om jag va lugnare skulle jag va död <!-- </EdIndex> --></div>SachsMekarn skrev:Lugna sig
Min nya Volvo 240
-
- Inlägg: 113
- Blev medlem: 18 dec 2010, 00:00
- Ort: Lillla byn Kolbäck
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
-
- Inlägg: 113
- Blev medlem: 18 dec 2010, 00:00
- Ort: Lillla byn Kolbäck
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ET = spår-vid ? eller ? <!-- </EdIndex> --></div>pangerva skrev:Och vad är det för ET på dom da? Fel ET ger bilen kass köregenskaper, men det kanske inte spelar någon roll bara det är fräckt. (men det kan också påverka säkerheten om du inte visste det).Jimmy Lillsund skrev:vet en som jag ska få 4st av, men finns nya tror jag, tror dom heter Eiker E1, liknar originalet mkt bra tycker jagpangerva skrev:Fälgarna som drömbilen utanför museet har finns tyvärr inte längre
I alla fall inte som nya.
Volvo Polaris
Uploaded with ImageShack.us
Eiker E1
Uploaded with ImageShack.us
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ET (eintriffstiefe) = inpressningsdjup eller offset.
Det är skillnaden mellan fälgens centrimlinje och anliggningsytan som kommer mot skivan vid montering. Vill minnas att original ET är 20 mm.
Om t.ex. en fälg har 35 mm ET ökar spår- och vibrationskänsligheten. Dessutom kan man få obehagliga och farliga egenskaper vid t.ex punktering.
Men sådant säger man inget om då man säljer fälgar med fel ET.
En bil är konstruerad för att ha vissa egenskaper och dessa förändras då man använder fel grejor. <!-- </EdIndex> --></div>
Det är skillnaden mellan fälgens centrimlinje och anliggningsytan som kommer mot skivan vid montering. Vill minnas att original ET är 20 mm.
Om t.ex. en fälg har 35 mm ET ökar spår- och vibrationskänsligheten. Dessutom kan man få obehagliga och farliga egenskaper vid t.ex punktering.
Men sådant säger man inget om då man säljer fälgar med fel ET.
En bil är konstruerad för att ha vissa egenskaper och dessa förändras då man använder fel grejor. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
-
- Inlägg: 113
- Blev medlem: 18 dec 2010, 00:00
- Ort: Lillla byn Kolbäck
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kan spacer-plattor lösa problemet om det skulle va så ? <!-- </EdIndex> --></div>pangerva skrev:ET (eintriffstiefe) = inpressningsdjup eller offset.
Det är skillnaden mellan fälgens centrimlinje och anliggningsytan som kommer mot skivan vid montering. Vill minnas att original ET är 20 mm.
Om t.ex. en fälg har 35 mm ET ökar spår- och vibrationskänsligheten. Dessutom kan man få obehagliga och farliga egenskaper vid t.ex punktering.
Men sådant säger man inget om då man säljer fälgar med fel ET.
En bil är konstruerad för att ha vissa egenskaper och dessa förändras då man använder fel grejor.
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Knappast för då ökar skillnaden ännu mer.
Möjligen om ET skulle vara mindre än 20 mm men det är inte sannolikt att det är på de fälgarna som du har visat bild på. <!-- </EdIndex> --></div>
Möjligen om ET skulle vara mindre än 20 mm men det är inte sannolikt att det är på de fälgarna som du har visat bild på. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
- Inlägg: 113
- Blev medlem: 18 dec 2010, 00:00
- Ort: Lillla byn Kolbäck
-
- Inlägg: 113
- Blev medlem: 18 dec 2010, 00:00
- Ort: Lillla byn Kolbäck
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pangerva, 35mm i ET är ju 35mm från monteringsanläggningens centrum inåt, så jämfört med 25mm som är original blir det ju alltså inåt det hamnar, alltså går det med Spacers, däremot om det t.ex varit 10mm, då hamnar det utåt och går inte att lösa med Spacers.
Original till 240 är det 25mm på plåtfälgar och nån alu, medans nästan alla Alufälgar original har 20mm. Har för mig Eiker finns med 20mm, men kan minnas fel.
I övrigt, en 240 är självklart en bra förstabil, även om jag föredrar dom äldre främst <!-- </EdIndex> --></div>
Original till 240 är det 25mm på plåtfälgar och nån alu, medans nästan alla Alufälgar original har 20mm. Har för mig Eiker finns med 20mm, men kan minnas fel.
I övrigt, en 240 är självklart en bra förstabil, även om jag föredrar dom äldre främst <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 113
- Blev medlem: 18 dec 2010, 00:00
- Ort: Lillla byn Kolbäck
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Min far har en av Sveriges finaste Volvo 244 GL, en 85a och den har gåt 91,4 MIL !! <!-- </EdIndex> --></div>Amarace skrev:Pangerva, 35mm i ET är ju 35mm från monteringsanläggningens centrum inåt, så jämfört med 25mm som är original blir det ju alltså inåt det hamnar, alltså går det med Spacers, däremot om det t.ex varit 10mm, då hamnar det utåt och går inte att lösa med Spacers.
Original till 240 är det 25mm på plåtfälgar och nån alu, medans nästan alla Alufälgar original har 20mm. Har för mig Eiker finns med 20mm, men kan minnas fel.
I övrigt, en 240 är självklart en bra förstabil, även om jag föredrar dom äldre främst