JLO MG125E Sport

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

JLO MG125E Sport

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att komma med något nytt här är inte lätt. Så gott som allt är redovisat och snyggt och prydligt upplagt på webben och kan lätt sökas fram. De gamla mopederna och motorcyklarna är långt ifrån döda och begravda, de tycks istället ha uppstått på nytt och är nog minst lika levande som vid den tiden de tillhör.

När jag sökte dök det upp en motor jag inte alls visste om. JLO M-serien användes i 150, 175 och 250 cc utförande av Monark och de visste jag ju om, inte förvånande då att den även fanns i 125 cc utförande.

men.....

Det fanns en vässad modell av 125:an med högre kompression och dubbla förgasare som gav hela 7,5 hk vilket var mycket ovanligt då. Normalt låg väl en 125:a då i början av femtiotalet på 4-5 hästar så där...

När jag kollar på motorn ser jag insugen går in på sidorna av cylinder där normalt spolkanalerna finns. Lite konstigt faktiskt... Är motorn tvärspolad eller är insuget i spolkanalerna via bladventiler???

Ja, jag kan inte avgöra och inte vet jag heller....

Det står också att trottlarna öppnar en i taget liksom på den svenska Silverpilen. Var det här Husqvarna konstruktörerna fick idén?

Jag tycker dom här gamla JLO motorcykelmotorerna påminner om JLO M50 mopedmotorn som kom betydligt senare. Det är en motor jag skulle vilja ha. Tror det är betydligt kraftigare grunka än Pianon och så har dom ju kickstart och fotväxel. Ta mej tusan var dom inte högerdrevade också?

Får nog höra mig för hos någon som nosar fram och hämtar grejer nere i Tyskland. Där och i Holland borde det finnas...


Här mitt på sidan är i alla fall en JLO MG125E Sport:

http://www.mcmuseet.se/arets%20nyheter.htm <!-- </EdIndex> --></div>