<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. För några dagar sedan fick jag en monark eller maraton, vet inte riktigt säkert själv. förgasaren läckte och den saker lossnade lite överallt. Jag gav upp och rev igår kväll ner motorn. Idag stod jag i 2h o skruvade ner mopeden i delar. Jag har bestämt mig att nu renovera upp den i.
Detta är första gången jag äger en moped. Har haft större intresse för bilar. Så vi får se hur detta går med noll kunskap =)
någon som vet hur jag får ut det sista kullagret ni ser på en utav bilderna? det sitter inpressat i ena "motorhalvan?" jag vet inte var något heter, det får ni stå ut med hehe
klistrar in lite bilder från gårdagens och dagens skruvande.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lägg plant värm med värmepistol runt lagrett på baksidan klappa lätt med gummiklubba så lossnar det. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tackar för svaret. på vissa hörn av lamellerna har små bitar lossnat. är det något man bör byta och går det att få tag i?
imorgon är det slipning av ramen som gäller. Måste säga att det är lite roligare att renovera upp en gammal moped än bilar. det går såmycke snabbare <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Husqvarna lameller är svåra att hitta jag har inte sett någon ny försäljning på dom,så det är att leta på marknader och tradera. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tänkte bara lägga upp lite bilder från kvällens slipande. Han tyvär bara med halva ramen ikväll. suttit och handslipat från 21:00-23:00. lagom givande. men men skam den som ger sig
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snygg stummis!
Det finns två sorters lameller till Qvarnan, 12 och 16 bommar(taggar) Jag har en omgång nya 16 bommars över pga felköp. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu är iaf hela ramen färdigslipad och grundmålad. orkade inte ta någon bild eftersom klockan var så mycke.ville bara in o dsucha:)
är dom till salu så är jag eventuellt intresserad. får bara kolla upp vilken sort jag har. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->var tvungen att ta en titt på ramen innan jag skulle börja jobba.
grundningen blev jag nöjd med.
Var på Biltema igår och inhandlade någon form av rostätare. Trodde inte riktigt det fungerade men tog en chans och köpte en flaska. Pakethållaren är ju i bedrövligt skick. Penslade på rostätaren igårkväll och där hände inte speciellt mycke. men när jag gick ner idag hade den faktiskt frätt upp både rost och färg. la nyss ett nytt lager. får se hur det slutar. hade varit skönt att slippa slipa den i 20 timmar:)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ang lamellerna har jag 12 bommar. det var ju typiskt.
någon annan som sitter med 4 nya lameller till flintan? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->JAG BEHÖVER HJÄLP!
Jag satt uppe till halv 4 igår o skruvade ihop motorn. satte nya packboxar och sotningssats. MEN ett problem. utav 9 packningar fick jag bara dit 5.
jag har två tunna oringar en packbox som är ungefär i storlek med den som är ytters till kickstarten och en stor utan metaljhölje runtom.
dessutom så blev jag inte riktigt klok på sprängskissesn. En del som jag 100% vet jag inte skruvade ut ur motorn "saknas". jag bifogar bilder på allt nedan. Hoppas någon kan hjälpa mig
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu var det ett tag sedan jag la upp några bilder.
Ramen är lackad och inplastad. pakethållaren och kedjeskyddet fick lite färg idag. klarlack sen inplastning väntar. motorn är ihopskruvad och väntar på sig tur i "lackboxen" hehe <!-- </EdIndex> --></div>