Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
a@westman

Inlägg av a@westman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->typ ett svepande o sen 18 dagar med sveddröv. nä bitema köper jag bara småkrafs o bildelar till folk som vill jag ka laga deras bilar. ALDRIG till mina egna bilar :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Folket är ganska negativa till biltemas sortiment. mycket är bra, annat är inte. Som med allt. Men ni har inte funderat på att mekonomen, meca, och alla andra skitställen tar svindyra priser, medans biltema ofta säljer exakt samma delar, från exakt samma återförsäljare? Nån måtta får det vara. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
a@westman

Inlägg av a@westman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jodå. det har jag ärlt. köper aldrig bromsar mm o div andra saker från biltema. inte heller mekonomen. :? <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
a@westman skrev:jodå. det har jag ärlt. köper aldrig bromsar mm o div andra saker från biltema. inte heller mekonomen. :?
Mekonomen har ofta fina ATE bromsar
(3 års garanti på sina grejjer)

Men billigt är det inte <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bara för att det är ATE som tillverkat beläggen innebär det inte att de fungerar som de ska i den avsedda bilen.

Säkerhetsdetaljer som t.ex.broms- framvagnsdelar är rena döden att köpa alternativdelar till.

Ex på TV-reklam:
I reklam visar man en bromsskiva med en Bremboskylt i bakgrunden och säger att vi säljer bara originaldelar.
1. Brembo levererar inte till alla blitillverkare.
2. Om det är till Volvo så finns bara Volvo Original eftersom man tillverkar sina egna skivor i Floby.

Om inte bedrägligt så väldigt vilseledande i alla fall. Exemplena är otaliga. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

pangerva skrev:Bara för att det är ATE som tillverkat beläggen innebär det inte att de fungerar som de ska i den avsedda bilen.

Säkerhetsdetaljer som t.ex.broms- framvagnsdelar är rena döden att köpa alternativdelar till.

Ex på TV-reklam:
I reklam visar man en bromsskiva med en Bremboskylt i bakgrunden och säger att vi säljer bara originaldelar.
1. Brembo levererar inte till alla blitillverkare.
2. Om det är till Volvo så finns bara Volvo Original eftersom man tillverkar sina egna skivor i Floby.

Om inte bedrägligt så väldigt vilseledande i alla fall. Exemplena är otaliga.
skulle samtidigt inte va rädd o sätta brembo skivor på en volvo. deras skivor är det inga fel på. har monterat mkt såna på jobbet o de funkar utmärkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu var ju jämförelsen mest för att illustrera att Brembo per automatik inte är originaldelar bara för att det är Brembo oavsett bilmärke.

Etter värre är det när det handlar om bromsbelägg. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

pangerva skrev:Nu var ju jämförelsen mest för att illustrera att Brembo per automatik inte är originaldelar bara för att det är Brembo oavsett bilmärke.

Etter värre är det när det handlar om bromsbelägg.
så sant de. visserligen hellre brembos prylar än biltema!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fortfarande : biltema säljer precis samma delar som alla andra, men vill ni betala för låda, varsågoda. Sen har dom ju inte riktigt alla delar heller, och det är förståeligt.

Brembo är mig veterligen högkvalité och där får man verkligen vad man betalar för.

Brorsan köpte en audi a4, med defekt drivknut. kollade meca, mekonomen, bilskrotar, och ett annat ställe (kommer inte ihåg vad det heter), alla skulle ha runt 2500, för drivknut + gummidamask, på biltema fanns exakt samma för 700. vad skiljde? lådan.

Säger bara det, sen är det som med allt i hela världen, man får vad man betalar för! :P <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
HillBilly
Forumsponsor

re

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag jobbade på SKF i GBG
så packade vi hälften av hjullagren i SKF kartong och hälften i Volvo orginalkartong
så var det med dom flesta lager vi tillverkade i D fabriken <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Neifelheim skrev:fortfarande : biltema säljer precis samma delar som alla andra, men vill ni betala för låda, varsågoda. Sen har dom ju inte riktigt alla delar heller, och det är förståeligt.

Brembo är mig veterligen högkvalité och där får man verkligen vad man betalar för.

Brorsan köpte en audi a4, med defekt drivknut. kollade meca, mekonomen, bilskrotar, och ett annat ställe (kommer inte ihåg vad det heter), alla skulle ha runt 2500, för drivknut + gummidamask, på biltema fanns exakt samma för 700. vad skiljde? lådan.

Säger bara det, sen är det som med allt i hela världen, man får vad man betalar för! :P
jag har hör så här för några år sen:
när bildelsfabrikerna tillverkat en sats med en reservdel så mäter man upp alla delar.
och dom som ligger mest exakt på mått levereras till biltillverkaren och blir orginaldel.
2:asorteringen går till s.k. finare el dyrare reservdelsbutiker.
3:esorteringen går till lågpriskedjor typ biltema.

hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte, men han som berättade jobbade i en mekonomenbutik och sålde då 2:asortering.
jag är säker på att han inte diktade ihop den historien för mig, men var han fått det ifrån har jag ingen aning om.

bromsbackar/klossar köper jag alldrig från b-tema. men däremot t.ex hjulbromscylindrar. för dom plockar jag alltid isär och synar och smörjer ordentligt.

jag har synat både b-tema och mekonomens cylindrar och dom är bara smorda med ett tunt lager av typ bromsolja/556/symaskinsolja. nån tunn olja i alla fall.

det man kan se direkt skillnad på är väl avgassytem. biltemas är ju obehandlad plåt medan t.ex walker är ju aluminiserat.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Volvo Xc 70 beläggen original bak är ju knappt större än min Golden Champ´s Belägg hehe

Volvo är inget undantag , belägg tillverkas efter upphandling resp modell
Och det grossisterna köper in är ofta samma tillverkare <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

Neifelheim skrev:fortfarande : biltema säljer precis samma delar som alla andra, men vill ni betala för låda, varsågoda. Sen har dom ju inte riktigt alla delar heller, och det är förståeligt.

Säger bara det, sen är det som med allt i hela världen, man får vad man betalar för! :P
Vi hade en kund som bytte bärarmar på sin 530 ifrån Biltema , billiga vad dom , men dom höll 10 månader [badair] <!-- </EdIndex> --></div>
Ola O

Inlägg av Ola O »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Självklart att det finns skillnader mellan pirat och original.

Ta bara exemplet avgassystem till Volvo 240. Fyra, fem olika varianter förutom original finns, har funnits, på marknaden men det riktiga, fina originalljudet från en B21 kan du bara få fram med ett originalsystem från Volvo.

Vidare passar originalsystemet perfekt något som piratsystemen inte alltid gör. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jämför ett luftfilter från Volvo med ett Biltema. Kolla bytesintervallet t.ex. Kolla mängden papper.
Tro gärna på att det sitter människor och sorterar :lol: Tomten finns ju :lol:
Det är receptet i materialet på bromsbeläggen som avgör hur de fungerar och då inte bara i stadstrafik. Det är som med råvarorna i en maträtt.
Dela på ett oljefilter och jämför innehållen.
Mät upp framvagnsdelar.

Det är precis som när ni jämför originak mopeddelar med "kinaskit" som ingen vill ha.

Gör jämförelser i vilken bransch som helst. Laminatgolv 39.90 per kvm till minst det tiodubbla. VVS-blandare från Biltema vs en Mora Armatur t.ex.

Eller http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Grasklippare/Grasklippare-LM-50HP-17413/

vs

http://www.klippo.com/se/produkter/mulching-mowers/excellent-h/

Fortsätt gärna och fyll på, färg, tapeter, radiatorer etc. etc.
staff_gemini-1.gif staff_gemini-1.gif staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar