<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Alltså, hur vanligt var det med Förkammare när VIktorn var aktuell? Jag hävdar fortfarande att det var få.
Bara för sakens skull ska jag kolla upp det
Jag var före dej!
Av Statens Maskinprovningar testade dieseltraktorer 1951-1959
Traktorer med indirekt insprutade dieselmotorer (virvelkammar- och förkammarmotorer):
Steyr typ 180, Steeyr-Daimler-Puch AG, Wien, Österike
4-takt 2-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 110/140 mm Slagvolym: 2.66 l Kompression: 21:1
Zetor 25, Zbrojovka, Brno, Tjeckoslovakien
4-takt 2-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 105/120 mm Slagvolym: 2.08 l Kompression: 19:1
Hanomag R-40, Hannoversche Maschinenbau, Hannover, Tyskland
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 105/150 mm Slagvolym: 5.2 l Kompression: 20:1
Hanomag K-50
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 105/150 mm Slagvolym: 5.2 l Kompression: 20:1
Hanomag R-25 C
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 90/110 mm Slagvolym: 2.8 l Kompression: 20.5:1
Deuliewag D-35, Deuliewag Traktoren und Maschinen, G.m.b.H., Hamburg, Tyskland
4-takt 3-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 100/150 mm Slagvolym: 3.53 l Kompression: 16.5:1
Fahr D17, Maschinenfabrik Fahr AG, Gottmadigen, Tyskland
4-takt 2-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 85/115 mm Slagvolym: 1.31 l Kompression: 18:1
Zetor 25 K, Zbrojovka, Brno, Tjeckoslovakien
4-takt 2-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 105/120 mm Slagvolym: 2.08 l Kompression: 18:1
Johnston 744 D, Massey Harris Ltd. Manchester, England
4-takt 6-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 88.9/127 mm Slagvolym: 4.73 l Kompression: 17:1
Dieselross F28P, Xaver Fendt & Co. Maschinen- und Schleppenfabrik, Markt-Oberdorf/Allgäu,Tyskland
4-takt 2-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 100/150 mm Slagvolym: 2.36 l Kompression: 16.5:1
Ferguson TE-F20 (diesel)
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 81/101.6 mm Slagvolym: 2.09 l Kompression: 17:1
Farmall EMD50
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 101.6/133.4 mm Slagvolym: 4.33 l Kompression: 16:1
Allgaier A111, Allgeir Maschinenbau D.m.b.H., Friedrichhafen/Bodensee, Tyskland
4-takt 1-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 95/116 mm Slagvolym: 0.822 l Kompression: 19:1
Allgaier A133
4-takt 3-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 95/116 mm Slagvolym: 2.47 l Kompression: 19:1
Lanz Alldog
2-takt 1-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 85/94 mm Slagvolym: 0.533 l Kompression: 16:1
Porsche Diesel P133, Porsche-Diesel-Motorenbau, Friedrischhafen/Bodensee, Tyskland
4-takt 3-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 95/116 mm Slagvolym: 2.47 l Kompression: 19:1
Farmall D-430, International Harvester Company M.B.H., Tyskland
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 82.6/101.6 mm Slagvolym: 2.18 l Kompression: 19:1
Massey Ferguson 35 diesel
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 84.1/101.6 mm Slagvolym: 2.26 l Kompression: 20:1
Fahr D 400 B, Maschinenfabrik Fahr AG, Gottmadiingen, Kr. Konstanz
4-takt 3-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 110/140 mm Slagvolym: 3.99 l Kompression: 17.3:1
Fordson Dexta
4-takt 3-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 89/127 mm Slagvolym: 2.37 l Kompression: 16.5:1
MC Cormick-International B-250, Internationa Harvetster Company, England
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 85.7/101.6 mm Slagvolym: 2.34 l Kompression: 19.3:1
Hanomag R218
2-takt 1-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 85/90 mm Slagvolym: 0.511 l Kompression: 18.5:1
Hanomag R228
2-takt 2-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 85/90 mm Slagvolym: 1.02 l Kompression: 18.5:1
- Traktorer med direkt insprutade dieselmotorer:
M.A.N. Ackerdiesel typ AS325A 4WD och AS325H, Maschinenfabrik Augsburg-N¨urnberg A.G., Werk, Nürnberg
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 88/110 mm Slagvolym: 2.68 l Kompression: 18.5:1
Fordson Major (Perkins P6), Ford Motor Company Ltd. Degenham, F. Perkins Ltd. Petersborough, England
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 88.9/127 mm Slagvolym: 3.15 l Kompression: 16.5:1
Bolinder-Munktell BM35, AB Bolinder-Munktell, Eskilstuna
4-takt 3-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 104.8/130 mm Slagvolym: 3.36 l Kompression: 16.5:1
Nya Fordson Major diesel
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 100/115 mm Slagvolym: 3.61 l Kompression: 16:1
Nuffield DM4, Morris Motors Limited, Birmingham,England
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 95/120 mm Slagvolym: 3.4 l Kompression: 16.5:1
David Brown 31 D
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 88.9/101.6 mm Slagvolym: 2.52 l Kompression: 16:1
David Brown 34 D
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 92.1/101.6 mm Slagvolym: 2.71 l Kompression: 16:1
Zetor Super A, Motokov, A.G., Prag, Tjekoslovakien
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 105/120 mm Slagvolym: 4.16 l Kompression: 16.5:1
Fordson Power Major
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 110/115 mm Slagvolym: 4.37 l Kompression: 16:1
Bolinder Munktell BM230
4-takt 2-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 104.8/130 mm Slagvolym: 2.24 l Kompression: 16.5:1
Nuffield 3 DL
4-takt 3-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 95/120 mm Slagvolym: 2.55 l Kompression: 16.5:1
Valmet 359 Diesel, Valmet Ab, Tourula Fabrik, Jyväskylä,Finland
4-takt 3-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 100/114 mm Slagvolym: 2.69 l Kompression: 17:1
Anm.
Jag har rödfärgat en uppgift för den måste vara fel. Perkins P6 var en sexcylindrig virvelkammarmotor (har haft en sådan själv)
Tjeckiska Zetor bytte insprutningsteknik från virvelkammare till direktinsprutning i mitten av femtiotalet.
Lägg märke till att vissa av de indirekt insprutade motorerna har högre kompressionförhållande än de direkt insprutade. Jag tror det beror på att utrymmet i tändfördröjningskamrarna ej är medräknat i det effektiva förbränningsrummet i cylindrarna.
Amarace,
Jag kom ihåg fel vad gäller den engelska David Brown traktorn.
De var direktinsprutade som du så riktigt påstod.
Om din traktor heter Fordson
Super Major så är den kanske från sextiotalet?
Och kanske hette dom då
Power Major på femtiotalet?
<!-- </EdIndex> --></div>