får ingen ström till bak lyset

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
sachs

får ingen ström till bak lyset

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mit bak lyse har slutat lysa får bara 1,5-3,5volt
har testat att ohm mäta kabeln från Bakljusspolen till lyset och det blev 0,3ohm så kabeln är hel.
har även testat med en separat jord kabel och det hjälpte inte.
så jag är inne på att Bakljusspolen är trasig, går det att mäta om den är trasig ? isåfal hur?
eller kan det vara något annat fel? <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har dukollat att där är ordentlig kontakt i "sockerbiten" är lätt att det ärgar ihop där samt att man glömmer bort den? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
sachs

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja,
hade ner motorn för nån vecka sedan. <!-- </EdIndex> --></div>
f50glx
Forumsponsor

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jorden i backlyset mycke vanligt fel <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
sachs

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
f50glx skrev:jorden i backlyset mycke vanligt fel
har prövat med att dra en slad från topen till baklyset,
så det är inget fel på jorden <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
f50glx skrev:jorden i backlyset mycke vanligt fel
Fast backljus är väl inte så vanligt på mopeder? <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Koppla lös kabeln vid sockerbiten (som går bakåt till lampan) och koppla in en 6V-3W lampa där istället.
Fungerar det då är det fel på kabeln eller lamphållaren, funkar det inte så kolla spolen. <!-- </EdIndex> --></div>
MagnusBj

Inlägg av MagnusBj »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som ett skolexempel på dålig jord eller oxiderade kontakter. Bra förslag ovan att börja testa med en lampa så nära spolen som möjligt för att utesluta fel med kablaget som går bakåt. Spolar brukar sällan kunna bli defekta på det vis att de ger lägre spänning (iaf inget jag har sett). Antingen fungerar de eller ej.

Men rent teoretiskt kan säkert effekten av ett antal lindningsvarv där lacken smält bort och de kortslutit emellan sig resultera i färre varv i praktiken och då en lägre spänning... men långsökt... <!-- </EdIndex> --></div>
Sven

Inlägg av Sven »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur är det med framlampan fungerar den? den kan påverka baklyset på vissa elsystem. <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp cx50
Zundapp ks50 1973
monark skoterett
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har samma problem på Jlo:n med Stefa, och polaren på sin zundapp med Bosch, fram glöder bara i skiten på min

och bak laddar den 12v men ingen ström, testat allt som kan ha med dålig kontakt osv, gissar på att spolen är kass...värt att nämna är att bägge motorerna har separata baklysspolar.

ska testa byta spolen, om jag inte redan gjort de kommer inte ihåg. :roll:

nå som vet vad för ohm en frisk sådan ska visa?

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tobbe, om det inte lyser bra fram så kan du inte heller få bra bak eftersom bakljusspolen är beroende av framljusspolen. <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ahaa, derför då på tomgång ser man att den glöder ytterst lite i framlyset gasar man upp i "onödigt" högt varv så blir de någurlunda stark och blir lite svagt gult på backen om det e bäcksvart ute.

trodde inte det hängde ihop med fram och baklys eftersom det e separata spolar till fram och bak. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni berättar inte vilken tändplatta ni har. Kablar ut från den talar om hur/vilket ni har.... :!:

Kort förklaring....3st kablar ut grå till baklyset. Finns nog älder system med en gul ut....då skall även den gå till B-ljus. <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tänkte inte på de var ju ett halvår sen jag pillade på de. 3kablar har jag

en gul, grå och en svart, jag har komme fram till att, gul är till fram, grå till bak och svart till dödaren.

vill minnas att det stod nå på tändplattan, typ 1 eller vad de nu va, någonting och sen 1

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då kan du mäta med en bra ohm mätare Unerversial mätare.

På grå kabel till bakljus och gjord. Skall den visa runt 6,5 - 7 Ohm är godkänt....OBS Hobex mätare är inte att rekomendera....plus du får inte hålla i kontakt ytorna då kroppen leder störm å du får fel värden.

Bäst är en dyr digitallmätare...detta är bar hur jag gör.
Vid lös spole kan man ta ett 9v batteri mella gjord å grå kabel...då skall det bli magnetiskt på ändorna av spolen. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar