Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
glenn g

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av glenn g »

56:an skrev:Jotack den där känns igen... Det ser ut och vara en engelsk 26 kubikare i 26" hjul och mycket original vad jag kan se :D

Kolla bara tändkabelsko, det ser ut och vara originalgrejer där thumb_up

I källarn har jag sparat alla Cyclemastergrejer från sjuttiotalet när jag höll på som bäst. Kan nog få ihop två hjul...

Lyckligtvis sparade jag alla påhängsmotorgrejer och inte sålde av eller slängde som mycket annat då på den tiden cocos_acc.gif
Ja, tycker att skicket var väldigt bra. Ser inte ut att ha gått så mycket tycker jag, enda smolket i bägaren är väl att fästet på förgasaren är av :( så har du en amalförgasare över så är jag intresserad. :D . Det finns väl två olika kubik på dessa va, vet du från vilket motornummer den ökade?
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

glenn g skrev:Bild
En sån här dök upp med bussgods idag!

Bra köp Glenn g! Ser riktigt fint ut.
//Jossan
Josefine Andersson
HSE

Inlägg av HSE »

Cyclemaster var den första moped som jag provkörde som grabb så bilderna väcker minnen...Min kompis GS hade en äldre bror och en far som hade både en Cyclemaster och en lättviktare med 98cc sachs motor stående så när hans föräldrar och bror inte var hemma så brukade vi passa på och övningsköra med dessa. Lättviktaren var förstås roligast :D
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Första gången jag körde moped var jag tolv år och mopeden en grön monarscoot 1957-58 nånting... Det borde alltså varit 1968 och på den tiden var alltid somrarna soliga, varma och lååånga. Lika grön som mopeden släppte jag kopplingen för snabbt och motorn bara stannade. Det kändes snopet. I träskor och utan strumpor kunde man få skavsår på anklarna av pedalarmarna när man ivrigt trampade runt för och starta upp motorn :D
Forumsponsor

glenn g skrev:.... så har du en amalförgasare över så är jag intresserad. :D . Det finns väl två olika kubik på dessa va, vet du från vilket motornummer den ökade?
Jag säljer gärna mopeddelar men det som gäller påhängsmotorerna vill jag ha kvar. Dom förgasarna brukar också bli rätt dyra på Tradera, aldrig under 500 kr vad jag sett. Däremot har jag en kompis som har Cyclemasterbitar jag kan fråga honom om du vill :)

Vid vilket motornummer man ändrade cylindervolymen vet jag inte och det kanske heller inte är relevant då motorerna tillverkades vid tre olika fabriker i England, Holland och Tyskland. Det finns en utförlig hemsida om Cyclemaster, där kan du säkert få veta mera om saken plus mycket mer. Själv har jag hittat en bra rep. handbok för Beckson frihjulsnavet som jag laddat ner :D
glenn g

Inlägg av glenn g »

56:an skrev:
glenn g skrev:.... så har du en amalförgasare över så är jag intresserad. :D . Det finns väl två olika kubik på dessa va, vet du från vilket motornummer den ökade?
Jag säljer gärna mopeddelar men det som gäller påhängsmotorerna vill jag ha kvar. Dom förgasarna brukar också bli rätt dyra på Tradera, aldrig under 500 kr vad jag sett. Däremot har jag en kompis som har Cyclemasterbitar jag kan fråga honom om du vill :)

Vid vilket motornummer man ändrade cylindervolymen vet jag inte och det kanske heller inte är relevant då motorerna tillverkades vid tre olika fabriker i England, Holland och Tyskland. Det finns en utförlig hemsida om Cyclemaster, där kan du säkert få veta mera om saken plus mycket mer. Själv har jag hittat en bra rep. handbok för Beckson frihjulsnavet som jag laddat ner :D
Ja kolla gärna med kompisen vad han har. Har du nåt namn på hemsidan?
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor

Inlägg av T M »

glenn g

Inlägg av glenn g »

Tack för tipsen TM thumb_up
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

56:an skrev: I källarn har jag sparat alla Cyclemastergrejer från sjuttiotalet när jag höll på som bäst.
Lyckligtvis sparade jag alla påhängsmotorgrejer och inte sålde av eller slängde som mycket annat då på den tiden cocos_acc.gif
Du skriver ofta om 60-70 talet men vad gjorde du mellan 70 talet och 2011 (när du blev medlem här)
:wink:
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

Braxmatte skrev:
56:an skrev: I källarn har jag sparat alla Cyclemastergrejer från sjuttiotalet när jag höll på som bäst.
Du skriver ofta om 60-70 talet men vad gjorde du mellan 70 talet och 2011 (när du blev medlem här)
Byggde ett magasin för alla roliga prylar som samlades ihop på sextio och sjuttiotalet... :)
Forumsponsor

Braxmatte skrev:
Jag är ju återfallsmopedist :D
Man kan säga jag är tillbaka där jag började vad gäller intresse, hemmajobba och mekerier. Då kunde jag dock ägna mer tid för hem och sånt skötte morsan och farsan. Idag har tyvärr mopedmekeriet en lägre priorietet om man inte har lovat nåt förstås.

Visst har det varit en del hobbymek med bilar tidigare men inte så våldsamt. Mer har det varit åt veteranlastbil, dieselmotorer, stationärmotorer, maskiner mer allmänt och för att inte tala om elektriska veteranmotorer som intresserat mig en hel del :D

Sen har jag gått igenom det där med och renovera hus och sånt fast snickra var väl inte riktigt min grej...
Alabama67

Inlägg av Alabama67 »

Köpt en Puch Florida Automatic årsmodell: 1970
Helt otrimmad, med nya däck samt sadel och handtag. Efter ca: 1,5 timmes putsande som en galning, skiner mopeden som en diamant i solen! 8)

Det blir en video istället för en bild: http://youtu.be/4WqfSrFuQLw
Gör det till en vana! ;-)
c.impala

Inlägg av c.impala »

Alabama67 skrev:Köpt en Puch Florida Automatic årsmodell: 1970
Helt otrimmad, med nya däck samt sadel och handtag. Efter ca: 1,5 timmes putsande som en galning, skiner mopeden som en diamant i solen! 8)

Det blir en video istället för en bild: http://youtu.be/4WqfSrFuQLw
Kanon fin slider_score.gif lite smått avundsjuk på den. :wink:
Alabama67

Inlägg av Alabama67 »

Det är en riktig glidarmoped! Går så tyst och fint! mistick_yes.gif
Gör det till en vana! ;-)
HSE

Inlägg av HSE »

Köpte lite delar för 160 sek. Hastighetsmätardivningen fungerar, hade ingen sådan i reserv.
Bilagor
20140427 007.JPG
20140427 007.JPG (486.74 KiB) Visad 2660 gånger
Skriv svar