<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var o lämnade mängder med metallskort idag, hittade då en JLO motor i metallcontairnen. var bara tvungen o plocka med den, sagt o gjort.
Här är lite bilder.
Någon som har någon info om den?
Vad har den suttit på osv?
Vad saknas? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En industrimotor från 50-60 talet. Satt ex på mobila mjölkmaskiner och drev då en vacumpump. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man tar cylindern och kolven och toppen
Så kan man , efter lite filning av blocket , sätta dit det på en ILO FP50 motor
Jag har för mig att kolven är 43mm
Men portarna behöver en omgång för den går som en pump annars
Samma varvtal hur man än gasade
(motorn på min enpetare är urfilad för sån cylle) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bigge, inte den blekaste.
Braxmatte: Såpass
Hittar inga repor i cylindern o inga spikningar i toppen. verkar fräsch. synd bara att vevaxeln är sne vid gängorna längst ut :/
men hur ska det se ut på den sidan där jag ej har någon del? motsatta sida ni ser bild på.
En rengöring av förgasaren, lite startgas/soppa o nytt tändstift så ska den nog gå igång
Men hur skall dragstarten sitta fast egentligen? :/ <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ skrev:Bigge, inte den blekaste.
Braxmatte: Såpass
Hittar inga repor i cylindern o inga spikningar i toppen. verkar fräsch. synd bara att vevaxeln är sne vid gängorna längst ut :/
men hur ska det se ut på den sidan där jag ej har någon del? motsatta sida ni ser bild på.
En rengöring av förgasaren, lite startgas/soppa o nytt tändstift så ska den nog gå igång
Men hur skall dragstarten sitta fast egentligen? :/
Vaddå sitta fast ? Snöret har man löst. Lägg knuten i änden på snöret i ett av de två "jacken" på medbringaren,linda snöret runt densamma å ryck till utav bara fan. <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ skrev:Bigge, inte den blekaste.
Braxmatte: Såpass
Hittar inga repor i cylindern o inga spikningar i toppen. verkar fräsch. synd bara att vevaxeln är sne vid gängorna längst ut :/
men hur ska det se ut på den sidan där jag ej har någon del? motsatta sida ni ser bild på.
En rengöring av förgasaren, lite startgas/soppa o nytt tändstift så ska den nog gå igång
Men hur skall dragstarten sitta fast egentligen? :/
Vaddå sitta fast ? Snöret har man löst. Lägg knuten i änden på snöret i ett av de två "jacken" på medbringaren,linda snöret runt densamma å ryck till utav bara fan.
Är det dragstart , ryckstart , snörstart eller ...
Se till att du sätter fast motorn på nåt innan du startar den <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer ihåg en el- svets med en sån motor på
byggd på 60-talet den blev skrotad då ägarens
bilverkstad städades ur av dödsboet. På 70talet
hade en polare en krångelbo av tidig årsmodell
med en Ilomotor. tror den var på 12hp. <!-- </EdIndex> --></div>
umekille skrev:Kommer ihåg en el- svets med en sån motor på
byggd på 60-talet den blev skrotad då ägarens
bilverkstad städades ur av dödsboet. På 70talet
hade en polare en krångelbo av tidig årsmodell
med en Ilomotor. tror den var på 12hp.
Både elsvets och skoter brukar ha mer än en par hästkrfter som den där motorn är på. Och mer kubik.
Elsvetsen brukade ha samma motor som skoter (fanns 9hk också) fast med varvtalsreglering. Ockelbo har nog haft alla slags motorer (tidiga ILO och Sachs, mitten på 70-talet Mag/Kohler, och sluter på 70-talet och framåt Rotax) <!-- </EdIndex> --></div>
Ånej,gamla belos från 60-talet hade Ilo-motor.250cc 2-takt om jag inte
minns fel. Skruvade en hel del med en så´n i min tidiga ungdom. <!-- </EdIndex> --></div>