
Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ja det torde innebära 5cm högre i aktern. Sen sitter det nya fjädrar bak med grövre tråd och skulle det råka ta i skärmkanten får man väl höja den lite mer bak. Fram blir det 165/15 och två varv på fjädern väck. <!-- </EdIndex> --></div>pangerva skrev:Ska du bygga om till SUV?
Enorma skillnader! T.ex ca 11 cm högre hjul
NV 1127
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
242/244 hade 175R14 från början men sedan 185/70R14. Båda dessa ligger hyfsatt nära varandra beträffande rullningsomkrets och höjd. 175R14 är lite högre men skillnaden mot 245/70R15 är fortfarande jättestor. Och man får ca 4,5-5,5 cm högre bil. <!-- </EdIndex> --></div>
Endast 245 hade 185R14 (82-profil), blev sedemera 185/80R14. De däcken hade högre bärighet än de man hade på sedanerna. På de sista 245 skrevs lastförmågan ner och man hade 185/70R14, vill minnas på 92-orna.Amarace skrev:Beror på modell, en 242 (L/DL) borde ha 175-14, kombi hade 185-14, GL hade 185/70-14. (och naturligtvis är det ingen regel, men oftast är det så)volvomannen skrev:är väl 185/14 på en 240?
242/244 hade 175R14 från början men sedan 185/70R14. Båda dessa ligger hyfsatt nära varandra beträffande rullningsomkrets och höjd. 175R14 är lite högre men skillnaden mot 245/70R15 är fortfarande jättestor. Och man får ca 4,5-5,5 cm högre bil. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och det var ju precis det jag skrev, att Kombi hade just 185-14.
242 hade alltid 175-14, fram till sista årsmodellen.
185/70-14 var egentligen bara på dom som hade lättmetallfälgar original (GLT/GLE), iaf fram till 1985.
Men oavsett håller jag med om att 245/70-15 blir åt helsike. Dels höjden, dels bredden, det blir problem med att däcken tar i skärmkanterna, om inte annat när det fjädrar, tänk på att bakaxeln åker till höger när den fjädrar också. <!-- </EdIndex> --></div>
242 hade alltid 175-14, fram till sista årsmodellen.
185/70-14 var egentligen bara på dom som hade lättmetallfälgar original (GLT/GLE), iaf fram till 1985.
Men oavsett håller jag med om att 245/70-15 blir åt helsike. Dels höjden, dels bredden, det blir problem med att däcken tar i skärmkanterna, om inte annat när det fjädrar, tänk på att bakaxeln åker till höger när den fjädrar också. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det som kan ställa till det är om offseten på magsen blir helt åt helvete jämfört med orginalfälgarna, men det återstår att se. Går det inte så får jag skifta dessa med de däck jag har bak på plymouthen. <!-- </EdIndex> --></div>
Nej nu ska vi inte vara såna, jag har mätt och önskat så det ska bannemej få platsAmarace skrev:Och det var ju precis det jag skrev, att Kombi hade just 185-14.
242 hade alltid 175-14, fram till sista årsmodellen.
185/70-14 var egentligen bara på dom som hade lättmetallfälgar original (GLT/GLE), iaf fram till 1985.
Men oavsett håller jag med om att 245/70-15 blir åt helsike. Dels höjden, dels bredden, det blir problem med att däcken tar i skärmkanterna, om inte annat när det fjädrar, tänk på att bakaxeln åker till höger när den fjädrar också.

NV 1127
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Amarace, det var din parentes som andades lite osäkerhet som gjorde att jag skrev, inte avsikten att trampa på några ömma tår, Sorry. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60