Doktorns scootrar..Det förpuppade Biet har badat..

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja här har vi då ett bi som slumrat i många.. många år.
Jag kom över denna efter ett tips från grannen som vet att jag sökt en sån här (tack grannen :D). Den stod undanskymd i ett skul som var till taket proppat med bråte. När jag fick fram den insåg jag att den inte var komplett utan saknade dom dubbla lyktorna, motorn, sadeln, reglagen mm. I det stora såg den extremt välhållen ut! Visserligen har lacken flagnat men efter en kontroll så insåg jag att den nog inte gått många mil. originaldäcken satt på, gummimattan på pedalerna var som ny mm.
Bild

Det hör till saken att jag köpte en massa grejer dvs. allt moped/MC relaterat som gubben hade. Och när jag då började plocka i dom andra prylarna å rullade in ett hembygge i garaget så såg jag till min glädje att på den Gileran satt sadeln, motor & reglagen/handtagen det var som en lotterivinst kan jag meddela! Dessa farkoster är ju inte direkt vanliga så hitta dom prylarna är ju inte lätt..
Bild

Dock saknades fläkthjulet, fläktkåpa/kylpåtar som är rätt unika för den motorn sedan saknades motorfästen & dom dubbla lyktorna. jag rotade som en galning bland lådor å burkar å titta där låg en lykta som var rätt lik å se!! den har ju den karakteristiska rutmönstrade kabeln som även satt på Biet. Det måste vara rätt lykta!! Det tog inte länge så hittade jag den andra med.
Men ngr motorfästen eller fläktkåpa fann jag aldrig.
Efter ngr dagar tog jag kontakt med gubben igen å frågade snällt om jag kunde komma förbi å rota, men han var ytterst skeptisk eftersom huset som grejerna varit i höll på att rasa. Han tyckte redan att jag varit för länge under det halvt nerrasade innertaket förra gången. Men efter en viss övertalning så fick jag komma :D
Jag letade å vände upp & ner på varenda bytta, men utan framgång så jag blev tvungen att ge upp. Men på väg ut ur byggnaden sneglade jag på en liten plåthink som låg vid ytterdörren tog upp den å där i låg alla kåpor samt fläkten!! Men inga motorfästen å det är där vi är nu..
Jag har nämnligen fått tillåtelse av den vänlige Alabamamannen att demontera hans Bi för att kunna tillverka nya fästen å nu är det klart å så här blev dom.
Här har vi främre motorfäste som synes hade "Abm" fäste några extra hål för förstärkninhgar. Eftersom Biet var lite av en prototyp så hade dom nog tagit lite för tunt gods så grejerna blev skeva. Så i det här fallet har jag frångått lite från original å kört en mm tjockare gods på örona på mitt fäste
Bild

Här har vi det bakre motorfästet även det är tjockare i godset samt att jag gjort trådrullarna i ett stycke ist för brickor mm. med tanke på hur Abm fäste ser ut kändes det att det behövdes.
Bild

Här har vi ett kickdrev.. drevet hade Abm ett NOS men tyvärr lite tunnare i godset än originalet men det får duga tills jag hittar ett tjockare resten av grunkan är tillverkat av mig.
Bild

Sen har vi lyktfästet som är bockat efter originalet på frihand. Här valde jag att göra ett i rostfritt eftersom originalet inte hållit ett smack förstyvat i efterhand med en pinne vilket jag tycker förtar designen sedan tog jag även 1mm tjockare gods å kör det polerat. Kan ju bli snyggt mot dom cromade lyktsargerna :wink:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Metallslöjd a´la Doktorn, alltid lika roligt att se :D När är det planerat att Biet ska surra igen? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja då har man pulat lite i garaget..
så nu har biet bägge ögonen på plats :D
Bild

det var inte så mkt som syns av fästet men det är ju blankt det som syns iaf..
Bild

Motorfästena är rätt smart konstruerade eftersom man monterar fast dom på motorn sedan ploppar man bara ner motorn på gummibussningarna..
Bild
Bild
på plats..
Bild
Bild

sådär ja..då sitter den där! å även kickdrevet är provmonterat. då är det bara att vinkla tillbaka det sabbade avgasystemet, å tillverka en kil till kickaxeln den är lite större än en mopedtrampkil så det blir till att tillverka en.
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska bli kul att se biet flyga igen doc....verkligt fräck lyktplasering på dom oxå... :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt jobbat!

Vilken bra lösning med motorfästena. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo det är en rätt klurig konstruktion..men det var faasligt vad mina fästen ser bruna ut så ser dom inte ut i verkligheten dom är mer maroonröda..
& passar hyffsat irl. men det har nog att göra med att knarren är i gammaldags metallic vilket får en helt annan lyster i kamerablixten..
Ja man får väl se hur långt jag går i denna mojäng har lovat så mkt annat så schemat är hyffsat fullt men jag vill iaf till att börja med ha prylarna på plats så dom inte kommer bort igen..Sen när det blir lite varmare så ska jag ut å skruva tebacks fästena på Alabamamannens Bi :D
men jag återkommer med fler bilder så ni får se den i helhet.. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fasen va häftigt :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja idag blev det inte mkt gjort på biet..Lagade en vräkig middag till mina barn ist. sen beställde dom jobb på bakgården. Dom håller på att bygga en snowpark på bakgården med rails å grunkor så jag fick skotta som en gnu med min lilla BobCat..men lite Bisysslor vart det gjort iaf å det var till att finlira må jag säga. Fästet till kopplingshandtaget var sönderbrutet men av en otroligt konstig anledning hängde biten kvar i en böjd spik efter alla år. Nu var dessa handtag rätt ovanliga så det hade vart riktigt kul om det gick att reparera. Tyvärr tillverkade i ngt mysko material typ zinkgjutgods eller ngn mysko alublandning. Dessutom för små för att börja tigsvetsa på med 2gängade hål alldeles inpå fogen. Så det hela verkade ganska lönlöst tills jag kom på att jag en gång köpt sånt där alulod "Tecnoweld". Det ska ju funka till en massa olika legeringar. Så jag riggade upp delarna filade v-fog å började värma tyvärr verkade materialet ha samma smältpunkt som lodet (380grader) så det var djäkligt precis på gränsen. Det är ju en ganska speciell svetsteknik men efter ett tag fick jag ett hum om hur man bäst får bort oxidhinnan å fick bra genombränning, så det blir nog bra i slutänden. Jag lägger ut en bild sen när det är klart som synes så lägger man på överdrivet mkt så det finns mtrl att modellera med.
Bild

så här såg det ut när jag kladdat på <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->som vanligt har det int blitt så mkt Bi mek..middag åt ungarna repning mm. tar sin tid men jag har iaf tillverkat en liten skruv till handtaget (i polerat rostfritt)
Bild

Sedan har jag färdigställt det reparerade fästet (skruven på plats)
Bild

Ngn liten por blev det men originalen är inte heller felfria eftersom dom flesta porerna var i det orörda godset så det får duga..
Bild

Nu blev mitt Bi glad när bägge antennerna är kompletta
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, vad säger man? slider_score.gif Du är en artist! <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, verkligen.... Det är snyggt jobbat. Nästan lite som Jim's mekarhörna... :lol:

Aha... Där kom den sista bilden... Jag ser en rund reflex fram överst på benskyddet fram. Jag känner igen den reflexen för jag har något halvdussin sådana NOS i en påse. Hmm... är nog läge för att hiva ut dem på Tradera tror jag nog... Grejer som blänker gillas där.... Jag lyfter på hatten och tackar för tipset.
  • thankyou_blue
<!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:som vanligt har det int blitt så mkt Bi mek..middag åt ungarna repning mm. tar sin tid men jag har iaf tillverkat en liten skruv till handtaget (i polerat rostfritt)
Bild

Sedan har jag färdigställt det reparerade fästet (skruven på plats)
Bild

Ngn liten por blev det men originalen är inte heller felfria eftersom dom flesta porerna var i det orörda godset så det får duga..
Bild

Nu blev mitt Bi glad när bägge antennerna är kompletta
Bild

finns bara ett ord doc...du är tusenkonsnär... slider_score.gif vilket kanonjobb med handtaget... <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken fin restaurering! Jag följer varje inlägg thumb_up

Förresten, Biet är mycket snyggare än Svalan. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tackar :D
men jag gjorde ju bara som i beskrivningen inget märkvärdigare än så.
Jo Biet är grymt mkt läckrare än Svalan det var därför jag letade just den modellen (fast nu gör det ju inget att jag har bägge..)
Biet har som ett annat "häng" ungefär som en custad svala lägre/coolare å sen har den ju sidostöd, vilket jag föredrar på dom flesta hojar som är tyngre än novoletter å autopeder.
För så fort moppen väger lite mer så är stöden rackliga..sen står ju en 2hjuling så mkt snyggare på ett sidostöd än på ett centralstöd
(nu blev jag allt bra fåfäng va..:roll:)
Vi får se om det blir ngt plockande ikväll.. Har som vanligt fullt upp med mat å rep sen ska minsta grabben ha myskväll har han bestämt.. eftersom jag spelar i morgon. Ungarnas vilja är min lag så är det :D <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En liten snabbsväng blev det i garaget men då städade jag mest.
Rev dock transen av nyfikenhet eftersom det är ngt djäkligt konstigt..
motorn går runt fint, går bra å kicka men det går ej att rotera utgående drev, det går lätt att snurra ungefär 1/4 varv fram å tillbaka sen tar det stopp
mysko men det var tur ändå att jag plockade isär eftersom muttern å drevet satt löst. Mysko koppling var det också för när skruvarna är helt åtdragna så är fjädrarna pall (helt komprimerade) det kanske är meningen att man bara ska dra åt skruvarna en lagom bit eftersom det finns hål för najtråd i skruvskallarna får nog kolla in CM's tidigare nr. Har för mig att MR Jim mekhöna rivit runt i en sån här motor.
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar