deux chevaux och andra kultbilar

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->DKW AU 1000 är rätt cool också
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Anglia59

Inlägg av Anglia59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Morris 1100

Bild

En liten reklamfilm som visar vätskefjädringen :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=5TwOc62YXJc <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nymans2013 skrev:Jodå. Efter ett par bensinslukande lite större bilar så började jag längta efter småbil. Så jag åkte och handlade en Ford Fiesta MK1 av 1980års modell.

Lite för många 18åringar med för mycket vilja och för lite kunskap har dock varit framme och pillat. Men numera har jag fått på originalfjädrar och håller på att sanera elsystemet. Sedan ska bilen få handbromsen lagad, och sedan besiktigas. När besiktningen är avklarad är tanken att först och främst ge den en vettigare lack.

Många fler idéer ligger i bakhuvudet, och jag har nästan daglig kontakt med SFRO angående kommande modifieringar. Men det är som sagt framtida saker.

Några bilder lägger jag förstås in på åket:

Bild

Bild
Som synes rättså sänkt. Vilket den eventuellt kommer bli igen, men isåfall inte lika mycket.

Bild

Och jodå detta är som synes en liten bil. Slotmagsen som sitter på mäter 12*5tum. Och däcken är 145/80-12.

Har inga dagsfärska bilder, men det kommer väll vartefter.

sådana fiestor har man ju haft bra många av... :) en liten kul bil faktiskt...

7 st mk 1 kom jag ju fram till..3st sport 2st GL 2st L samtliga med 1,1 litersmotorn.. :wink:

har ägt 3 st mk 2 oxå en fiesta 1,1L en fiesta 1,4i och en fiesta XR2...

mk 3 modellen har oxå rullat förbi i mitt liv..en 1,3 cxl och 2st 1,8 XR2i 130 hk ett riktigt rivigt åk vill jag lova..var riktigt kul att köra..

kan nog till och med finnas lite fiestadelar kvar här... :P

sen tillkommer ju ett antal större fordar oxå... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Anglia59 skrev:Morris 1100
En liten reklamfilm som visar vätskefjädringen :wink:
Ja, precis det. Tänkte komma dit men du var före. :P

Citroën 2CV var föregångare här fast på mekanisk väg via länkarmar i tröskellådorna.

Halvtorr meterved av ek är ganska tungt. Faktiskt hade det gått att lasta säkert lika mycket till men det låg en militärcykel m/42 i botten så veden tryckte på skärmstag och liknande så jag ville inte lägga i mer.

Vad jag däremot märkte var att bilen inte sjönk ner i bakänden som en vanlig bil utan när jag lastade bak så behöll bilen ungefär samma läge d.v.s den såg inte "baktung" ut.

Det är en gammal väns bil och han har haft den länge och jag har fixat med den ibland. Sist bytte jag till en annan motor som jag hittade åt honom någonstans. Konstig nog har jag aldrig kört bilen, kanske på sin höjd runt kvarteret.

Nu har jag helt plötsligt upptäckt den här bilen. Förr har jag bara tyckt bilen var "lite konstig" men nu har jag förstått det är fordonsteknisk ingenjörskonst om än 60 år gammal. :wink:

Den här bilen tillverkades mellan 1948 och 1990. Det är hela 42 år det. Vilken annan bilmodell har varit gängse så länge?

Ola O skrev:Citroen 2CV
Helt rätt! :clapping:

• Bild
Jag ställde dörren på glänt. Som om "välkommen att ta en provtur"

Allt är inte ros dock. Det där med kupévärmen från kylmantlar över avgasrör och cylindrar gillar jag inte riktigt.... Den är för övrigt bortkopplad på den här bilen så den finns ingen värme alls... :(

Men jag förstår ändå varför. Idén med bilen var att göra den så enkel som möjligt men ändå rubust, pålitlig och mångsidig.

Att få ett rejält lastutrymme bak är ett ögonblickverk. Man bara lyfter ur hela sätet, ungefär lika enkelt som att flytta en köksstol.... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Farsans Renault 4CV

http://medlemsbilar.club4cv.se/#6.16 <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En annan grej med den här bilen är att man inte behöver mängder av olika verktyg och specialverktyg. Man kommer förvånansvärt långt med en liten hushållslåda handverktyg om man behöver göra något. Det lär vara en del av idén med bilen, det skulle vara så enkelt som möjligt...

Förutom att bilens fjädringssystem är ett litet mästerverk så är inte bromsarna mycket sämre. Trots avsaknad av servo så stoppar bilen direkt utan man behöver trycka pedalen genom golvet.

För något tiotal år sedan renoverade jag bromsarna på den här bilen och blev då överaskad av hur stora och kraftiga bromsarna var bak. Även hjullager och hjullagertappar såg verkligen väl tilltagna ut och som om de hade tillhört en betydligt större bil. Frambromstrummorna sitter invid växellådan, alltså under motorhuven vilket gör dom helt skyddade från hjulhusens grus och vattensprut. Det är så väl uttänkt som bara den....

Tyvärr släcks inte lyset när man stänger av tändningen och jag råkade glömma släcka ljuset när bilen stod här utanför. Sedan startade inte bilen förstås och jag skulle då ladda batteriet. Till vänster innanför dörren och under instrumentbrädan såg jag en ratt och tänkte den är nog till att öppna huven så jag slet till i den och så jag att strålkastarna rörde sig istället. Då var det en manöverratt där man kan ändra ljusinställningen inifrån bilen, d.v.s. höja och sänka. Vilken enkel grej så jädra smart, då kan man ju bara köra nära en vägg och ställa in strålkastarna utan gå ur bilen. Sedan upptäckte jag att huven öppnas utifrån som på en amerikanare ungefär.

Jag kollade lite på nätet och där säger dom att bränsleförbrukningen ligger på c:a 0,45 liter milen. Det är så lockande så... 8)

Synd bara att han som har bilen inte vill sälja den och om han skulle göra det så tror jag han har koll på marknaden och annonser. Jag vet inte vad det är för pris på en sådan här bil men jag tror inte 10 lökar räcker, det kanske hamnar bortåt tjugo... men som sagt jag vet inte.

Kanske någon av er vet bättre?

Finns det någon här på forumet som har en:
Citroën 2CV (franska: deux chevaux, "två hästar") är en personbil tillverkad av den franska biltillverkaren Citroën mellan 1948 och 1990.
(Wikipedia)

Ni har visat fina bilar här på tråden men grejen för mig är att jag inte vill ha en veteranbil att sköta som ett lindebarn, jag vill ha något oömt som tål ett lass ved, stenar, oljiga motorblock eller liknande men som jag ändå här hyffsat någorlunda rädd om med service, lackbättring m.m.

Jag tror jag skulle kunna ta hand om den där röda Renault 4 Laban utan helgerån för bilar är väl till för att användas eller hur erlan? :wink:

En Citroën 2CV kan även vara som ett verktyg eller ett redskap som dom här nedan

http://www.blocket.se/eslov/Citroen_2cv_Skap_39686511.htm?ca=18&w=3

http://www.blocket.se/vastmanland/Citroen_Mehari_1970_39706809.htm?ca=18&w=3

Men urrk vilka priser.... 22_yikes.gif

Måste säga en sak till jag gillar med dom här bilarna och det är de stora hjulen. Har för mig det är femtontumshjul men fransmän hatar tummått så inte ens däck får (fick) mätas i tum så därför är det millimetermått på däcken. Tror det är 400 millimeter och det är lite drygt femton engelska tum. Stora hjul ger bra framkomlighet vilket jag uppskattar. <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> --><object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/IbSM-h_nmi8"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/IbSM-h_nmi8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object> <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mest oväsen från den där DKW'n. :? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Anglia59

Inlägg av Anglia59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Citroën 2cv är en väldigt fiffigt konstruerad bil, Classic motor har gjort ett ganska långt reportage om just 2cv. Jag är teknikst intresserad och gillar därför hur dom konstruerade hela bilen, vad sägs om bla:

-Vindrutetorkarna drivs av hastighetsmätarvajern

-Bränslesticka (istället för bränslemätare)

-Oljepumpen är bakre kamaxellagret

-"Direkt tändning" (ingen fördelare, cylindrarna har en varsin tändspole)

-Delat kamaxeldrev som är fjäderbelastat, så det kan aldrig bli glappt vid slitage.

-Generatorn ihopbyggd med vevaxeln.

Skiljer mellan olika årsmodeller men det är några av dom sakerna som jag blev imponerad av på en sådan "enkel" bil

:) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mest ljud. Men när flera kom ut på banan växte hornen ut.
Så lät det på den tiden när PappIsak körde. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klassikernas klassiker 1959-2000

http://tractors.wikia.com/wiki/Mini

http://images.wikia.com/tractors/images/d/d5/63AustinCooperS.JPG <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="56:an"]Ni har visat fina bilar här på tråden men grejen för mig är att jag inte vill ha en veteranbil att sköta som ett lindebarn, jag vill ha något oömt som tål ett lass ved, stenar, oljiga motorblock eller liknande men som jag ändå här hyffsat någorlunda rädd om med service, lackbättring m.m.

Jag tror jag skulle kunna ta hand om den där röda Renault 4 Laban utan helgerån för bilar är väl till för att användas eller hur erlan? :wink:

En Citroën 2CV kan även vara som ett verktyg eller ett redskap som dom här nedan

http://www.blocket.se/eslov/Citroen_2cv_Skap_39686511.htm?ca=18&w=3

http://www.blocket.se/vastmanland/Citroen_Mehari_1970_39706809.htm?ca=18&w=3

Men urrk vilka priser.... 22_yikes.gif

Jag håller nog stenhårt på att Duetten är bäst om du vill ha en veteranbruksis..Jag har många gånger försökt jämföra med andra bilar men för MIG finns nog inget annat alternativ.. Den är skattebefriad billig i försäkring hyffsat billig i inköp, lätta i reservdelar, snål i soppa, en enkel robust & tillförlitlig slitvarg med en supermotor. Den tar galant 3 moppar ståendes å jag har nog kört det mesta i min Duett..Allt från en normalstor veteransnöskoter (MCB) 2 larvenskotrar, en snöslunga, till diverse bildelar motorer.
Numera har jag mekhylla med diverse prylar å plats för 2 mopeder mm. En mellanvägg å dubbla värmepaket (ett som blåser separat på golv å ett separat på defroster) det gör den till en bra vinterbil. Den går fort att transformera till bruksis med plats för fem personer eller med en mysig sovalkov för sköna lunchraster. Jag har även provat dra riktigt tungt (biltransport m. BobCat som last utan problem) Den enda egentliga nackdelen är att den saknar en överväxel samt diverse tätningslister/ljudisolering annars hade jag nog bara haft den bilen..

Jag har nog mer eller mindre växt ihop med Duett.. Redan när jag var liten flängde vi runt överallt kampandes i å med Duetten. Skåne, Norge, Finland jaaa överallt..Sedan fick den bli farsans bruksis.
Jag flyttade hemifrån men redan efter ngr år kom min abstinens tillbaka å nu har jag 3st jag älskar nog den bilen. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag håller med DOktorn, en Duett är ju det ultimata om man vill kunna transportera diverse saker, och även tunga saker.
Sista Duetten jag hade var verkligen en bruksbil, drog inget så tungt som en Bobcat (vad väger den?) men väl släp med lastad 240 på, inga problem med det. Ångrar att jag sålde den, men det var så mycket rostlagning att göra på karossen så jag avyttrade den. Men förhoppningsvis så ska ja besiktiga in 145 Expressen nu snart, dock är den inte lika bra om man ska lasta tungt, och sämre med baklucka istället för dörrar.

O angående små bilar, en Laban är inte alls tokig, en granne hade en sån sedan ny (årsmodell mitten/slutet på 60 talet, har för mig det var 68) så man är halvt uppväxt med en sån i sin närhet.
Har tyvärr inte provat så mycket småbilar förutom modernare (70-80-tals Golf o Polo). En Hundkoja skulle jag dock vilja ha nån gång. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan Amarace, du kom hit i alla fall.... :D

Jag har undrat för mig själv om du skulle göra det. :) Det är så att jag läste någonstans att Citroën 2CV, eller deux chevaux (dösjö vååå), är en sådan bil som väcker känslor hos människor och kanske inte alltid positiva sådana heller även om det var en par yngre killar som pekade och log brett när jag kom och körde i söndags....

Jag tror det är så med den här bilen att den framförallt skiljer sig från andra bilar genom sina egenartade kontruktionslösningar och vi människor reagerar alltid med misstänksamhet mot det annorlunda och okända vad än det är.

Den "normala" bilen var från början en hästvagn men den här bilen är franska ingenjörers egna verk utifrån ett lokalt behov (efter ww2 ett billigt enkelt transportfordon åt fattiga bönder på landsbygden).

Den här sextiotals kultbilen kan ledigt köras på 0,45 liter milen. Kan ni göra det med en Volvo Duett B16 eller B18? :wink:

Nä, knappast.. Den gamla gjutjärnsspisen i kombination med låg utväxling och högt luftmotstånd (tvärt kapad akter) drar det dubbla...

... minst... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Doktorn, jag förstår dig och jag hade säkert tyckt lika (och kanske lite till) om jag själv hade haft Volvo Duett men nu har jag inte det...

Kanske är du och Amarace ganska typiska bland ägare av gamla Volvo-bilar.

Det finns inget alternativ.... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar