Bm victor-56

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
carl76
Inlägg: 1010
Blev medlem: 12 sep 2009, 23:00
Ort: Söderköping

Bm victor-56

Inlägg av carl76 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har köpt en bm 230 victor ,startar mycket lätt o har väldigt fint ljud!
Har satt dit snöblad och lagt på snökedjorna så nu är det bara att snön
kommer!
Om det är nån som ett insugsrör med tratt så hör gärna av er!
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Letar efter Mustang anaconda, , cross, , cross b och cross special och TT!
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Viktor har nog det härligaste ljud som finns :) När man startar, "Njöp doom doom doom doom" (tänk er det som ljud ungefär :wink: ). Likaså belastar så den får gå på lågt varvtal och dra.

Ser ju ut att vara huffsat original också. Bra snöskottare det där.

Edit, är det kanske en synvilla, eller har du lagt på kättingarna fel? Ser ut att ligga emellan ribborna på däcket? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har kört en sån mycket på 50 talet jag jobbade på sommaren hos en bonde, den har ett underbart ljud när man drar på, mycket lättkörd förresten, GRATTIS till en fin traktor :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Bm victor-56

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
carl76 skrev:Om det är nån som ett insugsrör med tratt så hör gärna av er!
Jag kanske har det. Förklara lite närmare vad du menar och gärna någon bild. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Bra snöskottare det där.
Du är nog bra trött i armarna när det är färdigskottat.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Bm victor-56

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
carl76 skrev:Har köpt en bm 230 victor ,startar mycket lätt o har väldigt fint ljud!
Har satt dit snöblad och lagt på snökedjorna så nu är det bara att snön
kommer!
Glöm inte kolla så det är tillräckligt med glykol/frostskyddsvätska i kylsystemet! :idea:

Jag har grejer så du kan få servostyrning på den. Blir lite jobb men resultatet är mödan värd! <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->PS.

Jag har fräscha batterier om du skulle behöva....
  • D.S.
<!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någonstans i periferin på startmotorns främre gavel kan du se ett mejselspår och det är en liten plugg. Lossa den och spruta in olja med en vanlig pumpoljekanna. Snåla inte, 5-10 pumptag sådär....

Lossa en batteripol. Tag sedan bord bakre kåpan på startmotorn och blås rent med tryckluft. Kolla så kolborstarna ser OK ut. Skjut sedan in ankaret med en smal träpinne eller dylikt och då visar sig en slipad axel vid kollektorn. Smörj den med några droppar olja men här får du vara lite försiktig och sparsam med oljan.

Återmontera sedan alltsammans.

Om batteriet är någorlunda friskt och uppladdat bör du nu ha en pigg startmotor som drar igång motorn även vid kall väderlek. När det drar sig ner mot nollgradersstrecket, tryck då in köldstartknappen på vänstra sidan av motorn och motorn ska starta på direkten.


Har gott om startmotordelar om du skulle behöva..... <!-- </EdIndex> --></div>
carl76
Inlägg: 1010
Blev medlem: 12 sep 2009, 23:00
Ort: Söderköping

Inlägg av carl76 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Viktor har nog det härligaste ljud som finns :) När man startar, "Njöp doom doom doom doom" (tänk er det som ljud ungefär :wink: ). Likaså belastar så den får gå på lågt varvtal och dra.

Ser ju ut att vara huffsat original också. Bra snöskottare det där.

Edit, är det kanske en synvilla, eller har du lagt på kättingarna fel? Ser ut att ligga emellan ribborna på däcket?
Dom ligger faktiskt lite fel på det närmsta däcket,men det brukar gå o fixa till när man kör lite,kedjorna är lite "slappa" så dom är inte så
jättespända. <!-- </EdIndex> --></div>
Letar efter Mustang anaconda, , cross, , cross b och cross special och TT!
carl76
Inlägg: 1010
Blev medlem: 12 sep 2009, 23:00
Ort: Söderköping

Re: Bm victor-56

Inlägg av carl76 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
carl76 skrev:Har köpt en bm 230 victor ,startar mycket lätt o har väldigt fint ljud!
Har satt dit snöblad och lagt på snökedjorna så nu är det bara att snön
kommer!
Glöm inte kolla så det är tillräckligt med glykol/frostskyddsvätska i kylsystemet! :idea:

Jag har grejer så du kan få servostyrning på den. Blir lite jobb men resultatet är mödan värd!
Har hållit på med det nu ett par dar,tog först ett prov o ställde i frysen,det blev rätt mosigt efter några timmar.Tömde ut en liter o fyllde på en liter koncenterad vätska.Tog ett nytt prov o ställde in men det blev likadant.
Ställde in några olika prover igår kväll med olika mycket glykol tillsatt för
o se.Tömde ut 3,5liter idag o tillsatte 3,5 liter glykol o sen vart det bra!
du ser glykoldunken på huven! <!-- </EdIndex> --></div>
Letar efter Mustang anaconda, , cross, , cross b och cross special och TT!
carl76
Inlägg: 1010
Blev medlem: 12 sep 2009, 23:00
Ort: Söderköping

Re: Bm victor-56

Inlägg av carl76 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
carl76 skrev:Om det är nån som ett insugsrör med tratt så hör gärna av er!
Jag kanske har det. Förklara lite närmare vad du menar och gärna någon bild.
Kan ta ett kort på den,det är iallafall den som sitter bakom muggen som som står på huven.Den har tydligen ramlat av nån gång o blivit överkörd. <!-- </EdIndex> --></div>
Letar efter Mustang anaconda, , cross, , cross b och cross special och TT!
carl76
Inlägg: 1010
Blev medlem: 12 sep 2009, 23:00
Ort: Söderköping

Inlägg av carl76 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Jag har kört en sån mycket på 50 talet jag jobbade på sommaren hos en bonde, den har ett underbart ljud när man drar på, mycket lättkörd förresten, GRATTIS till en fin traktor :D
Tack!Jag den är lättkörd,jag ahde en t24 innan men har bytt upp mej lite! <!-- </EdIndex> --></div>
Letar efter Mustang anaconda, , cross, , cross b och cross special och TT!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Bm victor-56

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
carl76 skrev:
56:an skrev:
carl76 skrev:Om det är nån som ett insugsrör med tratt så hör gärna av er!
Jag kanske har det. Förklara lite närmare vad du menar och gärna någon bild.
Kan ta ett kort på den,det är iallafall den som sitter bakom muggen som som står på huven.Den har tydligen ramlat av nån gång o blivit överkörd.
Nu förstår jag vad du menar det är luftintaget och regnskyddet över luftrenaren.

Jo, en sådan ska jag ha här någonstans. Tror jag vet var den finns. Jag skriver carl76 på den när jag springer på den härnäst...

Jaha, du har haft T24 innan och det är ju i princip samma traktor bara annan motor. Det är konstigt med den där gamla traktorn, så fort den tvåcylindriga dieselmotorn kommer dit så blir traktorn plötsligt ett underverk... Men visst har dom charm, jag har haft två stycken gröna, och luftrenaren jag har kvar är till en av dom för jag gjorde ett annat arrangemang för luftrenaren bakom motorn på en av traktorerna för där finns gått om plats.

En skojig detalj med BM Victorn är bränsleförbrukningen. Vem du än frågar är Victorn garanterat den bränslesnålaste traktorn som någonsin existerat men kollar du Statens Maskinprovningars testresultat från den tiden så är inte Victorn särskilt bränslesnål.

Vem har rätt?

Det är konstigt med den där Victorn för den väcker känslor, i alla fall hos mig, och dom vibbarna är både bra och dåliga. Hur som helst är det en pålitlig traktor som alltid startar och är sällan fel på ungefär som en gammal Amazon. Min första Victor köpte jag alldeles i början av åttiotalet av en maskinfirma i Mönsterås och den kom hit på deras lastbil, en gammal grön 2x2 Scania 76:a med HIAB kran. Lastbilen stod på gatan och väntade när jag kom hem från jobbet och mamma, som levde då, hade varit ute och gett chauffören en pilsner. Här finns ingen lastbrygga så chauffören fick krana av traktorn och det var precis att det gick. Sedan stod den här på gården och jag och kompisar gick runt och kollade in den här och där. Traktor var ju nytt då och sedan diesel var ju något alldeles extra. Motorn var helt slut men gick konstigt nog ändå att starta. Jag ringde förra ägaren och denne hade alltid haft traktorn ståendes i ett brant utförslut och startat den på så vis. När jag plockade sönder motorn sedan fattades övre kolvringarna, eller låg i bitar och det var stora hål på sidorna av kolvarna. Konstigt nog startade traktorn ändå, om än lite svårstartad, det är ganska fantastiskt tycker jag. Maken till tålig motor får man nog leta efter... Regulatorn är också speciell, inget annat än en pendelregulator av enklaste typ som alltid strävar efter jämviktsläget oavsett belastning, hög eller låg tomgång, eller något däremellan. De flesta andra traktorer funkar inte riktigt så och det är väl det tillsammans med de två cylindrarna som ger motorn dess speciella gång som Amarace så målande beskriver :) .
  • Bild
<!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Re: Bm victor-56

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
carl76 skrev:Har köpt en bm 230 victor ,startar mycket lätt o har väldigt fint ljud!
Har satt dit snöblad och lagt på snökedjorna så nu är det bara att snön
kommer!
Om det är nån som ett insugsrör med tratt så hör gärna av er!
Bild

Uploaded with ImageShack.us

en underbar traktor.... :D Kjellas Traktorkapell i sundsvall..har en och kompar musiken med blir ett oefterhärmligt sound.. :wink:


http://www.youtube.com/watch?v=H3Yi_-OQn2w&feature=related



http://www.youtube.com/watch?v=viqcOQUR44A&feature=related <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När traktorn går i tomgång med någorlunda varm motor kan regulatorn fixera jämviktsläget exakt. Precis lika exakt blir då takten i musiken. På illustrationen ovan upprätthålls jämvikten med hjälp av vikter men på Victortraktorn är de vikterna ersatta med styva fjädrar för att kunna passa in i konstruktionen.

Pendelregulatorns "urtyp", som på bilden ovan, är faktiskt ganska vanliga fastän få ser dem. De brukar finnas i maskinrummet för hissar i vanliga hus och byggnader, om hissen är tillräckligt gammal förstås. Graham Brothers kan vara ett ledord... Tråkigt att alltid hissmaskinrumsdörrar är låsta för det kan finnas mycket gammal rolig teknik där innanför.... :( <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar