PipaZ Och RobinPedersen skall köra 40mil till Skåne i helgen

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

PipaZ Och RobinPedersen skall köra 40mil till Skåne i helgen

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kopierar från ett annat forum!


Japp, nu är jag "tillbaka" igen, de som suttit ett tag på epatraktor vet vem jag är!
Lite kort iallafall
Har en Duett-66 ( asscore's gamla ) Som jag fått fixa bakaxeln och elen på. nu är den körbar iallafall!
Sitter en B20 i den med dubbla M40. lagliga, skall kasta i 4an nästa helg!

Vi har iallafall tänkt att KÖRA ner duetten till Skåne ( ca 40mil ) nästa helg! Detta PGA det blir billigare än att dra ner den med släp ( bensinkostnad,släpkostnad osv )
Samt att man får se om det håller/ vad som behöver åtgärdas!
Skall lasta flaket fullt med delarna jag har till Duett samt min stora verktygslåda ( Biltemas stora )
Innan vi drar iväg på antagligen lördagen så skall vi försöka koppla in en stereo och en högtalare så vi har lite ljud i den då det kan bli lite långtråkigt att köra 10-13H utan någon musik överhuvudtaget!

Vi kommer att köra småvägar ner ( Mölltorp,Karlsborg-Bollerup,Tomelilla ) Ni får gärna hjälpa till att hitta en lämplig väg och om det nu skulle finnas några epapojkar längst med vägarna kör vi gärna förbi o hälsar på ev. att ni kör med oss en bit som sällskap!

Denna resan kommer bekostas i bensinpengar av min kära Mor!
Vi har räknat på att de kommer kosta ca 700-1000kr att köra ner den!

Mods o Admins, ni får gärna rätta till alla fel jag gjort i denna tråd, lagt fel eller vad jag nu kan ha gjort för dumt!

// PipaZ <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Meningen med detta inlägg är? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Meningen med detta inlägg är? :roll:
Att visa vad lite folk har att göra pga snöbrist :D

Nä skämt åsido. Tycker att det låter intressant med att köra 40 mil enkel väg för att kolla om epan håller. Man får nästan tillbaka hoppet på epa folk. Skulle hälften göra liknande skulle det nog inte finnas många epor kvar. Personligen hatar jag epor. Epor är sönderkapade häckar som tidigare varit häftiga modeller och som efter detta blir misshandlad och lagad med silvertejp av obrydda individer. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo jag hatar epor jag med, usch! <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sen finns det ju inte.många epor Men en hel del a-traktorer. Rolig grej. Roadtrips kan vara rätt skoj. Men även skit tråkigt. Se till att inte somna bakom ratten <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pop skrev:Sen finns det ju inte.många epor Men en hel del a-traktorer. Rolig grej. Roadtrips kan vara rätt skoj. Men även skit tråkigt. Se till att inte somna bakom ratten
Nej och det här är ju en A-traktor

Men vad är anledningen att köra den till skåne? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och delar behövs ju inte så mycket om du har den ok redan från början. Det som kan fara är ju typ brytare, kolet med fjäder i fördelarlocket, generator/kol/regulator, fläktrem, membran i förgasaren (om det är Stromberg horisontal). <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om traktorn är laglig ska den vara spärrad så den har toppfart max 30 vid minst det varvtal där motorn (ursprungligen) har sin maxeffekt. 13 timmar stumt på ~5000rpm kan nog t.o.m. ta död på en B20 - kanske ingen risk om den är helt frisk, men 40 års slitage lär ju göra sitt till också.

Om det går lägga i 4:an i bakre lådan som det står att han ska göra är den inte korrekt spärrad från början, det ska inte finans någon 4:e växel kvar att lägga i ens... så se till att inte träffa polisen på er lilla roadtrip. Det kan lätt leda till att det som skulle bli billigare än att ta den på släp både blir dyrt och krångligt när traktorn beslagtas för kontroll och ni får promenera iväg till närmaste busshållplats... :roll:

Kör hårt, för att bli gammal och vis måste man vara ung och... nått. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får känslan av att inlägget skulle hamnat i ett annat forum än detta...

Kul i alla fall att folk ger sig ut på äventyr och jag kommer ihåg när vi träffade på några ungdomar för en tid sedan med traktor och husvagn på semester i skogarna hemmavid!

Appropå traktorer så måste jag få bjuda på en bild av en riktig traktor som kärringens farbror byggde för många år sedan:

Bild


http://www.p-plats.se/traktor <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->P-plats, den traktorn var läcker, verkar vara byggd nästan helt på en PV.

Förr fanns det ju en hel del sånt här men det har försvunnit, så få är bevarade. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Och delar behövs ju inte så mycket om du har den ok redan från början. Det som kan fara är ju typ brytare, kolet med fjäder i fördelarlocket, generator/kol/regulator, fläktrem, membran i förgasaren (om det är Stromberg horisontal).
Själva motorn är nog inte problemet, det är alla bristfälliga konstruktioner och lagningar som att gäng 16 åringar har gjort under årens lopp :roll:
Dom flesta duetter blev nog A-traktorer på 80-talet och dom byter väl ägare varannat år Så en 10-15 ägare har nog haft den . :cry:
Det enda som brukar funka som det ska är stereon :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det är en A-traktor! Nej, ej korrekt spärrad efter at ja lagt i 4an i bakre.
Bristfälliga konsturktioner finns det fortfarande kvar men håller på att fixa dem allteftersom!
Den har bara blivit bättre o bättre!
Angående varför den skall köras till skåne är at jag går i skolan där. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktig EPA från den gamla goda tiden:

Bild
:)


Lite pyssla med om den skall igång förstås. :?

/P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det fortfarande finns papper på den epan kan det trots allt vara värt det. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om Du ska köra en sträcka på ca 40 mil i 30km/h.

30km/h ~ 8,33 m/s.
40 mil = 400km = 400000 Meter.
400000/8,33 = 48019 Sekunder = 800,3 Minuter = 13,4 timmar.

Kommer som sagt att ta ungefär 13,4 timmar om du kör utan stopp, och kör i 30km/h hela sträckan.
så du har en riktig resa framför dig 8) Lycka till :)
(Meeen din A-traktor kanske går lite fortare än 30km/h?) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar