Lite svårt att säga pris genom att bilderna är dåliga. Men den beskrivs vara i fint bruksskick och t.ex. grenrören ser fina ut så man kan nog tro att det är en fin hoj och ingen häck. Ett plus är också (om man inte är fartgalen) att det är en kåplös hoj eftersom det ger ett klassiskt och vackert utseende och kåpor och fästen för dem brukar vara i dåligt skick på så här gamla hojar. De fanns ju med kardandrift också men kedjedriften är också ett rejält plus genom att det inte kan orsaka dyra reparationer.
De här motorerna har ett mycket bra rykte och har även varit populära inom Drag Racing på upp till en 250 hp-nivå. Numer är dock hojar med turbo helt dominerande inom Drag Racing.
Även fast det är en tung hoj, gissar på innemot 250 kg våtvikt så ska den kunna gå mycket bra. Jag har inte haft just en sådan här men flera liknande hojar, och med helsystem och rätt bestyckade förgasare ska den kunna göra en bra bit över 200 och ha mycket bra dragkraft så att det mesta i bilväg försvinner snabbt i backspegeln. Jag vet inte hur mycket kåplösheten gör i form av försämrat CV men en kåphoj med 100+ whp gör i alla fall ca 250 km/h GPS. Helt öppna hojar vill man inte köra så fort med men upp mot 200 ska i alla fall inte vara några besvär under korta stunder. Med kåpa och ruta kör man ytterligare 100 km/h utan besvär och då är det är inga som helst besvär eller obehag att marscha 230-250 km/h och bara behöva slå av när man måste tanka ca en gång per timme om tanken rymmer 20l och man inte vill gå ner på reserven. Marschfarten på den där för att det ska vara bekvämt gissar jag ligger runt 150 men den kan vara lägre eller något högre beroende på hur vinden bryts av fronten.
En sådan där pass stor och tung hoj kräver en ganska stor förare för att hojen ska kännas lagom stor när den baxas omkring. Men när den väl är på rull så är inte det minsta problem för någon förare oavsett storlek.
Motorn anses vara skottsäker och ska inte orsaka några problem om den inte är slutkörd. Om den inte låter illa och det inte luktar olja om avgaserna så är det bara att stå på så mycket du vill. När de börjar bli dåliga så syns det även på att oljelampan tänds på tomgång efter lite hårdkörning.
Det är alltid en bra idé att kolla och justera ventilspel vid behov på hojar som har gått långt så förebygger man mer omfattande och kostsamma reparationer.
Bromsarna är som Coolvette påpekar inte i toppklass på gamla hojar. Men de har ofta oförtjänt dåligt rykte p.g.a dåligt underhåll. Byter man till fräsch bromsvätska och ser till att oken går lätt och har nya belägg så räcker de till bättre än sitt rykte. Om man upptäcker en bil lite för sent som står mitt i vägen och ska göra en vänstersväng utan att blinka och kommer i hög fart och det är trångt till höger och möte gäller det att ha bromsar och se till att använda dem direkt. När det sedan visar sig att de inte räcker vilket det kan bli beroende på hastighet är det bara att välja en lucka och ta sig förbi för det finns nästan alltid. Gör man inte det utan tror att det kommer att skita sig för att det inte går att bromsa ner tillräckligt bra så kommer det med stor sannolikhet att gå åt pipsvängen. Det finns ju många situationer när det inte ens är möjligt att bromsa hårt för att man ligger i sväng eller helt enkelt inte hinner så just att välja fritt spår med automatik är viktigt. Eftersom du kanske inte har kört så mycket hoj så är en par s.k. Knix-dagar i SMC-regi väldigt värdefullt att delta i.
Många tror att det måste vara en nyare hoj för att kunna köra säkert och fort men det är helt fel. Den här med bra däck är redan på en så bra nivå att det helt och hållet är förarens skills som avgör bland vanliga gatåkare. De användes ju t.ex. av flygaren Peter Lindén på 80 talet för att skörda pokaler med i Road Racing och även om alla hojar var på samma nivå då så finns det inga vanliga gatåkare som skulle ha en chans oavsett vilken ny hoj de kör. Jag körde med en kompis gamla FZ750 -85 på bana för många år sedan på skoj och körde ifrån alla med sporthojar. Lite fick jag dock fuska genom att blockera lite efter kurvor så att de fick svårt att komma om direkt på en raka. Men att köra om var inga problem det var bara att bromsa senare och smita runt på ena eller andra sidan i kurvor. Bromsarna var dessutom dåliga så det skötte sig nästan själv
Du kommer säkert att få skitskoj med den fina hojen !