<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En annan grej med den här bilen är att man inte behöver mängder av olika verktyg och specialverktyg. Man kommer förvånansvärt långt med en liten hushållslåda handverktyg om man behöver göra något. Det lär vara en del av idén med bilen, det skulle vara så
enkelt som möjligt...
Förutom att bilens fjädringssystem är ett litet mästerverk så är inte bromsarna mycket sämre. Trots avsaknad av servo så stoppar bilen direkt utan man behöver trycka pedalen genom golvet.
För något tiotal år sedan renoverade jag bromsarna på den här bilen och blev då överaskad av hur stora och kraftiga bromsarna var bak. Även hjullager och hjullagertappar såg verkligen väl tilltagna ut och som om de hade tillhört en betydligt större bil. Frambromstrummorna sitter invid växellådan, alltså under motorhuven vilket gör dom helt skyddade från hjulhusens grus och vattensprut. Det är så väl uttänkt som bara den....
Tyvärr släcks inte lyset när man stänger av tändningen och jag råkade glömma släcka ljuset när bilen stod här utanför. Sedan startade inte bilen förstås och jag skulle då ladda batteriet. Till vänster innanför dörren och under instrumentbrädan såg jag en ratt och tänkte den är nog till att öppna huven så jag slet till i den och så jag att strålkastarna rörde sig istället. Då var det en manöverratt där man kan ändra ljusinställningen inifrån bilen, d.v.s. höja och sänka. Vilken enkel grej så jädra smart, då kan man ju bara köra nära en vägg och ställa in strålkastarna utan gå ur bilen. Sedan upptäckte jag att huven öppnas utifrån som på en amerikanare ungefär.
Jag kollade lite på nätet och där säger dom att bränsleförbrukningen ligger på c:a 0,45 liter milen. Det är så lockande så...
Synd bara att han som har bilen inte vill sälja den och om han skulle göra det så tror jag han har koll på marknaden och annonser. Jag vet inte vad det är för pris på en sådan här bil men jag tror inte 10 lökar räcker, det kanske hamnar bortåt tjugo... men som sagt jag vet inte.
Kanske någon av er vet bättre?
Finns det någon här på forumet som har en:
Citroën 2CV (franska: deux chevaux, "två hästar") är en personbil tillverkad av den franska biltillverkaren Citroën mellan 1948 och 1990.
(Wikipedia)
Ni har visat fina bilar här på tråden men grejen för mig är att jag inte vill ha en veteranbil att sköta som ett lindebarn, jag vill ha något oömt som tål ett lass ved, stenar, oljiga motorblock eller liknande men som jag ändå här hyffsat någorlunda rädd om med service, lackbättring m.m.
Jag tror jag skulle kunna ta hand om den där röda Renault 4 Laban utan helgerån för bilar är väl till för att användas eller hur erlan?
En Citroën 2CV kan även vara som ett verktyg eller ett redskap som dom här nedan
http://www.blocket.se/eslov/Citroen_2cv_Skap_39686511.htm?ca=18&w=3
http://www.blocket.se/vastmanland/Citroen_Mehari_1970_39706809.htm?ca=18&w=3
Men urrk vilka priser....
Måste säga en sak till jag gillar med dom här bilarna och det är de stora hjulen. Har för mig det är femtontumshjul men fransmän hatar tummått så inte ens däck får (fick) mätas i tum så därför är det millimetermått på däcken. Tror det är 400 millimeter och det är lite drygt femton engelska tum. Stora hjul ger bra framkomlighet vilket jag uppskattar. <!-- </EdIndex> --></div>