Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Inlägg av Hynboholm »

Säcken skrev:Köpte en Gsx1100 -82a i Tisdags.
thumb_up
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin

Inlägg av pnilz »

Säcken skrev:Köpte en Gsx1100 -82a i Tisdags. Ska bli spännande å övningsköra lite å se om det är kul med fullvuxen moped.
Jag har inte fått nån bild… i övrigt säger jag mistick_yes.gif till mc!
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Säcken skrev:Köpte en Gsx1100 -82a i Tisdags. Ska bli spännande å övningsköra lite å se om det är kul med fullvuxen moped.

Tror säkert du kommer att gilla stormoppe. Lycka till och ta det lite varligt, är ju lite mer pulver än i din Alabama... thumb_up
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

Hasse skrev:

Tror säkert du kommer att gilla stormoppe. Lycka till och ta det lite varligt, är ju lite mer pulver än i din Alabama... thumb_up
Tack! Har inte hämtat den än, men är fan lite nervös. Men det ska som sagt bli spännande..
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

pnilz skrev:
Har bara en dålig bild ja tog från datorn, utvändigt är den lite sliten men verkar väldigt bra maskinellt..
Säckmc
Säckmc
Säckmc2
Säckmc2
Text!
Text!
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Jag tycker den ser fin ut. Lite vassare än både traktorn och alabaman tillsammans :D
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Säcken skrev:
pnilz skrev:
Har bara en dålig bild ja tog från datorn, utvändigt är den lite sliten men verkar väldigt bra maskinellt..
IMG_0419.JPG
IMG_0417.JPG
IMG_0418.JPG
thumb_up thumb_up thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Säcken skrev:
pnilz skrev:
Då GSX100 kom var den ju det vassaste som fanns, gav mer effekt än Honda´s CBX även om Hondan hade en annan aura över sig.
Andra generationens GSX1100 som kom -82 var, i mina ögon, snyggare än gen. 1 men det är en smaksak, snygg maskin!

Generation 1:
Bild

Generation 2:
Bild

I generation 3 tyckte jag att man tappade bort sig en smula:
Bild

För sin tid väldigt kraftfulla maskiner.
"Exportkammar " såldes dock på löpande band...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Håller med även om jag kanske föredrar det lätta utseenden på gen. 1. Fast gen.2 med Katanalook är också väldigt snygga och kanske mer eftertraktade idag genom att de är lite unika i design.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

Kul när ni berättar lite om de olika modellerna. Ja vet 0.00 om dessa maskiner å Mc överlag.
Ja ville bara ha nått över 1000cc att övningsköra med å som ser lite fräsig ut. :D
Vad ska en sån som ja köpte kosta ca tror ni? Kanske har gjort bort mig :oops:
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!
Mina pojkar undrar om du kan komma förbi och burna lite på gatan!
Väskan från Alabaman, ska den med på bågen ?
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Peter Holbrant skrev:Då vart den inhandlad!! Senaste tillskottet en dutte!!
Mötte en duett med en liten kärra bakom utanför Kil i går kväll vid 19,15, var du ute på långtur?
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Mina pojkar undrar om du kan komma förbi och burna lite på gatan!
Väskan från Alabaman, ska den med på bågen ?
Hälsa dom att ja lovar att göra det, måste träna lite först bara :D
Ja vill ju inte göra en Cobra Karlsson när ja burnar :wink:
Väskan med verktygen å Ramlösan ska med självklart.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Säcken skrev:Kul när ni berättar lite om de olika modellerna. Ja vet 0.00 om dessa maskiner å Mc överlag.
Ja ville bara ha nått över 1000cc att övningsköra med å som ser lite fräsig ut. :D
Vad ska en sån som ja köpte kosta ca tror ni? Kanske har gjort bort mig :oops:
Jag blev 15 år 197 och mitt motorintresse vaknade efter moppeåldern, -78 fick jag köra tung MC så jag är uppväxt med detta.

Maskinerna från slutet av sjuttiotalet och en bit in på åttiotalet känns väl mekaniskt förlegade idag, mycket har ändrats och uppdaterats, nyare maskiner är utvecklats efter hand och är överlägsna på alla punkter, köregenskaper, bromsar och fjädring men det hindrar ju inte att du kan ha mycket trevligt med din maskin.

Jag tycker att GSX1100 verkar ligga ganska lågt, kollar man Blocket har jag sett hyggliga ex från under 10´, upp till drygt 25´ men då är dom är skicket från objekt till körklara maskiner, ibland med renoverade motorer, det höjs snabbt upp då.

Jag såg en Katana för 74´ så dom har dragit iväg rejält liksom fina Honda CBX-sexor som ofta är relativt dyra.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Lite svårt att säga pris genom att bilderna är dåliga. Men den beskrivs vara i fint bruksskick och t.ex. grenrören ser fina ut så man kan nog tro att det är en fin hoj och ingen häck. Ett plus är också (om man inte är fartgalen) att det är en kåplös hoj eftersom det ger ett klassiskt och vackert utseende och kåpor och fästen för dem brukar vara i dåligt skick på så här gamla hojar. De fanns ju med kardandrift också men kedjedriften är också ett rejält plus genom att det inte kan orsaka dyra reparationer.

De här motorerna har ett mycket bra rykte och har även varit populära inom Drag Racing på upp till en 250 hp-nivå. Numer är dock hojar med turbo helt dominerande inom Drag Racing.

Även fast det är en tung hoj, gissar på innemot 250 kg våtvikt så ska den kunna gå mycket bra. Jag har inte haft just en sådan här men flera liknande hojar, och med helsystem och rätt bestyckade förgasare ska den kunna göra en bra bit över 200 och ha mycket bra dragkraft så att det mesta i bilväg försvinner snabbt i backspegeln. Jag vet inte hur mycket kåplösheten gör i form av försämrat CV men en kåphoj med 100+ whp gör i alla fall ca 250 km/h GPS. Helt öppna hojar vill man inte köra så fort med men upp mot 200 ska i alla fall inte vara några besvär under korta stunder. Med kåpa och ruta kör man ytterligare 100 km/h utan besvär och då är det är inga som helst besvär eller obehag att marscha 230-250 km/h och bara behöva slå av när man måste tanka ca en gång per timme om tanken rymmer 20l och man inte vill gå ner på reserven. Marschfarten på den där för att det ska vara bekvämt gissar jag ligger runt 150 men den kan vara lägre eller något högre beroende på hur vinden bryts av fronten.

En sådan där pass stor och tung hoj kräver en ganska stor förare för att hojen ska kännas lagom stor när den baxas omkring. Men när den väl är på rull så är inte det minsta problem för någon förare oavsett storlek.

Motorn anses vara skottsäker och ska inte orsaka några problem om den inte är slutkörd. Om den inte låter illa och det inte luktar olja om avgaserna så är det bara att stå på så mycket du vill. När de börjar bli dåliga så syns det även på att oljelampan tänds på tomgång efter lite hårdkörning.

Det är alltid en bra idé att kolla och justera ventilspel vid behov på hojar som har gått långt så förebygger man mer omfattande och kostsamma reparationer.

Bromsarna är som Coolvette påpekar inte i toppklass på gamla hojar. Men de har ofta oförtjänt dåligt rykte p.g.a dåligt underhåll. Byter man till fräsch bromsvätska och ser till att oken går lätt och har nya belägg så räcker de till bättre än sitt rykte. Om man upptäcker en bil lite för sent som står mitt i vägen och ska göra en vänstersväng utan att blinka och kommer i hög fart och det är trångt till höger och möte gäller det att ha bromsar och se till att använda dem direkt. När det sedan visar sig att de inte räcker vilket det kan bli beroende på hastighet är det bara att välja en lucka och ta sig förbi för det finns nästan alltid. Gör man inte det utan tror att det kommer att skita sig för att det inte går att bromsa ner tillräckligt bra så kommer det med stor sannolikhet att gå åt pipsvängen. Det finns ju många situationer när det inte ens är möjligt att bromsa hårt för att man ligger i sväng eller helt enkelt inte hinner så just att välja fritt spår med automatik är viktigt. Eftersom du kanske inte har kört så mycket hoj så är en par s.k. Knix-dagar i SMC-regi väldigt värdefullt att delta i.

Många tror att det måste vara en nyare hoj för att kunna köra säkert och fort men det är helt fel. Den här med bra däck är redan på en så bra nivå att det helt och hållet är förarens skills som avgör bland vanliga gatåkare. De användes ju t.ex. av flygaren Peter Lindén på 80 talet för att skörda pokaler med i Road Racing och även om alla hojar var på samma nivå då så finns det inga vanliga gatåkare som skulle ha en chans oavsett vilken ny hoj de kör. Jag körde med en kompis gamla FZ750 -85 på bana för många år sedan på skoj och körde ifrån alla med sporthojar. Lite fick jag dock fuska genom att blockera lite efter kurvor så att de fick svårt att komma om direkt på en raka. Men att köra om var inga problem det var bara att bromsa senare och smita runt på ena eller andra sidan i kurvor. Bromsarna var dessutom dåliga så det skötte sig nästan själv :-)

Du kommer säkert att få skitskoj med den fina hojen !
Skriv svar