Söndagsfrågan - mc & övrig motor
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Söndagsfrågan - mc & övrig motor
Senast redigerad av Raketsport den 06 sep 2013, 03:50, redigerad totalt 1 gånger.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nv Hobby! <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Posch har rätt! NV38 "Army sixdays" är rätt svar.
NV38 tillverkades i två utförande Sport och Standard. Den enda skillnaden mellan dessa var att sporten hade uppsvängt avgasrör och nabbdäck. Framgaffelvar bottenlänksfjädring, på allmänna vägar funkade detta bra om än något tungstyrt i låga farter.
Den blev populär på tävlingsbanan, men då bytte man framgaffel. Först använde man sig av BSA-gaffel, sedan Norton. Denna mc vann den aktade tävlingen "November kåsan". NV hade dessutom vunnit kåsan 6 år i rad då mc-tillverkningen gick i graven för Nymans, vilket ingen annat märke tidigare gjort. <!-- </EdIndex> --></div>
NV38 tillverkades i två utförande Sport och Standard. Den enda skillnaden mellan dessa var att sporten hade uppsvängt avgasrör och nabbdäck. Framgaffelvar bottenlänksfjädring, på allmänna vägar funkade detta bra om än något tungstyrt i låga farter.
Den blev populär på tävlingsbanan, men då bytte man framgaffel. Först använde man sig av BSA-gaffel, sedan Norton. Denna mc vann den aktade tävlingen "November kåsan". NV hade dessutom vunnit kåsan 6 år i rad då mc-tillverkningen gick i graven för Nymans, vilket ingen annat märke tidigare gjort. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det verkar som Monarks vann upphandlingen då i slutet av 50-talet med en militärmc med JLO-motor. Militärjavan kom nog först i början av sextiotalet. Min kompis "samlaren" hade en sådan JAVA, hade kunnat köpte den men avböjde förstås, inget intresse av så'n "skit" då..... <!-- </EdIndex> --></div>
Har för mig jag läste det här i ett reportage i MC-Nytt för jättelänge sedan. Kollade lite nyss på nätet och det ska visst finnas två provex. NV 250 militärutförande på Monarks museum i Varberg. För övrigt var det svårt att på nätet finna något historik om militärmotorcyklarna utom HVA 258 förstås för där fanns hur mycket som helst och även alla originaldokument som verkstadshandböcker, reservdelskatalog m.m. i pdf-format.56:an skrev:Var inte den motorcykeln egentligen gjord för svenska försvaret men fick nobben där och FMV beställde JAVA motorcyklar istället? Eller är det bara något jag fått för mig???posch skrev:NV38 "Army-Sixdays"
Det verkar som Monarks vann upphandlingen då i slutet av 50-talet med en militärmc med JLO-motor. Militärjavan kom nog först i början av sextiotalet. Min kompis "samlaren" hade en sådan JAVA, hade kunnat köpte den men avböjde förstås, inget intresse av så'n "skit" då..... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 311
- Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
- Ort: Jönköping
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="56:an
Det verkar som Monarks vann upphandlingen då i slutet av 50-talet med en militärmc med JLO-motor. Militärjavan kom nog först i början av sextiotalet. Min kompis "samlaren" hade en sådan JAVA, hade kunnat köpte den men avböjde förstås, inget intresse av så'n "skit" då..... [/quote]
Denna upphandling måste ha varit ytterligare en i raden av Försvarets missar.
När jag i mitten av 60-talet var tvångsinhyrd till Kronan för (i början) 4 spänn om dagen så hade mc-plutonen nästn 100% redundans när det gällde mc, dvs runt 15-20 extra förutom den egna hojen. Dvs en hel lastbil extra enbart för reservhojar när det var skogsövningsdax!
Jawa kunde knappast ha varit särskilt bekanta med ordet "tillförltlighet"..
Jag blev inte uttagen som mc-ordonanns trots mc-vana, en av mina kompisar som aldrig suttit på en hoj, blev det däremot...
Outgrundliga äro Försvarets tankegångar. <!-- </EdIndex> --></div>
Det verkar som Monarks vann upphandlingen då i slutet av 50-talet med en militärmc med JLO-motor. Militärjavan kom nog först i början av sextiotalet. Min kompis "samlaren" hade en sådan JAVA, hade kunnat köpte den men avböjde förstås, inget intresse av så'n "skit" då..... [/quote]
Denna upphandling måste ha varit ytterligare en i raden av Försvarets missar.
När jag i mitten av 60-talet var tvångsinhyrd till Kronan för (i början) 4 spänn om dagen så hade mc-plutonen nästn 100% redundans när det gällde mc, dvs runt 15-20 extra förutom den egna hojen. Dvs en hel lastbil extra enbart för reservhojar när det var skogsövningsdax!
Jawa kunde knappast ha varit särskilt bekanta med ordet "tillförltlighet"..
Jag blev inte uttagen som mc-ordonanns trots mc-vana, en av mina kompisar som aldrig suttit på en hoj, blev det däremot...
Outgrundliga äro Försvarets tankegångar. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Vad jag däremot minns var att MCB försökte komma med i Försvarets upphandlingar runt 1970. I MC-Nytt presenterades då med buller och bång MCB:s militärmotorcykel med variomaticmotor och snörstart. Vid närmare eftertanke borde motorn egentligen varit avsedd för snöskoter men det tänkte inte jag på då. Motorcykeln var nog lite lik MCB:s DT125:a fast med annan motor. Motorn kan ha varit Sachs eller något annat tysk-österikiskt-schweiziskt fabrikat, jag minns inte riktigt. Vad jag däremot minns var att den också fick nobben av FMV liksom NV:n på femtiotalet.
Jag skulle tro NV:n var bättre än Java även om jag gillar Javamotorcyklar. Har för mig Java vann tillförlitlighetstävlingar på sextiotalet.
Har själv haft en Monark CZ 150 kubikare. Den gick kalas i motorn och krånglade aldrig. Förgasaren hette Jikov minns jag. Har också haft Monark JB 150 cc, den var väl OK men det kändes att det var en motor byggd i liten upplaga från en mindre fabrik. Lite hemmasmide liksom.... <!-- </EdIndex> --></div>
Ojdå, var Javan så dålig? Jag tror heller inte Javan var någon direkt succé och därför blev de inte särskilt långlivade heller, max tio år skulle jag tro. Den bästa motorcykel militären har haft är nog Husqvarna och kanske då 258:an som dom hade läääänge. Vissa av dem kanske är i drift fortfarande? Jag tror de fick en efterföljare men jag är lite osäker där....OutbackJack skrev:Denna upphandling måste ha varit ytterligare en i raden av Försvarets missar.
När jag i mitten av 60-talet var tvångsinhyrd till Kronan för (i början) 4 spänn om dagen så hade mc-plutonen nästn 100% redundans när det gällde mc, dvs runt 15-20 extra förutom den egna hojen. Dvs en hel lastbil extra enbart för reservhojar när det var skogsövningsdax!
Jawa kunde knappast ha varit särskilt bekanta med ordet "tillförltlighet"..
Jag blev inte uttagen som mc-ordonanns trots mc-vana, en av mina kompisar som aldrig suttit på en hoj, blev det däremot...
Outgrundliga äro Försvarets tankegångar.
Vad jag däremot minns var att MCB försökte komma med i Försvarets upphandlingar runt 1970. I MC-Nytt presenterades då med buller och bång MCB:s militärmotorcykel med variomaticmotor och snörstart. Vid närmare eftertanke borde motorn egentligen varit avsedd för snöskoter men det tänkte inte jag på då. Motorcykeln var nog lite lik MCB:s DT125:a fast med annan motor. Motorn kan ha varit Sachs eller något annat tysk-österikiskt-schweiziskt fabrikat, jag minns inte riktigt. Vad jag däremot minns var att den också fick nobben av FMV liksom NV:n på femtiotalet.
Jag skulle tro NV:n var bättre än Java även om jag gillar Javamotorcyklar. Har för mig Java vann tillförlitlighetstävlingar på sextiotalet.
Har själv haft en Monark CZ 150 kubikare. Den gick kalas i motorn och krånglade aldrig. Förgasaren hette Jikov minns jag. Har också haft Monark JB 150 cc, den var väl OK men det kändes att det var en motor byggd i liten upplaga från en mindre fabrik. Lite hemmasmide liksom.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Med andra ord ett sätt att skaffa sig en reservplan, något som man aldrig kan ha för mycket av i krigstid. <!-- </EdIndex> --></div>
Rätt klar logik bakom att dom gör så egentligen. Tar man en mekaniker i det civila och sätter honom som kock och en kock i det civila och sätter som mekaniker så har du helt plötsligt två personer som snart klarar båda jobben i nödfall. Om mekanikern får bli mekaniker och kocken får bli kock kommer kocken mest klia sig i skallen när han står där med en verktygslåda, en trasig maskin och en skjuten mekaniker...OutbackJack skrev:Jag blev inte uttagen som mc-ordonanns trots mc-vana, en av mina kompisar som aldrig suttit på en hoj, blev det däremot...
Outgrundliga äro Försvarets tankegångar.
Med andra ord ett sätt att skaffa sig en reservplan, något som man aldrig kan ha för mycket av i krigstid. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 311
- Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
- Ort: Jönköping
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Så länge kocken inte är asfaltkokare i det civila är det OK.
På sista repövningen som jag var med och planerade så var det en sån där abrovink, en av lb-chaufförerna var kock på en av Sthlms allra lyxigaste krogar. Han blev kock, Därmed basta! Han blev också snabbt befordrad till kokgruppschef, Jä-ar anamma vilket käk vi hade under den övningen...
Men OnT igen: Antar att ett av problemen just var oerfarenheten vid mc, dvs man körde sönder hojarna pga okunnighet..?? <!-- </EdIndex> --></div>
Hmmm..G-son skrev:Rätt klar logik bakom att dom gör så egentligen. Tar man en mekaniker i det civila och sätter honom som kock och en kock i det civila och sätter som mekaniker så har du helt plötsligt två personer som snart klarar båda jobben i nödfall. Om mekanikern får bli mekaniker och kocken får bli kock kommer kocken mest klia sig i skallen när han står där med en verktygslåda, en trasig maskin och en skjuten mekaniker...OutbackJack skrev:Jag blev inte uttagen som mc-ordonanns trots mc-vana, en av mina kompisar som aldrig suttit på en hoj, blev det däremot...
Outgrundliga äro Försvarets tankegångar.
Med andra ord ett sätt att skaffa sig en reservplan, något som man aldrig kan ha för mycket av i krigstid.
Så länge kocken inte är asfaltkokare i det civila är det OK.
På sista repövningen som jag var med och planerade så var det en sån där abrovink, en av lb-chaufförerna var kock på en av Sthlms allra lyxigaste krogar. Han blev kock, Därmed basta! Han blev också snabbt befordrad till kokgruppschef, Jä-ar anamma vilket käk vi hade under den övningen...
Men OnT igen: Antar att ett av problemen just var oerfarenheten vid mc, dvs man körde sönder hojarna pga okunnighet..?? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror inte man behöver en reservplan då det blir skarpt läge i lilleputtlandet Sverige...
Vem och vilka som helst ute i vida världen kan förmodligen invadera oss med slangbella och ett luftgevär...
OnT igen: Jawa går ej att jämföra med andra modeller då det är en helt annan maskin
än HVA exempelvis...då det gäller kronhojjar typ <!-- </EdIndex> --></div>
Vem och vilka som helst ute i vida världen kan förmodligen invadera oss med slangbella och ett luftgevär...
OnT igen: Jawa går ej att jämföra med andra modeller då det är en helt annan maskin
än HVA exempelvis...då det gäller kronhojjar typ <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag snubblade över en bild på nätet....
Angående om militärmotorcyklarna...
Kanske jag minns fel, det var nog så att Försvaret valde mellan MCB, Husqvarna och en militärmotorcykel konstruerad hos Hägglunds i Örnsköldsvik och det var nog den som hade variomaticmotor. Här tycks vara en senare civil modell :
http://primusmotor.bizland.com/diverse_bilder.htm
I så fall var nog MCB:s alternativ en mer "vanlig" typ offroadhoj med fotväxlad Sachsmotor, minns ej bara vilken motor
Någon annan som kan förtydliga mer? <!-- </EdIndex> --></div>
Angående om militärmotorcyklarna...
Kanske jag minns fel, det var nog så att Försvaret valde mellan MCB, Husqvarna och en militärmotorcykel konstruerad hos Hägglunds i Örnsköldsvik och det var nog den som hade variomaticmotor. Här tycks vara en senare civil modell :
http://primusmotor.bizland.com/diverse_bilder.htm
I så fall var nog MCB:s alternativ en mer "vanlig" typ offroadhoj med fotväxlad Sachsmotor, minns ej bara vilken motor
Någon annan som kan förtydliga mer? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
- Ort: Oskarshamn