Kustombygge Crescent F50!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
martin_92

Kustombygge Crescent F50!

Inlägg av martin_92 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjenare här kommer jag lägga in bilder på byggandet av min F50.

Allting började förra våren tror jag det var, när jag fick höra från en kompis att att hennes bror hade en moped ståendes.

Jag åkte dit och kollade på den och föll för den direkt :oops:
så jag gav honom ett riktigt skambud, men han tyckte det var för lite så vi bestämde oss för summan 1500 kr.

Dagen därpå hyrde jag och farsan ett släp och hämtade den, vid provkörningen så gick mopeden knappt och den hackade vid gaspådrag, så jag fick den för 1300 kr istället. :D

väl hemma försökte jag lokalisera varför den inte gick rent, slet och donade timmar i sträck, sen efter att farsan hade lämnat släpet så kom han fram och frågade om jag hade kollat det ställbara munstycket!? FAN tänkte jag och så ställde jag om det lite och mopeden gick klockrent! cocos_acc.gif hate-wall.gif

under sommaren användes mopeden som brukis/bus moppe tills växellådan pajade. så den har stått sedan förra hösten drygt, så nu är det lika bra att bygga ihop den då jag fyller 18 nästa år och behöver pengar till bilen :P

Jaja nog gnatat nu här har vi det som ska göras:

Ram/chassie:
K50 framgaffel
260 mm stötdämpare bak
hemmabyggd sadel
kapa ramen efter stötdämparfästena
kapa bort onödiga fästen och styrlås
slipa ner svetsfogar

Däck/fälg:
K50 fälgar lackade röda
whitewalls däck

Belysning:
Ny framlykta (helst en crescent 1185 eller liknande)
rökfärgat baklyse som sitter under sadeln

plåt/lack
mattsvart ram
mattsvart tank med Kustomtryck
lacka motorn silver

Övrigt:
Apehanger styre 41 cm
bmx pegs

Setup:
tillputsad 60 cc cylinder
32 mm krök med jamarcool ljuddämpare
hemmabyggt insug
17,5 mm förgasare till en Rieju drac
15/ 39 drevning
bilder från då jag köpt den:
Bild
punktering
Bild
det enda fina på mopeden: framyktan
Bild
50 cc topplock på en 60 kubbe :roll:

tycker att det var ett kap för 1300 kr 8)

kommer mer bilder på ramarbete och mer senare :)[/url]

plockade ihop den lite snabbt för helhetsbild
Bild

Bild
så vart kapningen

Bild
rören skall slipas lite till

Bild
bortkapade fästen för lås eller liknande

Bild
kapat fäste till något :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förstör inte en fin moped :!: Sälj den som den är så slipper du arbete.
Jag tror du får mera för den om den inte är ombygd. <!-- </EdIndex> --></div>
martin_92

Inlägg av martin_92 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Förstör inte en fin moped :!: Sälj den som den är så slipper du arbete.
Jag tror du får mera för den om den inte är ombygd.
om du tycker att jag förstör den så är det upp till dig.

jag bygger den inte för att tjäna pengar, om jag var ute efter pengar så skulle delarna vara utspridda över hela sverige just nu, ne jag bygger den för att jag vill ha något unikt :)

ps det enda jag anser ha "förstört" är ramen som är kapad inget mer :wink: och alla orginaldelar som jag inte har användnig för ligger ute för försäljning just nu. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter fräckt:)

men kapa så lite som möjligt!!! :shock:

btw, så är det inte ett "50cc topplock" utan det är topplock till en fläktkyldmotor; <!-- </EdIndex> --></div>
martin_92

Inlägg av martin_92 »

Leone skrev:Låter fräckt:)

men kapa så lite som möjligt!!! :shock:

btw, så är det inte ett "50cc topplock" utan det är topplock till en fläktkyldmotor;
tackar :)den är kapad precis bakom stötdämparfästet :wink:

okej men topplocket är på 39 mm och cylindern 41 mm, men tack för hjälpen :) <!-- </EdIndex> --></div>
monark 50s

Inlägg av monark 50s »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan bara hålla med Conrad! :( Du skulle ha pengar till bil? hur mycket tror du att du får för en sabbad F50?? kontra en som ser original ut?? kolla lite på blocket så får du se skillnaden på värde, sen är det så att det inte finns så många F50... Gör inget dumt nu som du får ångra sedan, det är mitt råd. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du vill inte byta ramen emot en compact-ram? :wink:

Rullande chassi mot rullande chassi. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låt oss se bilder på ombyggnaden, :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bygg hur du vill, men jag tänker bara på kuturarvet.
Det är skilnad på moppar och bilar. Gammla amerikanare kan man ta till Sverge i drivor och bygga om. Men var fins den plats där man kan hämta gammla moppar? <!-- </EdIndex> --></div>
martin_92

Inlägg av martin_92 »

monark 50s skrev:Kan bara hålla med Conrad! :( Du skulle ha pengar till bil? hur mycket tror du att du får för en sabbad F50?? kontra en som ser original ut?? kolla lite på blocket så får du se skillnaden på värde, sen är det så att det inte finns så många F50... Gör inget dumt nu som du får ångra sedan, det är mitt råd.
Om det är din åsikt så respekterar jag den.

kan berätta att när jag köpte mopeden så var den varken komplett eller i gott skick, så jag anser att den bara blir finare och det jag är mest ute efter = Unik

men om jag däremot skulle ångra mig så kan jag lätt göra om ramen till orginal igen.

Rexxy: nej tack inte intresserad :wink:

Alf- johan: bilder kommer imorgon :)

Conrad: Förstår att du och många andra inte tycker om vad jag gör med mopeden, men många renoverare jag pratat med anser att den var lika bra att sälja i delar, vilket jag inte vill ska hända med den.

Att det är skillnad på gamla bilar och gamla mopeder vet jag, och att dessa gamla crescent modeller är ovanliga likaså, men att jag vill bygga om mopeden efter min smak är ju så det blir, så du får gärna hata mig för det jag gör :wink:

det roliga med projekt är ju att vissa kommer hata den medans vissa älskar den :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej inget hat från min sida. Jag tycker óckså om att bygga om saker efter mitt huvud, men jag är försiktig med gammla orginaldelar och värnar om dom. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är mest fundersam på hur du ska kunna klämma dit ett 17 drev fram......... <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då det största drevet som tillverkats till sachs är 15 drev. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
martin_92

Inlägg av martin_92 »

Conrad Engström skrev:Nej inget hat från min sida. Jag tycker óckså om att bygga om saker efter mitt huvud, men jag är försiktig med gammla orginaldelar och värnar om dom.
som jag tidigare nämnt så kommer alla orginaldelar som jag inte har någon användning för säljas, förhoppningsvis till någon entusiast som har bättre användning för dom :)

var nog lite luddig när jag skrev allting, kommer inte ihåg vad det är för drev som sitter :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dansken "Edwins" på speedrider:s har visst tillverkat ett 16 eller 17 drev till nån av sina compacter hur han fått plats med det finns det säkert någon bild på där. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar