Cheng Shin däck, bra eller dåligt?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:Det intressanta är ju att kvalitetsdäcken inte är mycket dyrare ibland tillomed lika pris som kinadäcken. jag har 16 tum på min 1237 o det finns gottom bra däck i den dimensione så nästa gång....
Alla görs väl i Kina ? <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske det men du får ju vad du pröjsar för, kineserna är inga teknikokunniga vildar de bara levererar efter vad vi är villiga att betala. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På åttiotalet minns jag Cheng Shin som cykeldäck från Taiwan men idag har dom tydligen expanderat både i sortiment och omfattning till att ha över 22.000 anställda i fabriker världen över och då även i Kina.

Koncernen heter tydligen Maxxis International idag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cheng_Shin_Rubber <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tidigare ikväll fick jag besök av Nymans2013. Jag hörde något surrande utanför och när jag kikade ut genom fönstret stod han där med sin nyinköpta blå Novolette. :D

Mopeden hade två nya 54-584 Cheng Shin däck och på några meters avstånd var det mycket lika originaldäck. Jag fick faktiskt gå nära för att se skillnaden och då närmast på däcksmönstret som förvisso var gammellikt men inte T-mönstret.

Jag blev erbjuden att prova mopeden så jag körde en bit fram och tillbaka på gatan och den kändes riktigt pigg för sina 0,8 hästkrafter. Det är evigheter sedan jag körde en sådan moped, eller moped överhuvudtaget, men det kändes inte alls ovant utan snarare som om jag hade kört moped hela dagen. Kanske beror det på att jag cyklar mycket... :? Hur som helst ska det snart bli moped igen. Den saken är säker. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
MMonarscoot

Kina däck är kasst precis!

Inlägg av MMonarscoot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alla kina däck är kass enligt min mening, om man ska åka över 50 km/h.
Speed sämst, sedan ching cheng och golden boy.
Från 16" finns det kvalité men inte under, som t.ex compakt, mamba, flaka, monarscoot med flera.... Är ett jätteproblem!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Re: Kina däck är kasst precis!

Inlägg av Amarace »

MMonarscoot skrev:Alla kina däck är kass enligt min mening, om man ska åka över 50 km/h.
Speed sämst, sedan ching cheng och golden boy.
Från 16" finns det kvalité men inte under, som t.ex compakt, mamba, flaka, monarscoot med flera.... Är ett jätteproblem!!!
Golden Boy har iaf varit bra, hade aldrig några problem med såna däck förr, har inte testat senaste åren dock. Speed däremot är ju helt värdelösa. <!-- </EdIndex> --></div>
Halvars

Inlägg av Halvars »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var ut en vända och åkte med sonen på 1256 an, och då hoppade slangen ur däcket helt plötsligt, undrar hur det kunde hända, däcket har ju suttit där sedan moppen var ny :D <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

Halvars skrev:Var ut en vända och åkte med sonen på 1256 an, och då hoppade slangen ur däcket helt plötsligt, undrar hur det kunde hända, däcket har ju suttit där sedan moppen var ny :D
Troligtvis har däcket torkat/korden (Kord=ståltrådar som ligger ingjutna i gummit) ruttnat/rostat av och däcket förlorar då styrkan i sin kant som håller det på plats på fälgen. Har man otur så sticker det hål på slangen när man är långt hemifrån.

Hursom så är ett avhoppat däck oftast ett tecken på att det är dags att byta. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Halvars

Inlägg av Halvars »

Nymans2013 skrev:
Halvars skrev:Var ut en vända och åkte med sonen på 1256 an, och då hoppade slangen ur däcket helt plötsligt, undrar hur det kunde hända, däcket har ju suttit där sedan moppen var ny :D
Troligtvis har däcket torkat/korden (Kord=ståltrådar som ligger ingjutna i gummit) ruttnat/rostat av och däcket förlorar då styrkan i sin kant som håller det på plats på fälgen. Har man otur så sticker det hål på slangen när man är långt hemifrån.

Hursom så är ett avhoppat däck oftast ett tecken på att det är dags att byta.
Skit oxå, jag som vill åka orginal :x <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är väl som med annat...marknaden styr utbudet...verkar ju finnas tusentals olika däck och fabrikat till dem nya scootermopparna.
Fel sorts däck även om det passar kan ju vara livsfarligt köra på
fastän det är nyproducerat men med fel egenskaper... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar