Rexxys Mopeder. | E-type MX

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Rexxys Mopeder. | E-type MX

Inlägg av Rexxy »

Bild


Då jag har några mopeder så blir det lite jobbigt att ha flera olika projekttrådar, så jag har alla samlade här!
Händer det något med någon moped ska jag försöka uppdatera det här med bilder och information. Det kommer att uppdateras med inlägg i tråden. I första inlägget finns bara information och om blivande planer med mopparna. Hoppas att ni vill följa mig och mina renoveringar!:wink:

Besök gärna min hemsida!
http://rexxysmopeder.info.se/

Besök även min facebooksida och gilla!

https://www.facebook.com/RexxysMopeder



Tack till;
G-son/Erik_, som orkar med mina dumma frågor...
Hyperperry, för växelpeten som jag fick för att bra pris!
HHR, för CDI'n och dom andra grejerna!
Sebbo, för bra kundservice!
Min flickvän, för att jag får använd hennes systemkamera!

Mål;
Att ha över 30 fungerande mopeder!
Ha en moped som klarar över 140km/h
Ha en 50cc Veteranmoped som klarar över 100km/h
Köra över 100km/h med en svensksåld sachsmotor.
Ha en moped som vinner någon slags tävling på internet.
Ha en moped med minst 20 hästar.
Få bra tider på 150/201m
Få en pokal inom Topspeed. (Avser placering 1, 2 eller 3. Raspriset godkänns)


Dagens Mopeder:
DBS Saphir (Ej komplett)
Crescent F50GLX (Komplett, startar och går)
Crescent F50GLX (Komplett, startar och går)
Crescent E-type (Nere för renovering)
Crescent F50 med Am6 (Komplett, under seriös trimning)
Crescent Monark 1289 (Stockholmare) (Komplett, startar och går)
Crescent Monark 1209 (Racer)
Saxoped
Rex Comet Grand Prix (Komplett, startar och går. CDI som begränsar hastighet, söker en Ostrypt!)







Crescent F50GLX . Högsta noterade hastighet; 100.0km/h
4vxl Sachs EKF

Dagens Setup:

Athena 80cc Cylinder
24mm PWK
Zündapp-pipa
Ducati Tändsystem (Am6)


Bild
Bild'
Bild




Crescent Stockholmare. Högsta noterade hastighet, 50km/h.
3 vxl Sachs LFS.

Dagens Setup:
50cc Standard cylinder urpluggad och lite vässad avgasport
12mm bing
28mm krök med Fuegopipa

Framtida planer: Byta baklyktan

Bild



Crescent F50GLX. Högsta noterade hastighet; 69km/h
3 vxl Sachs KFS

Dagens setup:

60cc Tyskcylinder
17mm Bingförgasare
32mm Jamarcol
Bosch originalsystem


Bild


Bild



Rex Comet Grand Prix. Högsta noterade hastighet, 65km/h
3 vxl Sachs KFS

Dagens Setup

50cc Mahle Portad
Ducati Tändsystem (AM6)
Hemmabyggd pipa.
20mm Dellorto


Bild


Bild



Crescent 1209 Racer. Framtida racingobjekt.

Framtida planer: Racermoped med en 4 vxl Hondamotor och 50 eller 65cc.

Bild



Crescent F50 med Am6. Högsta noterade hastighet, 131km/h
En annan åkafortmoppe! Ihopbyggd av delar som legat i hyllorna.

Setup:

Block: Minarelli Am6. Matchportat
Vev: Barikit Competition med 18mm vevtapp
Växellåda: 6 vxl original
Koppling: Originallameller med MHR fjädrar
Tändning: PVL Rotorsystem
Cylinder: Stage6 R/T 70cc
Topp:Stage6 R/T. 0,4-0,5mm Squish
Förgasareg: 28mm Stage6 R/T PWK
Insug: hemmabygge 29mm
Reeds: Malossi
Rör: RC2 designad av Casal.
Ljuddämpare: Hemmabyggd


Ramen;
Ram: Crescent F50
Hjul: Bakhjul Yamaha Fs1, framhjul okänt. Någon japanskrot.
Framgaffel: Yamaha Fs1
Skärmar: F50 originalframskärm bakmonterat. Framskärm DBS Panter
Kylare: Yamaha Aerox
Framlykta. Suzuki K50




Bild
Bild

Bild


Crescent E.type. Högsta noterade hastighet, ???km/h

En moped som inspireras lite av Caféracer motorcyklar.

Setup:

Block: Sachs KFS
Vev: Sachs originalvevparti med 42mm slaglängd
Växellåda: 3 vxl
Koppling: Originallameller med slitsade stållameller och brickor under fjädrarna
Tändning: Ducati tändsystem 12V.
Cylinder: Polini 70cc DT50mx. 45mm borr, c:a 66cc. Tuned By Rexxy
Topp: Zündapp Minitherm
Förgasareg: 24mm Stage6 R/T PWK
Insug: hemmabygge 29mm
Reeds: ????
Rör: Avstämt, varvtal ej bestämt än.
Ljuddämpare: Hemmabyggd


Ramen;
Ram: Crescent E-type
Hjul: Bakhjul E-type original. Framhjul dubbelnocksnav ifrån Yamaha Rd125.
Framgaffel: Suzuki K50
Skärmar:Puch Monza Framskärm och nytillverkad 17" bakskärm.


Bild


DBS Saphir

Fick denna som tack för att jag skjutsade en polare. Inga direkta planer med det än. Men ful som stryk!!

Bild



Saxoped

Framtida projekt, ska bli en Ratbike!

Bild

Bild
Bild
Senast redigerad av Rexxy den 24 maj 2014, 13:08, redigerad totalt 13 gång.
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Till affären tur&retur 4minuter :D
Men med "lite" spackel på tanken sååå :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Äh, gör "knäskålar" på tanken som på gamla roadracingmaskiner :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
patrikh skrev:Äh, gör "knäskålar" på tanken som på gamla roadracingmaskiner :)
Den tanken slog mig, men då ska man få en likadan buckla på andra sidan! :roll:
Lasse väss skrev:Till affären tur&retur 4minuter :D
Men med "lite" spackel på tanken sååå :wink:
."lite" spackel ja.. :shock: Var en jäkla massa spackel jag fick slipa bort. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rexxy, du har ju både vinkelslip och svets. Klyv tanken och rikta den. svetsa sedan ihop den. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Rexxy, du har ju både vinkelslip och svets. Klyv tanken och rikta den. svetsa sedan ihop den.
Svetsa ihop med den svetsen och flusstråd?! :shock: :shock: Kommer aldrig att bli tätt...

Det är väl om jag tar den till praktiken och TIG:ar ihop den. Men jag är inte direkt sugen att klyva tanken... <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:
Conrad Engström skrev:Rexxy, du har ju både vinkelslip och svets. Klyv tanken och rikta den. svetsa sedan ihop den.
Svetsa ihop med den svetsen och flusstråd?! :shock: :shock: Kommer aldrig att bli tätt...

Det är väl om jag tar den till praktiken och TIG:ar ihop den. Men jag är inte direkt sugen att klyva tanken...
bättre o leta en skapligare tank än o lägga tid och pengar på den där. de blir ju kostnader med spackel och arbete också!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Inlägg av musköchrister »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag kollar om jag har nån bättre att avvara <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
musköchrister skrev:jag kollar om jag har nån bättre att avvara
Det vore underbart! :D

Alla F50 grejer (och just denna ram + tank) kommer ifrån dig, om du glömt av det. :)
NiklasHögberg skrev: bättre o leta en skapligare tank än o lägga tid och pengar på den där. de blir ju kostnader med spackel och arbete också!!
Spackel kostar inte mycket, och arbetet gör jag utan problem. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:
musköchrister skrev:jag kollar om jag har nån bättre att avvara
Det vore underbart! :D
NiklasHögberg skrev: bättre o leta en skapligare tank än o lägga tid och pengar på den där. de blir ju kostnader med spackel och arbete också!!
Spackel kostar inte mycket, och arbetet gör jag utan problem. :wink:
beror ju helt på vad man köper för sorts spackel. sen får man väl vvärdera arbetet lite också kan ja tro o då blir de inte alltid billigt i slutändan! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eget arbete kan man aldrig värdera , isf är det bara att lägga ned <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
Rexxy skrev:
Conrad Engström skrev:Rexxy, du har ju både vinkelslip och svets. Klyv tanken och rikta den. svetsa sedan ihop den.
Svetsa ihop med den svetsen och flusstråd?! :shock: :shock: Kommer aldrig att bli tätt...

Det är väl om jag tar den till praktiken och TIG:ar ihop den. Men jag är inte direkt sugen att klyva tanken...
bättre o leta en skapligare tank än o lägga tid och pengar på den där. de blir ju kostnader med spackel och arbete också!!
Men vad lär man sig av det. Övning ger färdighet ! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev: beror ju helt på vad man köper för sorts spackel. sen får man väl vvärdera arbetet lite också kan ja tro o då blir de inte alltid billigt i slutändan!
Biltemas finspackel har jag alltid använt och är inte dyrt.

Arbetet jag gör kostar ju inget, så det kan man ju inte värdera... :) <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kunde man inte satt kylaren i ramen typ undre sadeln i det trekantiga hålet som är där ser ju lite knepigt ut där den sitter nu :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:Kunde man inte satt kylaren i ramen typ undre sadeln i det trekantiga hålet som är där ser ju lite knepigt ut där den sitter nu :shock:
Tro mig, jag har gått igenom varenda centimeter för att försöka få kylaren bättre placerad, inklusive i hålet du menar.

Detta är det ända som fungerar, utan att den ska vara i vägen allt för mycket. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar