Monarks i Varberg och Larssons Motorverkstad (Albin) i Kristinehamn. Betraktar man motorn ser den modernare ut än övriga motorer från den tiden, så typiskt när det gäller produkter för militärt ändamål. Långt senare vill jag minnas användes den här motorn i modifierat skick till 50- och 60-talets 4-takts crossar både från Monark och Husqvarna så den var nog både stabil och tekniskt långt framskriden.
m/42:an togs fram mitt i ett brinnande världskrig så det var nog inte så enkelt att få fram en import som passade. Senast igår kväll läste jag på ett annat forum att Sverige importerade 600 lastbilar från Klöckner (KHD) i dåvarande "Tredje riket" men inte bara det utan även ett stort antal fälthaubitzar men leveranserna försenades av kanske förståeliga skäl. För länge sedan kände jag en man som varit till sjöss under kriget och han berättade om ständiga konvojer med båtar lastade med järnmalm som var på väg från Sverige till den tunga militärindustrin i Tyskland. Båtarna hade spärrballongen upphängda i kraftiga wirar för att förhindra luftangrepp men en morgon när han vaknade saknades båten bakom i konvojen.
Man säjer Sverige var neutralt under kriget men jag undrar... Kan det möjligen vara överenskomna handelsavtal med villkor som gjorde att tyskarna lät bli att invadera Sverige <!-- </EdIndex> --></div>
m/42:an togs fram mitt i ett brinnande världskrig så det var nog inte så enkelt att få fram en import som passade. Senast igår kväll läste jag på ett annat forum att Sverige importerade 600 lastbilar från Klöckner (KHD) i dåvarande "Tredje riket" men inte bara det utan även ett stort antal fälthaubitzar men leveranserna försenades av kanske förståeliga skäl. För länge sedan kände jag en man som varit till sjöss under kriget och han berättade om ständiga konvojer med båtar lastade med järnmalm som var på väg från Sverige till den tunga militärindustrin i Tyskland. Båtarna hade spärrballongen upphängda i kraftiga wirar för att förhindra luftangrepp men en morgon när han vaknade saknades båten bakom i konvojen.
Man säjer Sverige var neutralt under kriget men jag undrar... Kan det möjligen vara överenskomna handelsavtal med villkor som gjorde att tyskarna lät bli att invadera Sverige <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den här söndagsfrågan får vi hjälpas åt med, men de allra flesta vet jag svaret på. Hittade en jultävling i Nymans företagstidning Inom Ramen som heter plundra granen. Vilka 10 olika delar gömmer sig i paketen?
<!-- </EdIndex> --></div>
<!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sadel uppe till vänster.
Stänkskärm uppe till höger.
Ringklocka i mitten till vänster. (Det minsta paketet).
Framgaffel nere till vänster.
Styre högst upp i det vita fältet.
Stänk/vindskydd nere till höger i det vita fältet.
Kedjeskydd nere till höger. (Mellan framgaffeln och styret).
Pedaler/kedja i mitten.
Framlyse i mitten till vänster.
Självklart så är det bara gissningar, jag kan vara helt fel ute
Men jag ser bara 9 paket, inte 10...
Edit: Drevet högst uppe i toppen! <!-- </EdIndex> --></div>
Stänkskärm uppe till höger.
Ringklocka i mitten till vänster. (Det minsta paketet).
Framgaffel nere till vänster.
Styre högst upp i det vita fältet.
Stänk/vindskydd nere till höger i det vita fältet.
Kedjeskydd nere till höger. (Mellan framgaffeln och styret).
Pedaler/kedja i mitten.
Framlyse i mitten till vänster.
Självklart så är det bara gissningar, jag kan vara helt fel ute
Men jag ser bara 9 paket, inte 10...
Edit: Drevet högst uppe i toppen! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Högst upp är ju ett drev iaf
Näst längst upp till höger måste väl vara en skärm, o till vänster en sadel som sagts
Näst längst ner till vänster en ringklocka
Längst ner till höger, en pakethållare
Sen orkade ja inge mer
Edit, naturligtvis hann ju nån posta innan jag Aldrig är man nog snabb <!-- </EdIndex> --></div>
Näst längst upp till höger måste väl vara en skärm, o till vänster en sadel som sagts
Näst längst ner till vänster en ringklocka
Längst ner till höger, en pakethållare
Sen orkade ja inge mer
Edit, naturligtvis hann ju nån posta innan jag Aldrig är man nog snabb <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jättekul fråga...
OK då försöker jag...
Längst upp vevarmens kedjehjul
T.v. under hjulet är en sadel
till hö om sadeln en stänkskärm
T.v. under sadeln en ihoppackad innerslang
till höger om innerslangen en vevarm
T.v. under vevarmen en ringklocka
T.v. under ringklockan en framgaffel
till höger om gaffeln ett kedjeskydd
till höger om kedjeskyddet ett styre
under styret en pakethållare
Ja, det är väl tio delar det... <!-- </EdIndex> --></div>
OK då försöker jag...
Längst upp vevarmens kedjehjul
T.v. under hjulet är en sadel
till hö om sadeln en stänkskärm
T.v. under sadeln en ihoppackad innerslang
till höger om innerslangen en vevarm
T.v. under vevarmen en ringklocka
T.v. under ringklockan en framgaffel
till höger om gaffeln ett kedjeskydd
till höger om kedjeskyddet ett styre
under styret en pakethållare
Ja, det är väl tio delar det... <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nr 4 och nr 9 är lite frågentecken i mitt tycke. Vad annat kan de vara kom med förslag?
1. Kedjekrans
2. sadel
3. stänkskärm
4 ihoppackad innerslang?
5. vevarm
6. ringklocka
7. framgaffel
8. kedjeskydd
9. styre?
10. pakethållare <!-- </EdIndex> --></div>
Nr 4 och nr 9 är lite frågentecken i mitt tycke. Vad annat kan de vara kom med förslag?
1. Kedjekrans
2. sadel
3. stänkskärm
4 ihoppackad innerslang?
5. vevarm
6. ringklocka
7. framgaffel
8. kedjeskydd
9. styre?
10. pakethållare <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson