Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Den en go den du växlar i farten, bara lätta lite på gasenHSE skrev:...Volvo hade sin norrlandsväxel med en knapp på växelspaken som man skiftade med.

Växla ner var lite känsligare, mellangas eller koppla ur...
En röd dragknapp på växelspaken det är en sån på min Volvo Brage -55

Läste om motorn för lite sen, kompression jämförbar med en fotogentraktor

Inte undra på den slukar bensin... Landsväg 2 liter milen utan last och 2,5 liter med full last.
Stadstrafik?, jag vet inte..... Som en stridsvagn kanske?

Jag har bara kört lite med Scania 80 Super som jag fick låna ibland då jag hjälpe mannen då och då för länge sedan. Den hade också en sån där knapp på växelspaken men den gick till hög och låg lådan och så fastnade kopplingspedalen i botten tills växeln gick i
"Super" betydde att den hade turbo och det både kändes och hördes när man drog på...

"Super" betydde att den hade turbo och det både kändes och hördes när man drog på...

-
Det stora lyftet för lastbilschaufförerna var när servostyrning och luftbromsar samt ordentligt avfjädrade förarsäten kom under sextiotalets sista år. Jag vet jag började ju köra femtitalslastbilar helt utan komfort och har en dålig rygg som minne av detta. När jag slutade köra lastbil 1973 började de frambyggda bilarna ta över, jag gillar att ha en bamsig motorhuv framför mig istället för att ha fötterna några cm från fronten och 60 ton bakom ryggen som det var på slutet när jag körde ASG bil...
- SachsMekarn