Bm victor-56

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Men 56:an, nu drar du ju ut på det :) Att gå in på tekniken är väl en sak, men att göra det när frågan bara var förkammare vs direktinsprutare vete attan om det är motiverat, det blir liksom att man bara drar ut på sakfrågan, som inte besvarats. :)
Som jag påstod tidigare fanns det huvudsakligen tre olika system men du utelämnar ett av dem och gör det till en fråga mellan förkammare vs. direktinsprutning vilket snedvrider diskussionen, förvillar läsarna och gör det omöjligt för mig att fortsätta.

En annan Fordson var Fordson Dexta och jag tror inte den traktorn fick direktinsprutning förrän i mitten av sextiotalet och då tror jag traktorn hette Ford 2000 istället för Dexta. Innan hade den traktorn virvelkammarmotor vilket förmodligen var den vanligaste dieselmotortypen på femtiotalet.

Volvo, Bolinder-Munktell liksom Scania hade direktinsprutade motorer väldigt tidigit och redan alldeles i början av femtiotalet vilket då gjorde dessa fabriker kända över hela världen som tekniskt ledande och det är ett rykte som de fortfarande har. Kanske är det i detta "direktinsprutade perspektiv" vi ser de gamla femtiotalstraktorerna eftersom vi bor här i Sverige där de tillverkarna finns?

Hoppas inte vi blir ovänner för det här Amarace :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Ser man till den kraft som är så är nog kanske en Major mer bränslesnål. Supermajoren iaf tycker jag känns stark, även på låga varv.
Amarace,

Enligt Staten Maskinprovningar testresultat är din Fordson Power Major både mer bränslesnål och mer lågvarvig än Bolinder Munktells BM Victor.

Tror du mig? :D <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Amarace skrev:Ser man till den kraft som är så är nog kanske en Major mer bränslesnål. Supermajoren iaf tycker jag känns stark, även på låga varv.
Amarace,

Enligt Staten Maskinprovningar testresultat är din Fordson Power Major både mer bränslesnål och mer lågvarvig än Bolinder Munktells BM Victor.

Tror du mig? :D
Jag kan nog tro dig, för jag vet ju att min är bränslesnål och stark på lågvarv :) (och det är en Super jag har, inte Power :wink: ).
Och av vad man hört så var Fordson rätt så bränslesnåla rent generellt.

Jodå, ovänner det blir vi!!! Nädå, självklart måste det ju kunna diskuteras :)
Och det var ju Tobbe som tog upp det här med direktinsprutning vs Förkammare egentligen :)

Att jag generaliserar är för att förenkla. Virvelkammare skuffar jag iväg till förkammardisel.

EN kul sak tycker jag är att nuförtiden är det nästan bara Direktinsprutning som gäller, jag vill alltså framhäva Fordson, Nuffield, Scania, Volvo och BM som dom som hade rätt teknik på 50-talet :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:EN kul sak tycker jag är att nuförtiden är det nästan bara Direktinsprutning som gäller, jag vill alltså framhäva Fordson, Nuffield, Scania, Volvo och BM som dom som hade rätt teknik på 50-talet :lol:
Ja, precis så är det. Man har nu kunnat utveckla direktinsprutningens fördelar till fordon utan att gå omvägar via yttre tändfördröjande kamrar tack var precisionstyrd insprutning och mycket höga tryck (common railteknik) men där är jag väldigt dåligt insatt så den diskussionen lyssnar jag hellre på än talar. :P <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Alltså, hur vanligt var det med Förkammare när VIktorn var aktuell? Jag hävdar fortfarande att det var få.
Bara för sakens skull ska jag kolla upp det :)
Jag var före dej! :D

Av Statens Maskinprovningar testade dieseltraktorer 1951-1959

Traktorer med indirekt insprutade dieselmotorer (virvelkammar- och förkammarmotorer):

Steyr typ 180, Steeyr-Daimler-Puch AG, Wien, Österike
4-takt 2-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 110/140 mm Slagvolym: 2.66 l Kompression: 21:1

Zetor 25, Zbrojovka, Brno, Tjeckoslovakien
4-takt 2-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 105/120 mm Slagvolym: 2.08 l Kompression: 19:1

Hanomag R-40, Hannoversche Maschinenbau, Hannover, Tyskland
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 105/150 mm Slagvolym: 5.2 l Kompression: 20:1

Hanomag K-50
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 105/150 mm Slagvolym: 5.2 l Kompression: 20:1

Hanomag R-25 C
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 90/110 mm Slagvolym: 2.8 l Kompression: 20.5:1

Deuliewag D-35, Deuliewag Traktoren und Maschinen, G.m.b.H., Hamburg, Tyskland
4-takt 3-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 100/150 mm Slagvolym: 3.53 l Kompression: 16.5:1

Fahr D17, Maschinenfabrik Fahr AG, Gottmadigen, Tyskland
4-takt 2-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 85/115 mm Slagvolym: 1.31 l Kompression: 18:1

Zetor 25 K, Zbrojovka, Brno, Tjeckoslovakien
4-takt 2-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 105/120 mm Slagvolym: 2.08 l Kompression: 18:1

Johnston 744 D, Massey Harris Ltd. Manchester, England
4-takt 6-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 88.9/127 mm Slagvolym: 4.73 l Kompression: 17:1

Dieselross F28P, Xaver Fendt & Co. Maschinen- und Schleppenfabrik, Markt-Oberdorf/Allgäu,Tyskland
4-takt 2-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 100/150 mm Slagvolym: 2.36 l Kompression: 16.5:1

Ferguson TE-F20 (diesel)
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 81/101.6 mm Slagvolym: 2.09 l Kompression: 17:1

Farmall EMD50
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 101.6/133.4 mm Slagvolym: 4.33 l Kompression: 16:1

Allgaier A111, Allgeir Maschinenbau D.m.b.H., Friedrichhafen/Bodensee, Tyskland
4-takt 1-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 95/116 mm Slagvolym: 0.822 l Kompression: 19:1

Allgaier A133
4-takt 3-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 95/116 mm Slagvolym: 2.47 l Kompression: 19:1

Lanz Alldog
2-takt 1-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 85/94 mm Slagvolym: 0.533 l Kompression: 16:1

Porsche Diesel P133, Porsche-Diesel-Motorenbau, Friedrischhafen/Bodensee, Tyskland
4-takt 3-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 95/116 mm Slagvolym: 2.47 l Kompression: 19:1

Farmall D-430, International Harvester Company M.B.H., Tyskland
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 82.6/101.6 mm Slagvolym: 2.18 l Kompression: 19:1

Massey Ferguson 35 diesel
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 84.1/101.6 mm Slagvolym: 2.26 l Kompression: 20:1

Fahr D 400 B, Maschinenfabrik Fahr AG, Gottmadiingen, Kr. Konstanz
4-takt 3-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 110/140 mm Slagvolym: 3.99 l Kompression: 17.3:1

Fordson Dexta
4-takt 3-cyl. Dieselmotor, virvelkammare Borrning/Slag: 89/127 mm Slagvolym: 2.37 l Kompression: 16.5:1

MC Cormick-International B-250, Internationa Harvetster Company, England
4-takt 4-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 85.7/101.6 mm Slagvolym: 2.34 l Kompression: 19.3:1

Hanomag R218
2-takt 1-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 85/90 mm Slagvolym: 0.511 l Kompression: 18.5:1

Hanomag R228
2-takt 2-cyl. Dieselmotor, förkammare Borrning/Slag: 85/90 mm Slagvolym: 1.02 l Kompression: 18.5:1


  • Traktorer med direkt insprutade dieselmotorer:

    M.A.N. Ackerdiesel typ AS325A 4WD och AS325H, Maschinenfabrik Augsburg-N¨urnberg A.G., Werk, Nürnberg
    4-takt 4-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 88/110 mm Slagvolym: 2.68 l Kompression: 18.5:1

    Fordson Major (Perkins P6), Ford Motor Company Ltd. Degenham, F. Perkins Ltd. Petersborough, England
    4-takt 4-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 88.9/127 mm Slagvolym: 3.15 l Kompression: 16.5:1


    Bolinder-Munktell BM35, AB Bolinder-Munktell, Eskilstuna
    4-takt 3-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 104.8/130 mm Slagvolym: 3.36 l Kompression: 16.5:1

    Nya Fordson Major diesel
    4-takt 4-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 100/115 mm Slagvolym: 3.61 l Kompression: 16:1

    Nuffield DM4, Morris Motors Limited, Birmingham,England
    4-takt 4-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 95/120 mm Slagvolym: 3.4 l Kompression: 16.5:1

    David Brown 31 D
    4-takt 4-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 88.9/101.6 mm Slagvolym: 2.52 l Kompression: 16:1

    David Brown 34 D
    4-takt 4-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 92.1/101.6 mm Slagvolym: 2.71 l Kompression: 16:1

    Zetor Super A, Motokov, A.G., Prag, Tjekoslovakien
    4-takt 4-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 105/120 mm Slagvolym: 4.16 l Kompression: 16.5:1

    Fordson Power Major
    4-takt 4-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 110/115 mm Slagvolym: 4.37 l Kompression: 16:1

    Bolinder Munktell BM230
    4-takt 2-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 104.8/130 mm Slagvolym: 2.24 l Kompression: 16.5:1

    Nuffield 3 DL
    4-takt 3-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 95/120 mm Slagvolym: 2.55 l Kompression: 16.5:1

    Valmet 359 Diesel, Valmet Ab, Tourula Fabrik, Jyväskylä,Finland
    4-takt 3-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 100/114 mm Slagvolym: 2.69 l Kompression: 17:1


Anm.
Jag har rödfärgat en uppgift för den måste vara fel. Perkins P6 var en sexcylindrig virvelkammarmotor (har haft en sådan själv)
Tjeckiska Zetor bytte insprutningsteknik från virvelkammare till direktinsprutning i mitten av femtiotalet.

Lägg märke till att vissa av de indirekt insprutade motorerna har högre kompressionförhållande än de direkt insprutade. Jag tror det beror på att utrymmet i tändfördröjningskamrarna ej är medräknat i det effektiva förbränningsrummet i cylindrarna.

Amarace,
Jag kom ihåg fel vad gäller den engelska David Brown traktorn. :oops: De var direktinsprutade som du så riktigt påstod. :P

Om din traktor heter Fordson Super Major så är den kanske från sextiotalet?

Och kanske hette dom då Power Major på femtiotalet? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Perkins hade väl inga direktinsprutade då om jag inte minns fel, så det bord eju va fel där.

Fordson Major var först, sen kom Power Major i slutet på 50-talet, sen 61 (ha rjag för mig) kom Supermajor. I grunden samma, men en hel del småsaker som ändrades. En Super motsvarar väl egentligen en Boxer 350.

Jag hittade inte mina uppgifter :( Har ett BLad med sammanfattning från Statens Maskinprovningar, men måste ha slarvat bort det (var bara en kopia). <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:........En Super motsvarar väl egentligen en Boxer 350....
Ja, det tror jag också liksom Ferguson 65 som också var en populär traktor på den tiden.

För några veckor sedan sålde det ett antal broschyrer på Fordson Major och Dexta traktorer från femtio- och sextiotalet. Jag bjöd men mina bud räckte inte till.... :( <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Just det, Ferguson 65 fanns ju också. Häruppe vete attan om dom var så vanliga, har sett en par stycken, tycker fler borde ha överlevt. Däremot BM och Fordson verkar ha funnits mycket av här, David Brown och Nuffield också, förutom då Fergusson 35 o grålle o MF35 förståss som jag tror det funnits flest av.

En fotnot bara, du är bra bevandrad inom det mesta 56:an, kul :) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Till en traktor behöver man ibland hylsor och när man mekar BM kan det vara både tum och millimeter.

http://www.tradera.com/bachohylsor-millimeter-auktion_301798_147071926

http://www.tradera.com/bacho-hylsor-tum-auktion_301798_147071931

Men varför i hela friden är tumhylsorna så mycket dyrare???

Kan du förklara för mig Amarace? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 jul 2010, 23:00
Ort: Kil, Värmland

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj vad ni har skrivit :), jag trodde att det iprincip bara var Bolinders som var direktinsprutade på den tiden. alla andra hade ju förkammare(samt virvelkammer som jag inte visste att det hette).

det jag vet är att en förkammare(virvelkammare?) är mer högvarvig dvs effekten ligger på högre varv än direktinsprutade, och generellt sen varvar mer. samt att direktinsprutade är mer lättstartade då dieseln sprutas direkt på kolvarna, men givetvis om kompet finns hemma

kan inte victorns motor spec så bra. men boxerns dvs bolinders 1113tr
har max varv 1800-2000rpm max hk 56. max vrid 240nm vid 1000rpm
kompressionstryck ligger på 30bar(anledning till varför det inte behövs glödstift i kyla)

tomgång ligger på ca 500rpm, går och åka på varv ner te 200rpm utan att motorn tappar kraften. fast det är väll inte optimalt+ generatorn slutar ladda.

efter topprenoveringen på min boxer så har den fått tillbaka kompet och vridet igen, väldigt lättstartad har testat i 15- som kallast utan motorvärmare och det går bara några få sekunder på starten, lite tråkigt för det är så gött å höra startmotorn gå och varje gång motorn suckar när kompet kommer.

vet inte hur andra traktorer är i förbrukning men tankar jag Boxern så dröjjer det lååång tid innan tanklocket öppnas igen, även fast den får gå inom jordbruk och en del på vintertid samt nöjeskörning och annan transport, beror ju på hur mycket jag har ställt på/av pumpen.

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 jul 2010, 23:00
Ort: Kil, Värmland

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->när jag ändå är i farten kan ja väll lätta uppstämningen med lite ljud i från nån boxer ja hitta

enligt vad den visar håller han tomgång på drygt 100rpm

http://www.youtube.com/watch?v=pWvLGf30gG4&feature=BFa&list=UL9wF6fjYVbOA&lf=mfu_in_order

http://www.youtube.com/watch?v=9wF6fjYVbOA&feature=BFa&list=ULef--A-yX5dI&lf=mfu_in_order

inte dåligt att oljetrycket är bra på det varvet, bara startmotorn drar ju runt motorn i 200rpm så börjar den gå tungt kan han ju alltid trycka på starten :lol:

eftersom tråden handlar om BM Victor så kan jag väll lägga upp en lite rolig film på en halvseg Victor

http://www.youtube.com/watch?v=CNwEMLAHIfk <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag läser intresserat det du skriver men kan inte se filmerna då jag kastat ut Flash Player från min dator.... :(


Man kan verkligen bli överaskad när man studerar faktauppgifter och jämför dem med upplevda eller rykten.

Enligt Statens Maskinprovningar var verkligen traktorn BM Boxer bränsleekonomisk. Jag fick bläddra ända fram till traktorer från slutet av 1980-talet och början av 1990-talet för att komma till liknande värden.

Här är Boxerns testresultat nedbantat till de mest intressant värdena:

Volvo BM 350
4-takt 3-cyl. Dieselmotor, direktinsprutad Borrning/Slag: 111/130 mm Slagvolym: 3.77 l Kompression: 16.5:1
Provad 1960 Bränsle: Diesel 42.4 MJ/kg ηPTO: 92%

Kod: Markera allt

P kW:             43.68
T Nm:             231.6
n rpm:            1801
bsfc g/kWh:       227,5
ηb %:             37,3[/quote]


Här har man således mätt traktorns prestanda i kraftuttaget vars egen verkningsgrad är 92 %. De resterande procenten förloras då i växellådan mellan motorn och splinestappen bak på traktorn.

Vid ett effektuttag på 59,4 hk och 1801 r/m förbrukar alltså motorn 227 gram bränsle per kilowattimma och det ger då en verkningsgrad på 37,3 procent och det kan inte vara dåliga värden på en traktor konstruerad i slutet av femtiotalet. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skummade genom tråden och läste Perkins.
Då bir jag nostagisk. Jag köpte en räktrålare en gång i tiden med en 10 hp Säfflekula som jag sålde till Malmö.
Jag hittade en Perkins disel på tror det var 32 hp och köpte ett backslag från kronans försäljning. Backslaget hade redusering 3:1 och var gjort för 150 hp. Alltihopa monterade jag i trålaren. Propellern som var en Kameva låste jag på lämpligt varv för motorn. En underbar motor i en båt. Ett par sommrar åkte vi med båten ofta i stockholms skärgård. sedan hittade min fru en annan båtägare och båten måste säljas. :cry:
Ursäkta att jag stal en liten del av traktortråden. Kunde inte låta bli. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Känn dig välkommen Conrad, det är bara roligt att läsa sådana små berättelser om vad någon har har hittat på och mekat ihop.... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 jul 2010, 23:00
Ort: Kil, Värmland

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->56:an tack så mycket för informationen du la upp om boxerns förbrukning i g/kwh har letat efter de sen i torsdas! eftersom jag var så flitig och läste mer än jag skulle i maskinboken i torsdags när jag läste hydraulik så plugga jag in hur man omvandlar g/kwh till liter/h förbrukning.

motorn förbrukar 227g/kwh och ger då ut 43,68kw
det blir alltså en förbrukning på 9,9kg/h och diesel väger 0,80kilogram per liter...12,375liter...så om man varvar motorn max och tar ut full effekt i en timme så har motorn dragit 12,3liter diesel och det gör man inte vid arbete så OM man nu skulle köra transport och envisas med att köra på fullvarv så belastar man ju ändå inte motorn max så under 12liter bör traktorn dra i vilket fall som helst...Eller?

Edit: NU hitta jag saker på nätet. specifik bränsleförbrukning på 1113 vid varv mellan 1000-2000rpm(mäts vid fullbelastning)

arbestvarvet/pto på en 1113 är 1500rpm då drar motorn 170g/HKH vid fullbelastning. det blir en förbrukning på 6,3l/h om man lyckas belasta motorn fullt i en timme.

står att 1113 har överlägsen driftsekonomi. och råstark segdragning går motorn på 2000rpm och varvtalet sjunker ner till 1000rpm blir det en vridmomentsstegring på 20%

1052an: har en specifik bränsleförbrukning på 191g/hkh vid fullvarv och 180g/hkh vid arbetsvarv.

det blir en bränsleförbrukning på 5,9l/h vid fullvarv(25hk)
och 5,1l/h vid arbetsvarv(23hk)

det betyder att 1113 motorn drar mindre G/kwh(g/hkh) än 1052 vid arbetsvarv och vid vid fullvarv.

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar