<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du vill göra det extra svårt för dig på uppkörningen så skaffar du dig en "glidare".
Uppkörningen är uppdelad i två moment kan man säga. Manöverprov och sedan körning i trafik, om man klarar av manöverproven vill säga. Under manöverprovet ska man visa att man hanterar cykeln i låg hastighet dvs krypkörning i en uppmärkt bana. Och sedan blir det lite undanmanöver i ca 50 km/h med efterföljande slalom, vändning, tillbaka i slalombanan i 50 och sedan en effektiv bromsning. Smällfullt på bromsen alltså! Det är inget jag skulle vilja göra på en Yamaha Viagra ( Virago) tex. Räkna med att du är nervös under uppkörningen. Sedan följer ytterligare bromsprov i 70 och 90 km/h.
När jag tog mc-kortet sommaren 2010 så körde jag en Suzuki GSX 750 -98. Snällare hoj får man leta efter. Lättmanövrerad och en väldigt förlåtande motor, om man råkar ligga på för hög växel tex. Man sitter upprätt vilket gör bromsövningarna väldigt kontrollerade. Riskutbildningen som är obligatorisk körde jag en Honda 600 Hornet med ABS. Känns lite fusk med ABS, vilken apa som helst klarar av en fullbromsning då
Hörde flera som bommade sin uppkörning på sin Harley Japanson eller liknande för att de inte klarade av manöverbanan.
Mitt råd ang skyddsutrustningen är att absolut inte snåla.
Lycka till med körkorten! <!-- </EdIndex> --></div>