Sachs 50/2 - lameller
Sachs 50/2 - lameller
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Ny i moppebranschen, köpt en -59 flaka m sachsmotor för en vecka sedan! Grymmt roligt.
En fråga bara, den slirar när jag kör på tvåan och gasar, är det lamellerna som är slut? Har justerat kopplingen så den släpper riktigt.
Finns det någon bra guide till hur man byter lameller, har skaffat mig dett berömda 90 mm verktyget....
Martin <!-- </EdIndex> --></div>
Ny i moppebranschen, köpt en -59 flaka m sachsmotor för en vecka sedan! Grymmt roligt.
En fråga bara, den slirar när jag kör på tvåan och gasar, är det lamellerna som är slut? Har justerat kopplingen så den släpper riktigt.
Finns det någon bra guide till hur man byter lameller, har skaffat mig dett berömda 90 mm verktyget....
Martin <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hålla på å kladda med biltemaolja är nog det sista jag skulle göra 
Hittade detta på ett annat forum.
1 Transmissions olja SAE 80W90 finns i flera utförande beroende på Mineral,delsyntet,syntet och "longlife"
2 Det ENDA som är korrekt till äldre mopeders transmissioner är följande
Mineral olja typ transmission GL1-3 SAE 80W90.En olja som heter GL4 eller GL5 för överhuvudtaget icke brukas är EP tillsatser i dessa som icke hör hemma i äldre grejer
3 Denna Mineral GL1-3 kan även ersättas med en rak SAE30 Mineral motor olja,enda skillnaden är att Transmissions oljan innehåller tillsatser som förhindrar att den skummar vid högre tryck,alltså bättre för typ äldre bilväxellådor typ Opel Rekord 1958-65 mfl
4 Nu kanske ni undrar över de olika viskositeterna på oljorna det förklaras enkelt med att transmissions oljorna kör med en Engelsk SAE skala och Motor oljorna med den vanliga skalan vi är vana vid typ 10-30 osv.Alltså en Transmission 80W90 motsvarar helt sonika rak Motor olja SAE20 eller SAE30.Eftersom SAE20 inte finns såvitt jag erfarit så är Rak SAE30 enda alternativet
5Transmissionolja SAE 80W90 Mineral GL1-3 är nästan helt utgånget i dagens läge eftersom dagens bilar mm brukar GL4-5 i bakaxlar,växellådor mm.Förr fanns denna Mineral olja att köpa på vilken OK/Q8 mack som helst men för ca2år sedan är den utgången.Enda mängden som finns att köpa hos återförsäljare för oljor i dagens läge är 20L dunkar.Men om man är ihärdig som jag kan man finna lösningar på allt efter mycket forskande kom jag fram till att.Volvo lastbilar fram till 1997 brukade denna olja,jag gick helt sonika till första lastbilsmek och frågade snällt efter olja och fick då köpa litervis om jag hade en egen flaska med.detta är enda alternativet om ni inte köper 20L men det räcker ju i evigheter.Om man inte som jag kör en Opel rekord 1962 som bruksbil som kräver denna olja i styrsnäcka och växellåda.Plus har en hop mopeder som törstar efter smörja
6 Tro även inte att ni kan hitta Rak motor olja SAE30 mineral lika lätt även denna är svårfunnen och får ofta köpas på 20L dunk.Och då kan man ju lika gärna köpa den rekommenderade oljan
7Hålla på kladda med ATF oljan tycker jag inte är någon mening när man kan köra med rätt olja från början som är gjord för mopeden
8Tänk även på att en del mopeder såsom HVA Novolette och NV Autoped brukar en Rak motorolja Mineral SAE50 är mycket tjockare och är inget alternativ om man inte vill ha ihopklistrad koppling. <!-- </EdIndex> --></div>

Hittade detta på ett annat forum.
1 Transmissions olja SAE 80W90 finns i flera utförande beroende på Mineral,delsyntet,syntet och "longlife"
2 Det ENDA som är korrekt till äldre mopeders transmissioner är följande
Mineral olja typ transmission GL1-3 SAE 80W90.En olja som heter GL4 eller GL5 för överhuvudtaget icke brukas är EP tillsatser i dessa som icke hör hemma i äldre grejer
3 Denna Mineral GL1-3 kan även ersättas med en rak SAE30 Mineral motor olja,enda skillnaden är att Transmissions oljan innehåller tillsatser som förhindrar att den skummar vid högre tryck,alltså bättre för typ äldre bilväxellådor typ Opel Rekord 1958-65 mfl
4 Nu kanske ni undrar över de olika viskositeterna på oljorna det förklaras enkelt med att transmissions oljorna kör med en Engelsk SAE skala och Motor oljorna med den vanliga skalan vi är vana vid typ 10-30 osv.Alltså en Transmission 80W90 motsvarar helt sonika rak Motor olja SAE20 eller SAE30.Eftersom SAE20 inte finns såvitt jag erfarit så är Rak SAE30 enda alternativet
5Transmissionolja SAE 80W90 Mineral GL1-3 är nästan helt utgånget i dagens läge eftersom dagens bilar mm brukar GL4-5 i bakaxlar,växellådor mm.Förr fanns denna Mineral olja att köpa på vilken OK/Q8 mack som helst men för ca2år sedan är den utgången.Enda mängden som finns att köpa hos återförsäljare för oljor i dagens läge är 20L dunkar.Men om man är ihärdig som jag kan man finna lösningar på allt efter mycket forskande kom jag fram till att.Volvo lastbilar fram till 1997 brukade denna olja,jag gick helt sonika till första lastbilsmek och frågade snällt efter olja och fick då köpa litervis om jag hade en egen flaska med.detta är enda alternativet om ni inte köper 20L men det räcker ju i evigheter.Om man inte som jag kör en Opel rekord 1962 som bruksbil som kräver denna olja i styrsnäcka och växellåda.Plus har en hop mopeder som törstar efter smörja
6 Tro även inte att ni kan hitta Rak motor olja SAE30 mineral lika lätt även denna är svårfunnen och får ofta köpas på 20L dunk.Och då kan man ju lika gärna köpa den rekommenderade oljan
7Hålla på kladda med ATF oljan tycker jag inte är någon mening när man kan köra med rätt olja från början som är gjord för mopeden
8Tänk även på att en del mopeder såsom HVA Novolette och NV Autoped brukar en Rak motorolja Mineral SAE50 är mycket tjockare och är inget alternativ om man inte vill ha ihopklistrad koppling. <!-- </EdIndex> --></div>
Gittade GL-1 på OK/Q8
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag hittade SAE80-90W på OK, o är det som tompa säger så skall jag nog köpa en liter till - mopeden känns redan bättre.
Tack jättemycket!
Martin <!-- </EdIndex> --></div>
Jag hittade SAE80-90W på OK, o är det som tompa säger så skall jag nog köpa en liter till - mopeden känns redan bättre.
Tack jättemycket!
Martin <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oljor, ja det har diskuteras i olika forum ett tag 
För min del kör jag med växelhusolja till utombordare Sae 80-90.
I utombordare finns glidlager, rullager och spårlager(kullager) viket vi har i våra gammla Sachsar. Dessutom emulgerar den oljan vatten, som har visat sig förekomma i Sachs motorerna. Skilnaden på utombordare och Sachs är att utombordarens växelhus går i vatten och har kylning hela tiden, så oljan håller sig tjockare.
Man kan ju laborera genom att värma olika oljor och se vilken som är "plaskigast" som varm.
Jag har ett antal olika efektklsser på mina Sachs motorer som har gått utan växellådsras.
En låda har en kugge gått av på fyrans drev på kopplingsaxeln ,orsak okänd.
Den motorn har endast en 6,25 hp cylinder (liten effekt mot flera andra) <!-- </EdIndex> --></div>

För min del kör jag med växelhusolja till utombordare Sae 80-90.
I utombordare finns glidlager, rullager och spårlager(kullager) viket vi har i våra gammla Sachsar. Dessutom emulgerar den oljan vatten, som har visat sig förekomma i Sachs motorerna. Skilnaden på utombordare och Sachs är att utombordarens växelhus går i vatten och har kylning hela tiden, så oljan håller sig tjockare.
Man kan ju laborera genom att värma olika oljor och se vilken som är "plaskigast" som varm.
Jag har ett antal olika efektklsser på mina Sachs motorer som har gått utan växellådsras.
En låda har en kugge gått av på fyrans drev på kopplingsaxeln ,orsak okänd.

Växelhusolja-utombordare-vintertid?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant läsning! Undrar om Ni kan tipsa mig om lämplig växelhusolja till moderna utombordare för körning vintertid?
Många sorters motorolja till 4-taktare finns att välja på, med olika viskositet etz. , men när det gäller växelhusolja finns ingen diskussion och bara en sort?
PS även undertecknad har ägt en flakmoppe med Sachs-motor, och 2-hjulig Vicky/Viktoria? DS <!-- </EdIndex> --></div>
Många sorters motorolja till 4-taktare finns att välja på, med olika viskositet etz. , men när det gäller växelhusolja finns ingen diskussion och bara en sort?
PS även undertecknad har ägt en flakmoppe med Sachs-motor, och 2-hjulig Vicky/Viktoria? DS <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi hade 4 st Tomos utombordare fastskruvade i bryggan, för att hålla isen borta. Dom var spritt nya och gick med original olja och stift hela vintern, på knappt halv gas vi bara tankade. Så orginal olja går bra, det är ju 0 grader eller mera i vattnet. På "vinterbåtarn" hade vi alltid motorerna nervickade i vattnet, för att vattenpumparna inte skulle frysa. <!-- </EdIndex> --></div>
OLJA+KOPPLING?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->HEJ.Det där med oljor kan man debattera en del om.
( se sporthoj.com/forum ) Ang sachs-koppling kolla
denna fina skola+guide.
http://www.rickysvensson.se/Pics/Lamellbyte/Lamellbyte.htm
http://www.rickysvensson.se/Upload/kopplingsslir.mht
HADE. Göran. <!-- </EdIndex> --></div>
( se sporthoj.com/forum ) Ang sachs-koppling kolla
denna fina skola+guide.
http://www.rickysvensson.se/Pics/Lamellbyte/Lamellbyte.htm
http://www.rickysvensson.se/Upload/kopplingsslir.mht
HADE. Göran. <!-- </EdIndex> --></div>