PipaZ Och RobinPedersen skall köra 40mil till Skåne i helgen

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Om Du ska köra en sträcka på ca 40 mil i 30km/h.

30km/h ~ 8,33 m/s.
40 mil = 400km = 400000 Meter.
400000/8,33 = 48019 Sekunder = 800,3 Minuter = 13,4 timmar.

Kommer som sagt att ta ungefär 13,4 timmar om du kör utan stopp, och kör i 30km/h hela sträckan.
så du har en riktig resa framför dig 8) Lycka till :)
(Meeen din A-traktor kanske går lite fortare än 30km/h?)
Just nu går den knappt i 23km/h :P Skall dock lägga i 4an i bakre o köra ca 30-50 då går de lite fortare SAMT kommer bli billigare bränsleförbrukning :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag var 16 så fanns 37 st epa/a -traktorer inom en radie av 2 mil (Köping-Hallstahammar-Kolbäck) :shock:
Då åkte vi en gång om året till Borlänge (se där) på "Epaträff"

Det var varierande hastigheter på dom (ungefär som nu med våra moppar)

Jag kommer ihåg en som blev tagen av farbror blå , När dom skulle prova hur fort den gick så kunde dom inte för polisbilen gick bara i 157... :roll:

Han fick åka moppe ett par år extra för körkortet fick han vänta på... :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Epor å A-traktorer så även mopedbilar är ett dilemma.. Stoppklossar utan dess like som kan orsaka mkt skit på våra vägar (dumdristiga omkörningar å chanstagningar från övriga trafikanter) Dessutom plåga en dieselmotor på högvarv hmm..(många kör ju diesel numera)
Vet int men nog hade det varit bättre om dom fick gå 50 då hade dom "passat" in fan så mkt bättre :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag kan kasta in två tips i den här tråden:

det finns en skördetröska som heter volvo bm st257. bensinversionen av den är en volvo B18 stypt till 35 hk sae vid 2400 varv. med en mekanisk varvtalsregulator inbyggd i frontkåpan. så vitt jag kan färstå så bör den kunna gå att få godkänd som a-traktormotor.

Kalmarverken gjorde en perrongtraktor med perkinsdisel och M40 volvoväxellåda. en sådan sprängkåpa borde vara guld värd i en atraktor.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Om Du ska köra en sträcka på ca 40 mil i 30km/h.

30km/h ~ 8,33 m/s.
40 mil = 400km = 400000 Meter.
400000/8,33 = 48019 Sekunder = 800,3 Minuter = 13,4 timmar.

Kommer som sagt att ta ungefär 13,4 timmar om du kör utan stopp, och kör i 30km/h hela sträckan.
så du har en riktig resa framför dig 8) Lycka till :)
(Meeen din A-traktor kanske går lite fortare än 30km/h?)
hehe, det där var nog den krångligaste uträkningen jag nånsin sett för att få ut tiden :)

Enklare att helt enkelt ta 400km(40 mil alltså) delat på 30 (30km/h alltså) och då får man resultatet i antal timmar det tar vilket då blir 400/30 = 13,33 timmar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den va ju hyfsat frän, synd bara att den ser ut att vara i ganska risigt skick. Dock ej den vi körde :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla på skarven åvanför bakrutan, ser ju väldigt rak ut 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den ser ju rak ut nu, men kompenserar man för vinkeln på fottot så blir epan inte lika rak <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hehe, det där var nog den krångligaste uträkningen jag nånsin sett för att få ut tiden Smile

Enklare att helt enkelt ta 400km(40 mil alltså) delat på 30 (30km/h alltså) och då får man resultatet i antal timmar det tar vilket då blir 400/30 = 13,33 timmar.
Ja det har du ju rätt i, men mitt "sätt" är det som användas på gymnasiet, så det är det som jag är van vid :) <!-- </EdIndex> --></div>
amazonsport
Inlägg: 144
Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av amazonsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förstår inte vad folk har emot A-traktorer? det är väl en kanonbra inkörsport för grabbar o tjejer innan B-körkortet.. Visst är de flesta kärrorna sönderskruvade men ännu större chans att lära sig meka då ju.. (Även att använda spackel kan vara bra att kunna.)

Hade gärna sett mina barn i en Epa istället för att sitta o frysa vintertid på en EU-moppe. Tänker man sen på alla olyckor med ungdomar som skjutsar på sina moppar så ännu större vits med Epa..

Japp, jag vet att detta är ett moppeforum :D , och själv körde jag moppe varje dag året runt för jag fick inte nån Epa inte.. Men det var kul och är det än.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag körde EPA från 16års ålder, hade skön värme, #Disco-maskin" och fick med två fjällor :lol: Å inte var jag någon stoppkloss... garanterat :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar