Kolla, det här har jag köpt!!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->

<!-- </EdIndex> --></div>
http://www.twostroke.se/product.asp?product=25985 finns i fler färger. Skärmen är löstagbarpangerva skrev:Den var fin, var har du köpt den?

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har änteligen fått tag på en Magnapull till Saxonette, eller rättare sagt en hel motor med fungerande magnapull och fungerande "nödstart" 
Så nu ska Partner'n få rulla i sommar, ska fixa den hjälpligt så den blir körbar bara.

(tack till Mr_pekka för affären) <!-- </EdIndex> --></div>

Så nu ska Partner'n få rulla i sommar, ska fixa den hjälpligt så den blir körbar bara.

(tack till Mr_pekka för affären) <!-- </EdIndex> --></div>
-
Och motorn verkar hyffsad, går nog att köra med som den är. Även om just Magnapull o nödstart var viktigast. Har ju en motor utan Magnapull o trasig nödstart, och den går bra. Så jag vet ju att jag får ihop en motor som är bra nu.
Erlan, enligt typning så har Partner 2*11,1mm, medans Shopper har 2*12,1mm. Bägge med 8,5 förgasare (som ju är drygt 9,2mm).
Känns som att med 12mm förgasare borde man få den ganska stark, men inte så det går för fort. Vill ju inte ha fart, bara styrka. <!-- </EdIndex> --></div>
Jepp56:an skrev:Fin motor du har fått tag på Amarace.Det ser ut som reedcylle också...

Erlan, enligt typning så har Partner 2*11,1mm, medans Shopper har 2*12,1mm. Bägge med 8,5 förgasare (som ju är drygt 9,2mm).
Känns som att med 12mm förgasare borde man få den ganska stark, men inte så det går för fort. Vill ju inte ha fart, bara styrka. <!-- </EdIndex> --></div>
Två saker vet jag säkert om Bingförgasarnas typbeteckningar;
Det ena är att sista kolumnen inte har någon särskild betydelse alls. Det är helt enkelt ett löpnummer. En löpande numrering i förgasartypens utveckling kanske? (mina spekulationer
)
Det andra är att Bingförgasarnas beteckning refererar till ett datablad där förgasarens bestyckning och inställningar noga redovisas. På inte alltför ålderstigna förgasare och förgasartyper i produktion kan man hämta databladet från Bing Vergaser hemsida.
Precis... Och därmed faller påståendet att andra kolumnen i Bingförgasarnas beteckning står för genomloppsdiametern. Å andra sidan kan det överensstämma och kanske var det regel men isåfall då för länge, länge sedan.....Amarace skrev:......8,5 förgasare (som ju är drygt 9,2mm). ...
Två saker vet jag säkert om Bingförgasarnas typbeteckningar;
Det ena är att sista kolumnen inte har någon särskild betydelse alls. Det är helt enkelt ett löpnummer. En löpande numrering i förgasartypens utveckling kanske? (mina spekulationer

Det andra är att Bingförgasarnas beteckning refererar till ett datablad där förgasarens bestyckning och inställningar noga redovisas. På inte alltför ålderstigna förgasare och förgasartyper i produktion kan man hämta databladet från Bing Vergaser hemsida.

Har dock aldrig hört något annat namn än just Magnapull, oavsett om det är på en snöskoter eller gräsklippare eller nån annan motor. Kanske är beroende på var man bor.
Nödstarten är den som sitter innanför transmissionskåpan så du kan rullstarta genom att tvinga in drivning mekaniskt.
Angående Bing och beteckning så är Sachsförgasaren enda jag stött på där diametern inte stämmer. <!-- </EdIndex> --></div>
Magnapull är snörstarten, eller "startapparat" är det väl kanske på rikssvenska56:an skrev:Här förstår jag inte riktigt begreppen och hur dom verkar på motorn.Amarace skrev:......Även om just Magnapull o nödstart var viktigast....
Vad precis menar du med "Magnapull" och "nödstart" vad är det?

Nödstarten är den som sitter innanför transmissionskåpan så du kan rullstarta genom att tvinga in drivning mekaniskt.
Angående Bing och beteckning så är Sachsförgasaren enda jag stött på där diametern inte stämmer. <!-- </EdIndex> --></div>
Allvarligt talat, du måste kolla in många och inte bara gamla.
Jag tycker mig se ytterligare ett mönster i Bingförgasarnas beteckningar och det är om första sifferkolumnen är en "etta" och då är förgasartypen gammal. Yngre förgasare, låt säga tjugo år eller nyare, tycks ha en högre siffra först och ibland två eller flera siffror.
)
"Magnapullstart" tror jag är engelska. Pull betyder dra och magna kanske står för magnettändning?
På svenska och i Sachssammanhang brukar man säga dragstart. <!-- </EdIndex> --></div>
Räcker gott för att slå ihjäl en myt.Amarace skrev:Angående Bing och beteckning så är Sachsförgasaren enda jag stött på där diametern inte stämmer.

Allvarligt talat, du måste kolla in många och inte bara gamla.

Jag tycker mig se ytterligare ett mönster i Bingförgasarnas beteckningar och det är om första sifferkolumnen är en "etta" och då är förgasartypen gammal. Yngre förgasare, låt säga tjugo år eller nyare, tycks ha en högre siffra först och ibland två eller flera siffror.
Hur kopplas den in? (jag har ju inte startat min motor än....Amarace skrev:Nödstarten är den som sitter innanför transmissionskåpan så du kan rullstarta genom att tvinga in drivning mekaniskt.

"Magnapullstart" tror jag är engelska. Pull betyder dra och magna kanske står för magnettändning?
På svenska och i Sachssammanhang brukar man säga dragstart. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som sagt, jag har bara sett Sachs som inte stämmer 
Nja, jag sökte lite nu faktiskt, Magnapull verkar vara det som faktiskt gäller, t.om Saxonettens egna reservdelslista säger Magnapullstart. Men det är nog som sagt lite beroende på var man bor vad man säger.
"Nödstarten" (vet inte vad det heter) kopplas in via vajer, det sitter ju en genomföring i kåpan där man för in vajern, sitter i en arm därinne. Så man måste loss med kåpan för att byta/sätta dit vajern. Med andra ord inget som behövs om man inte vill, men kan ju vara bra att ha den dag snöret går av

Nja, jag sökte lite nu faktiskt, Magnapull verkar vara det som faktiskt gäller, t.om Saxonettens egna reservdelslista säger Magnapullstart. Men det är nog som sagt lite beroende på var man bor vad man säger.
"Nödstarten" (vet inte vad det heter) kopplas in via vajer, det sitter ju en genomföring i kåpan där man för in vajern, sitter i en arm därinne. Så man måste loss med kåpan för att byta/sätta dit vajern. Med andra ord inget som behövs om man inte vill, men kan ju vara bra att ha den dag snöret går av

Ge mig lämplig översättning.....
I vintras fick jag tag på verkstadshandboken på tyska för SACHS 50/Axxx xx motorerna och där benämns den här sortens startanordning med Reversierstarter.Amarace skrev:Nja, jag sökte lite nu faktiskt, Magnapull verkar vara det som faktiskt gäller, t.om Saxonettens egna reservdelslista säger Magnapullstart. Men det är nog som sagt lite beroende på var man bor vad man säger.

Ska kolla boken i morgon för ögonlocken börjar kännas alltför tunga nu....Amarace skrev:"Nödstarten" (vet inte vad det heter)

Här i Sverige verkar Magnapull allmänt vedertaget just på en snörstartsanordning. Så jag fortsätter använda det
I översättning blir det ju oftast annorlunda. Men nödstarten skulle va kul ändå att veta. <!-- </EdIndex> --></div>
Fast det är väl ovesäntligt vad det heter på tyska?56:an skrev:I vintras fick jag tag på verkstadshandboken på tyska för SACHS 50/Axxx xx motorerna och där benämns den här sortens startanordning med Reversierstarter.Amarace skrev:Nja, jag sökte lite nu faktiskt, Magnapull verkar vara det som faktiskt gäller, t.om Saxonettens egna reservdelslista säger Magnapullstart. Men det är nog som sagt lite beroende på var man bor vad man säger.
Ska kolla boken i morgon för ögonlocken börjar kännas alltför tunga nu....Amarace skrev:"Nödstarten" (vet inte vad det heter)

Här i Sverige verkar Magnapull allmänt vedertaget just på en snörstartsanordning. Så jag fortsätter använda det

I översättning blir det ju oftast annorlunda. Men nödstarten skulle va kul ändå att veta. <!-- </EdIndex> --></div>