Volvo 242 1975, Topplocket hemma!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har några såna billiga kinadäck, dom önskar jag inte ens min värsta fiende. SÅ fort dom ser vatten på vägen så tappar man fästet. PÅ torr väg så fungerar dom väl hyffsat, men så fort det regnar är dom värdelös. Och stenhård, så man funderar om det är gummi eller plast i däcken
O det är värsta racingmönstret, så man ska tro dom är bra i regn, men oj vad man kan bedra sig.
Och som Pangerva sa, det är ju inte att dom går bra att balansera som avgör om dom är bra, det är ju köregenskaperna/gummiblandning.
Pangerva, 82 måste väl fungera egentligen i teorin? Det innebär 475kg per däck, och en sån bil ligger på 1780kg i totalvikt. (men det är ju såklart ondigt att ligga på gränsen, vilket det nog ligger om man kollar på enskild axel, mins inte hur axelbelastningen är på 240, och det kan ju bli snedfördelat med full bil o för mycket last i bagaget)) <!-- </EdIndex> --></div>
O det är värsta racingmönstret, så man ska tro dom är bra i regn, men oj vad man kan bedra sig.
Och som Pangerva sa, det är ju inte att dom går bra att balansera som avgör om dom är bra, det är ju köregenskaperna/gummiblandning.
Pangerva, 82 måste väl fungera egentligen i teorin? Det innebär 475kg per däck, och en sån bil ligger på 1780kg i totalvikt. (men det är ju såklart ondigt att ligga på gränsen, vilket det nog ligger om man kollar på enskild axel, mins inte hur axelbelastningen är på 240, och det kan ju bli snedfördelat med full bil o för mycket last i bagaget)) <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->82 är inte ok.
Jag har heller inte tabeller tillgängliga just nu men tror inte heller att rullningsomkretsen ligger inom tillåtna spannet så de kan vara olagliga för den sakens skull också. (gamla regler med +-5% tillämpas).
Fräck bil annars. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har heller inte tabeller tillgängliga just nu men tror inte heller att rullningsomkretsen ligger inom tillåtna spannet så de kan vara olagliga för den sakens skull också. (gamla regler med +-5% tillämpas).
Fräck bil annars. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Vad är det som inte håller i däcket när det är så???
Märket är TYFOON å står att dem är tillverkade i EUROPA vad jag får fram..
Ska prova nån dag när det är blött ute å kolla hur han beter sig <!-- </EdIndex> --></div>
Läste på däcken och det var 82!pangerva skrev:82 är inte ok.
Jag har heller inte tabeller tillgängliga just nu men tror inte heller att rullningsomkretsen ligger inom tillåtna spannet så de kan vara olagliga för den sakens skull också. (gamla regler med +-5% tillämpas).
Fräck bil annars.
Vad är det som inte håller i däcket när det är så???
Märket är TYFOON å står att dem är tillverkade i EUROPA vad jag får fram..
Ska prova nån dag när det är blött ute å kolla hur han beter sig <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->82 är en kod för bärigheten på däcken. 82 klarar inte det som krävs till en 240 och därför är de olagliga.
I värsta fall kan däcken smälla pga överbelastning. <!-- </EdIndex> --></div>
I värsta fall kan däcken smälla pga överbelastning. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Letar på nätet men hittar ej..
Får alltså lägga i reservhjulet igen ifall de smäller <!-- </EdIndex> --></div>
Skulle vara kul med en tabell på alla nummer!pangerva skrev:82 är en kod för bärigheten på däcken. 82 klarar inte det som krävs till en 240 och därför är de olagliga.
I värsta fall kan däcken smälla pga överbelastning.
Letar på nätet men hittar ej..
Får alltså lägga i reservhjulet igen ifall de smäller <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->HMT633 är typad med däckdimension 175R14
Den dimensionen har en (dynamisk) rullningsomkrets på 1934 mm.
Efter de gamla reglerna får du öka eller minska rullningsomkretsen med +-5%.
Det innebär att du tillåts (vad rullningsomkretsen beträffar) ha däck som ligger mellan 1837 mm och 2031 mm.
195/50R15 har en rullningsomkrets på 1760 mm och det ligger långt utanför vad lagen tillåter, 9%!!!!!!!!!!
Li 82 = 475 kg och om jag inte är helt fel ute ligger max axelbelastning på 240 på 990 kg (= 495 kg) vilket i så fall innebär att min Li måste vara 84.
De däcken uppfyller alltså inte lagkraven på två punkter, bärighet och rullningsomkrets.
Om du nu ska ha en 15"-dimension bör du ha 195/60R15 eller 205/60R15. <!-- </EdIndex> --></div>
Den dimensionen har en (dynamisk) rullningsomkrets på 1934 mm.
Efter de gamla reglerna får du öka eller minska rullningsomkretsen med +-5%.
Det innebär att du tillåts (vad rullningsomkretsen beträffar) ha däck som ligger mellan 1837 mm och 2031 mm.
195/50R15 har en rullningsomkrets på 1760 mm och det ligger långt utanför vad lagen tillåter, 9%!!!!!!!!!!
Li 82 = 475 kg och om jag inte är helt fel ute ligger max axelbelastning på 240 på 990 kg (= 495 kg) vilket i så fall innebär att min Li måste vara 84.
De däcken uppfyller alltså inte lagkraven på två punkter, bärighet och rullningsomkrets.
Om du nu ska ha en 15"-dimension bör du ha 195/60R15 eller 205/60R15. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige