Re: Backtagningstävling Eskilstuna 18/6 - 2016
Postat: 18 jun 2016, 18:39
Till skillnad från Sura så gick det inte som planerat !
Men det var lika trevligt ändå och roligt att träffa andra, inte minst mopedrenoverings ambassadör Testo och stort tack till arrangören Eskisltuna mopedkultur.
Jag märkte redan från början att det inte stog rätt till med maskinen. Den rök så att folk ryggade men efter en första åkning med stopp i backen och vilt spinnande bakhjul p.g.a. taskig körteknik gick det bättre i andra åket. Det tredje åket som var 1a kvalåk startade med kraftigt hjulspinn men väl frammme vid backen höll den mellan 12-13000 rpm hela tiden uppför, med ett par kraftiga avgassmällar på slutet. Backen fylldes med vit rök och sedan gick inte moppen att få igång mer. Tiden blev bara ca 13 sekunder p.g.a. den dåliga starten. Jag klagar dock inte för jag slapp ju skjuta moppen uppför backen...
Väl hemma tog jag kompressionsprov och det låg som förväntat på 9,5 kg, samma som när motorn var inkörd. Så det som har hänt är med största sannolikhet att den högra packboxen på veven har lossat. När den monterades var det lite knixigt så jag tänkte redan då - undrar om den här kommer att sitta... Det har den gjort i 10 mils hårdkörning men nu var det dags. Det jag noterade vid monteringen var att packboxen som är gummiklädd hade lätt att tappa fjäderringen så jag gjorde flera försök och det slutade nog med att hålet i blocket var nedkladdat med olja när packboxen till slut gick att få fast. Jag borde ha blåst rent med bromsrengöring och limmat den istället eller använt en packbox med metallhölje som man får slå fast så att den sitter.
Edit: felorsaken var att jag inte hade låst tändplattan med Loctite vilket innebar att den hade vridit sig och gav alldeles för sen tändning, efter övre dödpunkten Men nu är maskinen fit for fight igen
Men det var lika trevligt ändå och roligt att träffa andra, inte minst mopedrenoverings ambassadör Testo och stort tack till arrangören Eskisltuna mopedkultur.
Jag märkte redan från början att det inte stog rätt till med maskinen. Den rök så att folk ryggade men efter en första åkning med stopp i backen och vilt spinnande bakhjul p.g.a. taskig körteknik gick det bättre i andra åket. Det tredje åket som var 1a kvalåk startade med kraftigt hjulspinn men väl frammme vid backen höll den mellan 12-13000 rpm hela tiden uppför, med ett par kraftiga avgassmällar på slutet. Backen fylldes med vit rök och sedan gick inte moppen att få igång mer. Tiden blev bara ca 13 sekunder p.g.a. den dåliga starten. Jag klagar dock inte för jag slapp ju skjuta moppen uppför backen...
Väl hemma tog jag kompressionsprov och det låg som förväntat på 9,5 kg, samma som när motorn var inkörd. Så det som har hänt är med största sannolikhet att den högra packboxen på veven har lossat. När den monterades var det lite knixigt så jag tänkte redan då - undrar om den här kommer att sitta... Det har den gjort i 10 mils hårdkörning men nu var det dags. Det jag noterade vid monteringen var att packboxen som är gummiklädd hade lätt att tappa fjäderringen så jag gjorde flera försök och det slutade nog med att hålet i blocket var nedkladdat med olja när packboxen till slut gick att få fast. Jag borde ha blåst rent med bromsrengöring och limmat den istället eller använt en packbox med metallhölje som man får slå fast så att den sitter.
Edit: felorsaken var att jag inte hade låst tändplattan med Loctite vilket innebar att den hade vridit sig och gav alldeles för sen tändning, efter övre dödpunkten Men nu är maskinen fit for fight igen