Bm victor-56

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
carl76
Inlägg: 1010
Blev medlem: 12 sep 2009, 23:00
Ort: Söderköping

Re: Bm victor-56

Inlägg av carl76 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
carl76 skrev:
56:an skrev:
carl76 skrev:Om det är nån som ett insugsrör med tratt så hör gärna av er!
Jag kanske har det. Förklara lite närmare vad du menar och gärna någon bild.
Kan ta ett kort på den,det är iallafall den som sitter bakom muggen som som står på huven.Den har tydligen ramlat av nån gång o blivit överkörd.
Nu förstår jag vad du menar det är luftintaget och regnskyddet över luftrenaren.

Jo, en sådan ska jag ha här någonstans. Tror jag vet var den finns. Jag skriver carl76 på den när jag springer på den härnäst...

Jaha, du har haft T24 innan och det är ju i princip samma traktor bara annan motor. Det är konstigt med den där gamla traktorn, så fort den tvåcylindriga dieselmotorn kommer dit så blir traktorn plötsligt ett underverk... Men visst har dom charm, jag har haft två stycken gröna, och luftrenaren jag har kvar är till en av dom för jag gjorde ett annat arrangemang för luftrenaren bakom motorn på en av traktorerna för där finns gått om plats.

En skojig detalj med BM Victorn är bränsleförbrukningen. Vem du än frågar är Victorn garanterat den bränslesnålaste traktorn som någonsin existerat men kollar du Statens Maskinprovningars testresultat från den tiden så är inte Victorn särskilt bränslesnål.

Vem har rätt?

Det är konstigt med den där Victorn för den väcker känslor, i alla fall hos mig, och dom vibbarna är både bra och dåliga. Hur som helst är det en pålitlig traktor som alltid startar och är sällan fel på ungefär som en gammal Amazon. Min första Victor köpte jag alldeles i början av åttiotalet av en maskinfirma i Mönsterås och den kom hit på deras lastbil, en gammal grön 2x2 Scania 76:a med HIAB kran. Lastbilen stod på gatan och väntade när jag kom hem från jobbet och mamma, som levde då, hade varit ute och gett chauffören en pilsner. Här finns ingen lastbrygga så chauffören fick krana av traktorn och det var precis att det gick. Sedan stod den här på gården och jag och kompisar gick runt och kollade in den här och där. Traktor var ju nytt då och sedan diesel var ju något alldeles extra. Motorn var helt slut men gick konstigt nog ändå att starta. Jag ringde förra ägaren och denne hade alltid haft traktorn ståendes i ett brant utförslut och startat den på så vis. När jag plockade sönder motorn sedan fattades övre kolvringarna, eller låg i bitar och det var stora hål på sidorna av kolvarna. Konstigt nog startade traktorn ändå, om än lite svårstartad, det är ganska fantastiskt tycker jag. Maken till tålig motor får man nog leta efter... Regulatorn är också speciell, inget annat än en pendelregulator av enklaste typ som alltid strävar efter jämviktsläget oavsett belastning, hög eller låg tomgång, eller något däremellan. De flesta andra traktorer funkar inte riktigt så och det är väl det tillsammans med de två cylindrarna som ger motorn dess speciella gång som Amarace så målande beskriver :) .
  • Bild
Tack för all info!Föstår att du hållit på med lite diverse!
Bränsleförbrukningen ja,min bror har 2 victor och han säjer att dom drar väldigt lite,även i arbete.Min t24 var så att när jag börja skotta snö fick man tömma i några liter och hade man kört ett tag så fick man stanna o fylla på lite till!Man blir riktigt svettig av att skotta snö med dom för dom är som du skrev rätt trögstyrda!(muskelservo!) <!-- </EdIndex> --></div>
Letar efter Mustang anaconda, , cross, , cross b och cross special och TT!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Bm victor-56

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
carl76 skrev:Bränsleförbrukningen ja,min bror har 2 victor och han säjer att dom drar väldigt lite,även i arbete.
Jag trodde väl det ja... :wink:

Ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag ska tro själv....

Min egen erfarenhet är att dom drar väldigt lite vid lätt körning, typ lastarkörning, nöjesåkning m.m.

Jag skaffade en Velsa 5-tons tippvagn till min sista Victor och hade ekipaget när jag grävde om dräneringen runt huset. Totalt körde jag bortåt 120 ton massor och grus till och från huset och vid sådan körning fick jag spilla i Jeepdunkarna rätt ofta...

Det var vid den här tiden jag slängde alla mina moped-delar..... :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är den bästa, och även den första videon tror jag ! har lyssnat på den i många år -- :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=a1ThSi1wbqU <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 jul 2010, 23:00
Ort: Kil, Värmland

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo bränsleförbrukningen är väldigt låg i bolinders 1052/3/4 och 1113/4 motorer

Direktinsprutade motorer med hög komp, och tunga rörliga delar som vev,svänghjul osv så är dessa motorer lågvarviga och har segdragningsförmåga som heter duga.

det är väl de som gör Bolinders dieslar lite annorlunda jämfört mot de andra dåvarande traktorerna som ofta var av förkammar diesel och dubbelt så högvarviga och inte alls samma gång eller vrid i motorn.

högre varv=mer bränsle så det kan nog stämma att victorns motor var den bränslesnålaste av alla traktorer på den tiden <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tobbe-38 skrev:Jo bränsleförbrukningen är väldigt låg i bolinders 1052/3/4 och 1113/4 motorer

Direktinsprutade motorer med hög komp, och tunga rörliga delar som vev,svänghjul osv så är dessa motorer lågvarviga och har segdragningsförmåga som heter duga.

det är väl de som gör Bolinders dieslar lite annorlunda jämfört mot de andra dåvarande traktorerna som ofta var av förkammar diesel och dubbelt så högvarviga och inte alls samma gång eller vrid i motorn.

högre varv=mer bränsle så det kan nog stämma att victorns motor var den bränslesnålaste av alla traktorer på den tiden
Ofta förkammar? Var väl inte många som var förkammare, Kommer bara på IH som var förkammare, men dom flesta andra var väl direktinsprutare? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Amarace,

Jag tror du generaliserar lite här. I folkmun kan man kanske kalla alla dieselmotorer med ett extra yttre förbränningsrum för "förkammarmotorer" men den definitionen blir genast vilseledande.

På den aktuella tiden under dieselmotorernas tidigare utveckling fanns många olika system varav förkammare och virvelkammare var de vanligast förekommande. På amerikanska (?) motorer var det vanligast med luftkammare tror jag...

Vad alla dessa kammare har gemensamt är att de styr en tändfördröjning så att motorn ska bli mer användbar till det tänkta ändamålet. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tobbe-38 skrev:Jo bränsleförbrukningen är väldigt låg i bolinders 1052/3/4 och 1113/4 motorer
Jag är inte så säker på det. Då är jag mer säker på att människor blir påverkade av rykten och reklam. :wink:

Jag ser du har en BM Boxer själv... 8)

I dag ha dom blivit kult och veteran. När jag höll på med traktorer som hobby var dom i full drift hos lantbrukarna. I dag ser det annorlunda ut. Hemmansägarna är borta, gårdarna sålda och hopslagna till större jordbruksföretag. Det har blivit amerikaniserat med jättetraktorer och dito redskap och de gamla mindre traktorerna har hamnat hos samlarna.

Jag har en Boxer motor men egentligen inte för den heter Volvo-Penta 1113 och tillhör ett genset, dvs. ett dieseldrivet elverk.

Motorn i BM Victor traktorn är från början en båtmotor.

http://lidwallsbatar.se/nr%20482.html

I mitten av femtiotalet hade BM Volvo ingen liten dieseltraktor på sitt program och när man då såg hur konkurrenterna presenterade sådana och tog för sig av marknadsandelarna hade man helt enkelt inget annat val än att komma med något själv. Konstruktörerna fick då i uppdrag att leta rätt på lämplig motor och valet föll då på båtmotorn Bolinder 1052BR som ändå fanns i den egna produktionen. Det skulle senare visa sig vara ett mycket lyckat val för den traktorn visade sig bli mycket populär och byggdes tror jag i över 10000 exemplar och är idag säkert minst lika populär som då. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enkelt utryckt, behövs förvärmning med glödstift eller liknande kan man anse det som en förkammare, en motor som klarar av att starta i -20 utan sånt är mer riktig direktinsprutare. (generalisering javisst, men rätt så sant).
Om du tar dåtidens traktorer under samma period som Viktorn så kan då jag bara komma på IH som var förkammare (av dom som fanns i Sverige), fanns säkert nån mer, men jag hävdar ändå att merparten var direktinsprutning. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Enkelt utryckt, behövs förvärmning med glödstift eller liknande kan man anse det som en förkammare,.....
Ja, så långt är det rätt därför avgörandet mellan "förkammarmotor" och "virvelkammarmotor" beror på arean på kanalen mellan förbränningsrum och tändkammaren.

Minskas denna area kommer kompressionstrycket inte längre bli detsamma i tändkammaren som i förbränningrummet. Motståndet i kanalen blir helt enkelt en strypning och då fordras tillsatsvärme i förkammaren (glödspiral) för att kunna få motorn att starta.

När motorn går sakta kommer dock förkammaren att kunna fyllas med mer luft (och syre) på grund av den längre tiden mellan kompression och expansion. Det kan man märka på det karaktäristiska "knackandet" när t.ex. gamla Mercedes Diesel taxibilar stod och gick på tomgång men så fort man trycker till på gasen så upphör knackandet därför tidskillnaden mellan fyllning och tömning minskar så det blir en utjämning.

Nu har ni säkert förstått vitsen men förkammarsystemet. Det blir nämligen så att inte allt bränsle förbränns på en gång vid insprutningen därför syret i förkammaren räcker inte till för det. Mer syre finns dock förbränningsrummet och kan förbrännas när den "halvbrända" bränsleluftblandningen strömmar från förkammaren ut i förbränningsrummet och då har man fått motorn mer lik en bensinmotor med mjukare gång och förbättrad varvvillighet. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men 56:an, nu drar du ju ut på det :) Att gå in på tekniken är väl en sak, men att göra det när frågan bara var förkammare vs direktinsprutare vete attan om det är motiverat, det blir liksom att man bara drar ut på sakfrågan, som inte besvarats. :)
(jag vet hur en Diesel fungerar, men vet även att man inte ska gå in på att tekniskt beskriva i detalj hur något fungerar alla gånger, för det kan förvilla mer än det hjälper rent pedagogiskt, en person som går in här och läser kan alltså gå ut och vara rätt så konfunderad)

Alltså, hur vanligt var det med Förkammare när VIktorn var aktuell? Jag hävdar fortfarande att det var få.
Bara för sakens skull ska jag kolla upp det :) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Om du tar dåtidens traktorer under samma period som Viktorn så kan då jag bara komma på IH som var förkammare (av dom som fanns i Sverige), fanns säkert nån mer, men jag hävdar ändå att merparten var direktinsprutning.
För att enklare förstå det här måste man ha i minne att förkammartekniken utvecklades just för att dieselmotorn skulle bli användbar i ett fordon med variabel hastighet och denna utveckling tror jag skedde under ww2 och var fullt utvecklad vid krigsslutet. När fabrikerna blev återuppbyggda och produktionen kom igång på allvar var det en given succé inom tyngre fordon och traktorer som tidigare varit mestadels bensin- och fotogendrivna.

Att det förekom både indirek- och direktinsprutade dieselmotorer på just traktorer beror nog på att en traktor kan betraktas både som fordon och drivkälla till någon maskin som arbetar mest på ett och samma varvtal.

Från Tyskland kom nog endast förkammarmotorer på femtiotalet. Utveckligen av motorer till krigsfordon hade gjort dom till mästare på det och i den mån det producerades motorer i Italien och Frankrike så gällde säkert samma där. Likaså England var ett "förkammarland". Här är några exempel jag har i huvudet för stunden men det finns många fler om jag skulle orka plöja runt i mina gamla dieselböcker....

England:
Ferguson (grålle Diesel)
David Brown

Tyskland:
Allgaier
Deutz/Fahr
International Harvester <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Men 56:an, nu drar du ju ut på det :)
Innan jag slutar kommer det en sak till men det får bli senare ikväll..... :wink:

... men den riktar sig mer till Tobbe-38 :wink:

Tänk också på att det är först när man har historien klar som man kan förstå nutiden. Det gäller rent allmänt och även inom motortekniken.

Ordet "moped" är förresten en sammansättning av motor och pedal. Mopeden härstammar således ur cykeln som också var först. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tyskarna vet jag inget om (har aldrig intresserat mig, och dom var inte så vanliga här ändå).

Men engelsmännen var det väl bara Fergusson och IH (var engelsk, inte tysk) som inte hade Direktinsprutning, David Brown, Nuffield och FOrdson hade direktinsprutning.

Jag vet inte riktigt vilka som var störst i Sverige då, men Fordson borde ju ha varit rätt så stora, Fergusson var ju väldigt stora. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->IH hade stor produktion även i Tyskland. IH DGD4 traktorn gjordes bara där har jag för mig. David Brown har jag för mig hade virvelkammarmotor men Fordson Major hade direktinsprutad motorer tidigt.

Hur upplever du din Fordson Major förresten, är den bränslesnål eller rätt törstig?

Kanske det till och med är så att Fordson Power Major är mer betydligt mer bränslesnål än t.ex. en BM Victor?

Vad tror du om det? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker min Supermajor går billigt, nu använder jag den ju inte så hårt, skottar med den på vintern, och på sommaren är det mest bara o lyfta o flytta saker. Men det har aldrig gått mer än 50 liter Diesel på ett år. Hade Nuffiled innan, dom var ju 3-cylindriga och bara drygt 40hk, men dom gick billigt som fasen.

Ser man till den kraft som är så är nog kanske en Major mer bränslesnål. Supermajoren iaf tycker jag känns stark, även på låga varv. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar