Farsan köpte sin Sierra hos Råbergs i Kalmar 1988 <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev: Oj, jag var nog lite vimsig där. I Kalmar finns stor Fordhandlare så säkert finns det många sierror. Kruxet tycker jag är att alla bilmärken är så lika varandra idag så jag har svårt att se skillnad. Det var betydligt enklare förr man såg tydligt om det var en VW, Opel, Volvo, Ford etc.
Ibland undrar jag om utvecklingen går framåt eller bakåt. För någon vecka sedan lånade jag en Volvo S70 (?) tror jag den hette och skulle hämta lite ved med min vagn. Tyvärr var det jättesvårt att se bakåt när jag skulle backa därför bakre sidorutor och bakruta har blivit så mycket mindre på moderna bilar. Även finns det mycket inne i bilen som skymmer sikten som stor nackstöd, draperier och vad det nu kan vara. Karossformen har också ändrats så bilarna är smalare upptill och bredare nedtill. Jag kände mig ungefär lika instängd som i en fyrtiotalsbil.
Bäst runtomsikt tror jag bilarna hade under 1970-talet. Min Fiat 128 var helt oslagbar på det sättet. Det var tunna smala fönsterstolpar och stora rutor runt om. Man satt som i ett växthus.
Min nya Volvo 240
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
volvo 240
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag har en 245-91 den är också hög i baken. Vet ej varför? Var så då jag köpte den -07. Före den hade jag en -88 i 12 år. Kan ej tänka mig bättre bilar av flera orsaker. <!-- </EdIndex> --></div>erlan skrev:Pangerva:
jag har en katt bland hermelinerna står ute på gården. en 245 -88
som ska vara beställd ny med "televerksfjädring" (bilprovningens ord) den är i alla fall märkbart högre än alla andra 240or, parkerar bredvid en annan 245a så sticker mitt tak upp märkbart ovanför det andra. och enligt förra ägren ska den vara beställd så eftersom först ägaren jobbade på byggen.
min undran är: har du nån aning om vilka delar som skiljer?
jag brukar ibland kalla den för 245 cross country, och många säger förvånat: gjorde volvo en sån??? varpå jag brukar svara : ja men dom hade inte kommit på namnet och fyrhjulsdriften än.
-
- Inlägg: 144
- Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
- Ort: Skåne
-
- Inlägg: 113
- Blev medlem: 18 dec 2010, 00:00
- Ort: Lillla byn Kolbäck
-
- Inlägg: 113
- Blev medlem: 18 dec 2010, 00:00
- Ort: Lillla byn Kolbäck
Re: volvo 240
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
min
är altså hög i framvgnen. bak har fjädrarna som satt på gått av så ny sitter det husvagnsfjädrar bak. men den är ändå högre fram. ock det sitter inte rallygrejor där. utan det ska vara orginal från fabrik.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
,nissebro1 skrev:Jag har en 245-91 den är också hög i baken. Vet ej varför? Var så då jag köpte den -07. Före den hade jag en -88 i 12 år. Kan ej tänka mig bättre bilar av flera orsaker.erlan skrev:Pangerva:
jag har en katt bland hermelinerna står ute på gården. en 245 -88
som ska vara beställd ny med "televerksfjädring" (bilprovningens ord) den är i alla fall märkbart högre än alla andra 240or, parkerar bredvid en annan 245a så sticker mitt tak upp märkbart ovanför det andra. och enligt förra ägren ska den vara beställd så eftersom först ägaren jobbade på byggen.
min undran är: har du nån aning om vilka delar som skiljer?
jag brukar ibland kalla den för 245 cross country, och många säger förvånat: gjorde volvo en sån??? varpå jag brukar svara : ja men dom hade inte kommit på namnet och fyrhjulsdriften än.
min
är altså hög i framvgnen. bak har fjädrarna som satt på gått av så ny sitter det husvagnsfjädrar bak. men den är ändå högre fram. ock det sitter inte rallygrejor där. utan det ska vara orginal från fabrik.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Televerkare hade ingen speciell framfjädring, inte ens här i norr med eländiga vägar (ingen gammal televerks 245 jag stött på iallafall). Däremot om den är högre fram så är det säkert Dieselfjädrar, har jag själv haft på en bil och den var hög fram då. Och omöjligt är det väl inte att en vanlig beställts med såna fjädrar just till en arbetsbil. Dom statliga verken hade ju diverse konstigheter för sig vad gäller bilarnas utrustning (men televerkets var oftast dom snikigaste som gick att få, och sedan utrustades dom enligt deras egna spec). <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det var en bilprovare som sa frågade om bilen var en gammal televerksbil när jag besiktade. han fick nämligen lägga extraklossar på domkraften för att få upp hjulen att gå fritt från golvet. och hade det bara varit bytt fjädrar eller om man ädrar läge på fjäderpottan på fjäderbenet så blir ju inte stötdämparen längre för det. och det är ju den som bestämmer hur långt det fjädrar ut.
och efter kontakt med förra ägaren så fick jag beskedet att bilen beställts med högre fjädring.för han jobbade på byggen och vliie ha högre markfrigång.
amarace: är du säker på att det var orginalfjädringen kvar på dom bilarna då? dessutom kanske det inte fanns att få på tidigare årsmodeller. min är en -88
SachsMekarn: diselmotorn som satt i 240 var en lastbils-sexa från vw LT-serien. förmodligen rätt tung. en kompis lade en sån motor i en 164 och det såg ut som den var tyngre än en B30.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
och efter kontakt med förra ägaren så fick jag beskedet att bilen beställts med högre fjädring.för han jobbade på byggen och vliie ha högre markfrigång.
amarace: är du säker på att det var orginalfjädringen kvar på dom bilarna då? dessutom kanske det inte fanns att få på tidigare årsmodeller. min är en -88
SachsMekarn: diselmotorn som satt i 240 var en lastbils-sexa från vw LT-serien. förmodligen rätt tung. en kompis lade en sån motor i en 164 och det såg ut som den var tyngre än en B30.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kollat med kollegor.
Ingen kan säga att Televerksbilar var annorlunda.
Däremot finns massor av olika fjädrar så om man byter till de med grövre diameter (på spiralen) kan säkert bilen bli högre. Bak kan man använda Nivåmat som extrahjälp så kan bilen bli ytterligare ngt högre.
Tror att bilar som är högre fått fjädrar monterade som kanske inte var avsedda för just den modellen.
Dieselfjädrar skulle kunna vara en variant av fjädrarna. Den motorn var tyngre och då bör spiralen vara grövre.
det är alltså inte så lätt att man bara åker till Feltema eller liknande och köper fjädrar. Då vet man som vanligt inte vad man får förutom att det är som alltid att man får vad man betalar för. <!-- </EdIndex> --></div>
Ingen kan säga att Televerksbilar var annorlunda.
Däremot finns massor av olika fjädrar så om man byter till de med grövre diameter (på spiralen) kan säkert bilen bli högre. Bak kan man använda Nivåmat som extrahjälp så kan bilen bli ytterligare ngt högre.
Tror att bilar som är högre fått fjädrar monterade som kanske inte var avsedda för just den modellen.
Dieselfjädrar skulle kunna vara en variant av fjädrarna. Den motorn var tyngre och då bör spiralen vara grövre.
det är alltså inte så lätt att man bara åker till Feltema eller liknande och köper fjädrar. Då vet man som vanligt inte vad man får förutom att det är som alltid att man får vad man betalar för. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Erlan, jepp, en var en 88 och jag var med på den då den såldes ut 1994, så den var original.
Även 2st 90-talare har jag varit med och kollat igenom när dom har sålts ut.
Dieselfjädrar var populärt att sätta dit om man ville ha högre fram, original stötdämparen räcker till gott o väl för högre fjädrar utan problem, dom är långa, däremot om man sänker så ska man kapa dämparen alternativt köpa kortare, annars kan dom slå igenom. Man får ju inte dit längre dämpare än original, fjäderbenet begränsar ju längden. Min 265:a var som din, när man lyfte den så gatt man palla under. (den hade Dieselfjädrar), men har bytt dämpare till Gas och fjädrar till original.
Och bak fanns/finns ju diverse trix, fanns eftermarknadsfjädrar som var fler varv och grövre gods som gjorde dom högre och styvare, på Volvo fanns ju Husvagnsfjädrar, som tillsammans med luftdämpare (fanns olika) gjorde att dom blev hög bak.
Så jag tror fortfarande att bilen blev beställd med Dieselfjädrar om den levererats så. <!-- </EdIndex> --></div>
Även 2st 90-talare har jag varit med och kollat igenom när dom har sålts ut.
Dieselfjädrar var populärt att sätta dit om man ville ha högre fram, original stötdämparen räcker till gott o väl för högre fjädrar utan problem, dom är långa, däremot om man sänker så ska man kapa dämparen alternativt köpa kortare, annars kan dom slå igenom. Man får ju inte dit längre dämpare än original, fjäderbenet begränsar ju längden. Min 265:a var som din, när man lyfte den så gatt man palla under. (den hade Dieselfjädrar), men har bytt dämpare till Gas och fjädrar till original.
Och bak fanns/finns ju diverse trix, fanns eftermarknadsfjädrar som var fler varv och grövre gods som gjorde dom högre och styvare, på Volvo fanns ju Husvagnsfjädrar, som tillsammans med luftdämpare (fanns olika) gjorde att dom blev hög bak.
Så jag tror fortfarande att bilen blev beställd med Dieselfjädrar om den levererats så. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->här komer bilder på volvon.
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
jag ställde dit några colaburkar för att ilustrera höjden. däckdim. är 205/70-15. altså lite högre än orginal 185-14 och ändå så mycket luft mellan däck och skärm. bak sitter det husvagnsfjädrar av okänt ursprung. i skuffen ligger endast 8 st aluminiumfälgar utan däck så och tanken är nästn tom Det syns dåligt för bilden blev mörk, men det är antydan till zigenarstuk på den trots husvagnsfjädrarna. Som jag sagt förut så påstås den ha kommit så från återförsäljaren när den var ny. för första ägaren ville ha hög markfrigång.jag har trott att den kom från fabriken sån men det verkar ju inte så.
hur som helst så är den perfekt som packåsna/jaktbil/reservdelshämtare.
så den ska nog få lite ny plåt och leva några år till.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
jag ställde dit några colaburkar för att ilustrera höjden. däckdim. är 205/70-15. altså lite högre än orginal 185-14 och ändå så mycket luft mellan däck och skärm. bak sitter det husvagnsfjädrar av okänt ursprung. i skuffen ligger endast 8 st aluminiumfälgar utan däck så och tanken är nästn tom Det syns dåligt för bilden blev mörk, men det är antydan till zigenarstuk på den trots husvagnsfjädrarna. Som jag sagt förut så påstås den ha kommit så från återförsäljaren när den var ny. för första ägaren ville ha hög markfrigång.jag har trott att den kom från fabriken sån men det verkar ju inte så.
hur som helst så är den perfekt som packåsna/jaktbil/reservdelshämtare.
så den ska nog få lite ny plåt och leva några år till.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län