Söndagsfrågan - mc & övrig motor

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Söndagsfrågan - mc & övrig motor

Inlägg av Raketsport »

Vilken motorcykel (märke och modell) beskrivs här:

Bild
Senast redigerad av Raketsport den 06 sep 2013, 03:50, redigerad totalt 1 gånger.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svalan :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nv Hobby! <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
posch
Forumsponsor
Inlägg: 244
Blev medlem: 08 jul 2009, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av posch »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->NV38 "Army-Sixdays" <!-- </EdIndex> --></div>
Alla märken är bäst
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
posch skrev:NV38 "Army-Sixdays"
Var inte den motorcykeln egentligen gjord för svenska försvaret men fick nobben där och FMV beställde JAVA motorcyklar istället? Eller är det bara något jag fått för mig??? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Posch har rätt! NV38 "Army sixdays" är rätt svar.
Bild

NV38 tillverkades i två utförande Sport och Standard. Den enda skillnaden mellan dessa var att sporten hade uppsvängt avgasrör och nabbdäck. Framgaffelvar bottenlänksfjädring, på allmänna vägar funkade detta bra om än något tungstyrt i låga farter.

Den blev populär på tävlingsbanan, men då bytte man framgaffel. Först använde man sig av BSA-gaffel, sedan Norton. Denna mc vann den aktade tävlingen "November kåsan". NV hade dessutom vunnit kåsan 6 år i rad då mc-tillverkningen gick i graven för Nymans, vilket ingen annat märke tidigare gjort. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
posch skrev:NV38 "Army-Sixdays"
Faan vad säker du är - önskar man hade dom kunskaperna.. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
posch skrev:NV38 "Army-Sixdays"
Var inte den motorcykeln egentligen gjord för svenska försvaret men fick nobben där och FMV beställde JAVA motorcyklar istället? Eller är det bara något jag fått för mig???
Har för mig jag läste det här i ett reportage i MC-Nytt för jättelänge sedan. Kollade lite nyss på nätet och det ska visst finnas två provex. NV 250 militärutförande på Monarks museum i Varberg. För övrigt var det svårt att på nätet finna något historik om militärmotorcyklarna utom HVA 258 förstås för där fanns hur mycket som helst och även alla originaldokument som verkstadshandböcker, reservdelskatalog m.m. i pdf-format.

Det verkar som Monarks vann upphandlingen då i slutet av 50-talet med en militärmc med JLO-motor. Militärjavan kom nog först i början av sextiotalet. Min kompis "samlaren" hade en sådan JAVA, hade kunnat köpte den men avböjde förstås, inget intresse av så'n "skit" då..... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av OutbackJack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="56:an
Det verkar som Monarks vann upphandlingen då i slutet av 50-talet med en militärmc med JLO-motor. Militärjavan kom nog först i början av sextiotalet. Min kompis "samlaren" hade en sådan JAVA, hade kunnat köpte den men avböjde förstås, inget intresse av så'n "skit" då..... :roll:[/quote]
Denna upphandling måste ha varit ytterligare en i raden av Försvarets missar.
När jag i mitten av 60-talet var tvångsinhyrd till Kronan för (i början) 4 spänn om dagen så hade mc-plutonen nästn 100% redundans när det gällde mc, dvs runt 15-20 extra förutom den egna hojen. Dvs en hel lastbil extra enbart för reservhojar när det var skogsövningsdax!
Jawa kunde knappast ha varit särskilt bekanta med ordet "tillförltlighet"..
Jag blev inte uttagen som mc-ordonanns trots mc-vana, en av mina kompisar som aldrig suttit på en hoj, blev det däremot...
Outgrundliga äro Försvarets tankegångar. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
OutbackJack skrev:Denna upphandling måste ha varit ytterligare en i raden av Försvarets missar.
När jag i mitten av 60-talet var tvångsinhyrd till Kronan för (i början) 4 spänn om dagen så hade mc-plutonen nästn 100% redundans när det gällde mc, dvs runt 15-20 extra förutom den egna hojen. Dvs en hel lastbil extra enbart för reservhojar när det var skogsövningsdax!
Jawa kunde knappast ha varit särskilt bekanta med ordet "tillförltlighet"..
Jag blev inte uttagen som mc-ordonanns trots mc-vana, en av mina kompisar som aldrig suttit på en hoj, blev det däremot...
Outgrundliga äro Försvarets tankegångar.
Ojdå, var Javan dålig? Jag tror heller inte Javan var någon direkt succé och därför blev de inte särskilt långlivade heller, max tio år skulle jag tro. Den bästa motorcykel militären har haft är nog Husqvarna och kanske då 258:an som dom hade läääänge. Vissa av dem kanske är i drift fortfarande? Jag tror de fick en efterföljare men jag är lite osäker där....

Vad jag däremot minns var att MCB försökte komma med i Försvarets upphandlingar runt 1970. I MC-Nytt presenterades då med buller och bång MCB:s militärmotorcykel med variomaticmotor och snörstart. Vid närmare eftertanke borde motorn egentligen varit avsedd för snöskoter men det tänkte inte jag på då. Motorcykeln var nog lite lik MCB:s DT125:a fast med annan motor. Motorn kan ha varit Sachs eller något annat tysk-österikiskt-schweiziskt fabrikat, jag minns inte riktigt. Vad jag däremot minns var att den också fick nobben av FMV liksom NV:n på femtiotalet.

Jag skulle tro NV:n var bättre än Java även om jag gillar Javamotorcyklar. Har för mig Java vann tillförlitlighetstävlingar på sextiotalet.

Har själv haft en Monark CZ 150 kubikare. Den gick kalas i motorn och krånglade aldrig. Förgasaren hette Jikov minns jag. Har också haft Monark JB 150 cc, den var väl OK men det kändes att det var en motor byggd i liten upplaga från en mindre fabrik. Lite hemmasmide liksom.... <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
OutbackJack skrev:Jag blev inte uttagen som mc-ordonanns trots mc-vana, en av mina kompisar som aldrig suttit på en hoj, blev det däremot...
Outgrundliga äro Försvarets tankegångar.
Rätt klar logik bakom att dom gör så egentligen. Tar man en mekaniker i det civila och sätter honom som kock och en kock i det civila och sätter som mekaniker så har du helt plötsligt två personer som snart klarar båda jobben i nödfall. Om mekanikern får bli mekaniker och kocken får bli kock kommer kocken mest klia sig i skallen när han står där med en verktygslåda, en trasig maskin och en skjuten mekaniker...

Med andra ord ett sätt att skaffa sig en reservplan, något som man aldrig kan ha för mycket av i krigstid. <!-- </EdIndex> --></div>
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av OutbackJack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:
OutbackJack skrev:Jag blev inte uttagen som mc-ordonanns trots mc-vana, en av mina kompisar som aldrig suttit på en hoj, blev det däremot...
Outgrundliga äro Försvarets tankegångar.
Rätt klar logik bakom att dom gör så egentligen. Tar man en mekaniker i det civila och sätter honom som kock och en kock i det civila och sätter som mekaniker så har du helt plötsligt två personer som snart klarar båda jobben i nödfall. Om mekanikern får bli mekaniker och kocken får bli kock kommer kocken mest klia sig i skallen när han står där med en verktygslåda, en trasig maskin och en skjuten mekaniker...

Med andra ord ett sätt att skaffa sig en reservplan, något som man aldrig kan ha för mycket av i krigstid.
Hmmm..
Så länge kocken inte är asfaltkokare i det civila är det OK.
På sista repövningen som jag var med och planerade så var det en sån där abrovink, en av lb-chaufförerna var kock på en av Sthlms allra lyxigaste krogar. Han blev kock, Därmed basta! Han blev också snabbt befordrad till kokgruppschef, Jä-ar anamma vilket käk vi hade under den övningen... :D
Men OnT igen: Antar att ett av problemen just var oerfarenheten vid mc, dvs man körde sönder hojarna pga okunnighet..?? <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror inte man behöver en reservplan då det blir skarpt läge i lilleputtlandet Sverige...
Vem och vilka som helst ute i vida världen kan förmodligen invadera oss med slangbella och ett luftgevär...
OnT igen: Jawa går ej att jämföra med andra modeller då det är en helt annan maskin
än HVA exempelvis...då det gäller kronhojjar typ :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag snubblade över en bild på nätet....

Angående om militärmotorcyklarna...

Kanske jag minns fel, det var nog så att Försvaret valde mellan MCB, Husqvarna och en militärmotorcykel konstruerad hos Hägglunds i Örnsköldsvik och det var nog den som hade variomaticmotor. Här tycks vara en senare civil modell :shock: :

http://primusmotor.bizland.com/diverse_bilder.htm

I så fall var nog MCB:s alternativ en mer "vanlig" typ offroadhoj med fotväxlad Sachsmotor, minns ej bara vilken motor :?:

Någon annan som kan förtydliga mer? <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En god vän till mig bosatt i Jämjö. en bit norr om Karlskrona. Är med i FMCK och kör. Jawa 257 och Husqvarna 258 är vad dom har att tillgå. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Skriv svar