kejsaren skrev:ursäkta en dum fråga men finns det nån praxis runt det där med att kalla trimdelar för steg 1, steg 2 mm eller är det bara ett fränt uttryck som säljarna håller på med
Lite olika beroende på vem som gör det
men jag har förstått att det är nått i stilen med detta
Steg 1- Slipa till portarna rena från gjutskägg och ojämnheter
Steg 2- Portning, olika tillvägagångssätt beroende på vad man portar och vad man vill uppnå
Steg 3- Steg 1+2 och även saker som polerat utblås, modad kolv, topplock m.m
kejsaren skrev:ursäkta en dum fråga men finns det nån praxis runt det där med att kalla trimdelar för steg 1, steg 2 mm eller är det bara ett fränt uttryck som säljarna håller på med
Japp,steg 1 och steg 2 är alltid förlite,m.a.o bör undvikas
kejsaren skrev:ursäkta en dum fråga men finns det nån praxis runt det där med att kalla trimdelar för steg 1, steg 2 mm eller är det bara ett fränt uttryck som säljarna håller på med
någon branchstandard finns nog inte, utan det får man nog diskutera med den trimfirma man handlar av.
begreppet fanns ju redan på 70-talet. då talades om steg2 och steg3 toppar till volvo med flera.
... eller så använder du de fyra skruvarna till toppen och tillverkar ett "öra" där du fäster toppen i ramen, tycker det är synd att förstöra en sådan topp..
Falkfish skrev:... eller så använder du de fyra skruvarna till toppen och tillverkar ett "öra" där du fäster toppen i ramen, tycker det är synd att förstöra en sådan topp..
Stefan
Nja för att få den toppen o passa så är redan två flänsrader borta för att nå ner till cylindern och för att passa innanför kåporna
Sebacdämpare fanns redan i början av 70-talet minns jag och då var det piratgrejer. Minns inte från vilket land dom ifrån men nånstans nedåt sydeuropa skulle jag tro... Tror inte dom originalmonterades på någon moped. Man kunde ställa hårdheten genom vrida på bottenhylsan som hade en knapp som var kromad eller av svart plast
56:an skrev:Sebacdämpare fanns redan i början av 70-talet minns jag och då var det piratgrejer. Minns inte från vilket land dom ifrån men nånstans nedåt sydeuropa skulle jag tro... Tror inte dom originalmonterades på någon moped. Man kunde ställa hårdheten genom vrida på bottenhylsan som hade en knapp som var kromad eller av svart plast
Hej erlan,
Jag tror måste lägga till "då" efter "moped" för Compacten på bilden ovan verkar senare än -73 då jag slutade med mopeder. Får en känsla av det står just Sebac på dom stötdämparna bilden visar så tydligen bytte MCB fabrikat på stötdämpare vid den tiden. Så visst har Sebac varit originalmonterade det är bara en nyhet för mig och inte just dom stötdämparna jag tänkte på
Dom sebacdämparna jag menar fanns och köpa i cykelaffärer och kanske t.o.m på Hobbex och Hobbyförlaget.