Volvo 242 1975, Topplocket hemma!

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Tobbe-38
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 jul 2010, 23:00
Ort: Kil, Värmland

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:tackar för detta!! Hur har det gått braxen? hittat nått? :)

zappafan skrev:H3 kam, porta & dubbla 45:or annars är det väl inte lönt... 8)
Polaren har en b20, steg 2 topp, borrad till 2,1l, ny renoverad, ny viktad, balanserad, allt nytt. ny renoverade förgasare ( weber 45or)
Som han kanske ska sälja för 25 000kr, ska jag slå till? :wink:
renovera din b20 motor kostar ju knappt 5k, med tanke på vad den gått är det inte ens nån ide att renovera, trimma och serva den så blir de bra ska du se <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->25 papp för en trimmad b20....herrejesus. hade det varit jag hade jag köpt en v8 bil från usa för 5000- och sen lagt på 25.000 till och fått ett bra objekt....men det är ju jag det.

ps. Det blir nog så när man umgås med hotrod byggare. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då får jag skriva lite här igen tycker jag :oops:

Läste på facebook torsdag att polaren skulle ut på isen och åka!
Det låt frestande..
Åkte upp till uppsala fredag-lördag. på vägen hem ringer jag en å frågar om han har några isdäck, mycket riktigt, de fanns..
Åkte dit när vi kom hem(typ halv 10)
Krängde alla däck å hem och montera!

idag söndag, på morgonen iväg och tanka full tank(60L)
Sen iväg till sjön :D

Bild
Dags för montering :)
Bild
1500kr gav jag för dem :roll:
Bild
klart (lördag kväll) :)

Bild
Framme lördag förmiddag, väntar på kompisen sen ut å sladda :)
Bild
Lunch vila..
Bild
Bild
<-- 75a, b21A med extraktor och weber 36(stående) kortstyrväxel och diff --> 75a, b20A dubbla SU annars original!

Och nu är alla 60L sluuuuuuuuuuuuut :roll: :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Soppan går åt som fan på isen, men kul är det! <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tyckte att bilarna stod stilla på tomgång på fotona så 60 L tomgångssoppa och lite transportsoppa då :roll: :wink: thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Grannen skrev:Tyckte att bilarna stod stilla på tomgång på fotona så 60 L tomgångssoppa och lite transportsoppa då :roll: :wink: thumb_up
Hehehe! :wink: Går för sakta för att våga visa :oops:

Blev isen idag med!

Denna gång en annan sjö, då dem hade haft ur vatten ur den vi åkte på sist..!

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att köra med stängd taklucka är fegt - nästan lika fegt som att byta sjö...vaddå tappat vatten...det går ju att köra på sjöbotten med.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haft ur vatten? Till kossorna? <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 jul 2010, 23:00
Ort: Kil, Värmland

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja förklara dig nu gurra, i söndags vare fullt liv på aplungen så de måste ha kört på sjöbötten :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Grannen skrev:Att köra med stängd taklucka är fegt - nästan lika fegt som att byta sjö...vaddå tappat vatten...det går ju att köra på sjöbotten med.... :wink:
Går inte öppna den...
Ja dem hade som en "damm" längst ner sa några..!
SachsMekarn skrev:Haft ur vatten? Till kossorna?
Ja precis :roll:
Tobbe-38 skrev:ja förklara dig nu gurra, i söndags vare fullt liv på aplungen så de måste ha kört på sjöbötten :lol:
jag vet inte om "ryktet" stämmer eller ej
annars så är dem som körde där mindre smarta =) <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varit dött här..!

Har kletat på lite vit färg på plåtisarna till isdäcken
Bild
8)
Bild
Hittade rost i vänster balja bak :(
Bild
Redo för isåkning, men då förstörde vädret allt.. :(
Bild
Båda motorkuddarna var skrot!
Detta upptäcktes när det gick tungt att få i växlarna då motorn hade flyttat sig
Vxl låds oljan byttes samtidigt

Bara hoppas på kyla till nästa helg så man hinner köra en gång på isen innan den ä borta :) <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har sommaren kommit hit! Pappa hade ett par 15 tums 240 turbo fälgar liggandes, dem tog jag å målade vita! (eller jobbar kompisen gjorde..) Fast det blev massor med riningar så det ska göras om senare.
Köpte ett par Kina däck av en kompis, 195/50-15. Alla 4st nya för 500kr.
så dem slängde jag på, var som ett vanligt däck att balansera, varit mycket skit om kina däck!

Sen va det crusing i kil som protest för att dem ska stänga av våran "raggar" gata! Där var jag klart tvungen att åka.

så här såg bilen ut då:

Bild

Ny tvättad idag eftersom den blev skitig igår..! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->195/50R15 med lastindex 82 är under alla omständigheter olagliga på den bilen. Inte ens om du lyckats få tag på XL (extra load) som sannolikt har lastindex 86 (inte mer i alla fall) så är de lagliga.
Den bilen ska ha minst 88 i lastindex.

Att däcken sedan går att balansera är väl ett grundkrav oavsett priset. Men hur är egenskaperna?
Hur bra bromsar de på våt vägbana i jämförelse med ett premiumdäck tror du? Jag kan nästan garantera att när en likadan bil med premiumdäck bromsat från 80 km/h till stillastående så går din bil fortfarande i ca 30 km/h och stannar ca 15 meter senare. Tänk om det stått ett barn framför bilen! 22_yikes.gif

Köper billigt köper dyrt. Eller, man får vad man betalar för. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Måste säga att det är väldigt roligt att se en Volvo 242 som är i fint skick, och inte "stylad" på något hemskt sätt :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är däcken av fabrikat Linglong så kan man sladda med vilken bil
som hellst när de är tort.. kan ju va kul, men de är totalt livsfarliga.. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar