Rexxys Mopeder. | E-type MX
Rexxys Mopeder. | E-type MX
Då jag har några mopeder så blir det lite jobbigt att ha flera olika projekttrådar, så jag har alla samlade här!
Händer det något med någon moped ska jag försöka uppdatera det här med bilder och information. Det kommer att uppdateras med inlägg i tråden. I första inlägget finns bara information och om blivande planer med mopparna. Hoppas att ni vill följa mig och mina renoveringar!
Besök gärna min hemsida!
http://rexxysmopeder.info.se/
Besök även min facebooksida och gilla!
https://www.facebook.com/RexxysMopeder
Tack till;
G-son/Erik_, som orkar med mina dumma frågor...
Hyperperry, för växelpeten som jag fick för att bra pris!
HHR, för CDI'n och dom andra grejerna!
Sebbo, för bra kundservice!
Min flickvän, för att jag får använd hennes systemkamera!
Mål;
Att ha över 30 fungerande mopeder!
Ha en moped som klarar över 140km/h
Ha en 50cc Veteranmoped som klarar över 100km/h
Köra över 100km/h med en svensksåld sachsmotor.
Ha en moped som vinner någon slags tävling på internet.
Ha en moped med minst 20 hästar.
Få bra tider på 150/201m
Få en pokal inom Topspeed. (Avser placering 1, 2 eller 3. Raspriset godkänns)
Dagens Mopeder:
DBS Saphir (Ej komplett)
Crescent F50GLX (Komplett, startar och går)
Crescent F50GLX (Komplett, startar och går)
Crescent E-type (Nere för renovering)
Crescent F50 med Am6 (Komplett, under seriös trimning)
Crescent Monark 1289 (Stockholmare) (Komplett, startar och går)
Crescent Monark 1209 (Racer)
Saxoped
Rex Comet Grand Prix (Komplett, startar och går. CDI som begränsar hastighet, söker en Ostrypt!)
Crescent F50GLX . Högsta noterade hastighet; 100.0km/h
4vxl Sachs EKF
Dagens Setup:
Athena 80cc Cylinder
24mm PWK
Zündapp-pipa
Ducati Tändsystem (Am6)
'
Crescent Stockholmare. Högsta noterade hastighet, 50km/h.
3 vxl Sachs LFS.
Dagens Setup:
50cc Standard cylinder urpluggad och lite vässad avgasport
12mm bing
28mm krök med Fuegopipa
Framtida planer: Byta baklyktan
Crescent F50GLX. Högsta noterade hastighet; 69km/h
3 vxl Sachs KFS
Dagens setup:
60cc Tyskcylinder
17mm Bingförgasare
32mm Jamarcol
Bosch originalsystem
Rex Comet Grand Prix. Högsta noterade hastighet, 65km/h
3 vxl Sachs KFS
Dagens Setup
50cc Mahle Portad
Ducati Tändsystem (AM6)
Hemmabyggd pipa.
20mm Dellorto
Crescent 1209 Racer. Framtida racingobjekt.
Framtida planer: Racermoped med en 4 vxl Hondamotor och 50 eller 65cc.
Crescent F50 med Am6. Högsta noterade hastighet, 131km/h
En annan åkafortmoppe! Ihopbyggd av delar som legat i hyllorna.
Setup:
Block: Minarelli Am6. Matchportat
Vev: Barikit Competition med 18mm vevtapp
Växellåda: 6 vxl original
Koppling: Originallameller med MHR fjädrar
Tändning: PVL Rotorsystem
Cylinder: Stage6 R/T 70cc
Topp:Stage6 R/T. 0,4-0,5mm Squish
Förgasareg: 28mm Stage6 R/T PWK
Insug: hemmabygge 29mm
Reeds: Malossi
Rör: RC2 designad av Casal.
Ljuddämpare: Hemmabyggd
Ramen;
Ram: Crescent F50
Hjul: Bakhjul Yamaha Fs1, framhjul okänt. Någon japanskrot.
Framgaffel: Yamaha Fs1
Skärmar: F50 originalframskärm bakmonterat. Framskärm DBS Panter
Kylare: Yamaha Aerox
Framlykta. Suzuki K50
Crescent E.type. Högsta noterade hastighet, ???km/h
En moped som inspireras lite av Caféracer motorcyklar.
Setup:
Block: Sachs KFS
Vev: Sachs originalvevparti med 42mm slaglängd
Växellåda: 3 vxl
Koppling: Originallameller med slitsade stållameller och brickor under fjädrarna
Tändning: Ducati tändsystem 12V.
Cylinder: Polini 70cc DT50mx. 45mm borr, c:a 66cc. Tuned By Rexxy
Topp: Zündapp Minitherm
Förgasareg: 24mm Stage6 R/T PWK
Insug: hemmabygge 29mm
Reeds: ????
Rör: Avstämt, varvtal ej bestämt än.
Ljuddämpare: Hemmabyggd
Ramen;
Ram: Crescent E-type
Hjul: Bakhjul E-type original. Framhjul dubbelnocksnav ifrån Yamaha Rd125.
Framgaffel: Suzuki K50
Skärmar:Puch Monza Framskärm och nytillverkad 17" bakskärm.
DBS Saphir
Fick denna som tack för att jag skjutsade en polare. Inga direkta planer med det än. Men ful som stryk!!
Saxoped
Framtida projekt, ska bli en Ratbike!
Senast redigerad av Rexxy den 24 maj 2014, 13:08, redigerad totalt 13 gång.
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Den tanken slog mig, men då ska man få en likadan buckla på andra sidan!patrikh skrev:Äh, gör "knäskålar" på tanken som på gamla roadracingmaskiner
."lite" spackel ja.. Var en jäkla massa spackel jag fick slipa bort. <!-- </EdIndex> --></div>Lasse väss skrev:Till affären tur&retur 4minuter
Men med "lite" spackel på tanken sååå
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det är väl om jag tar den till praktiken och TIG:ar ihop den. Men jag är inte direkt sugen att klyva tanken... <!-- </EdIndex> --></div>
Svetsa ihop med den svetsen och flusstråd?! Kommer aldrig att bli tätt...Conrad Engström skrev:Rexxy, du har ju både vinkelslip och svets. Klyv tanken och rikta den. svetsa sedan ihop den.
Det är väl om jag tar den till praktiken och TIG:ar ihop den. Men jag är inte direkt sugen att klyva tanken... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bättre o leta en skapligare tank än o lägga tid och pengar på den där. de blir ju kostnader med spackel och arbete också!! <!-- </EdIndex> --></div>Rexxy skrev:Svetsa ihop med den svetsen och flusstråd?! Kommer aldrig att bli tätt...Conrad Engström skrev:Rexxy, du har ju både vinkelslip och svets. Klyv tanken och rikta den. svetsa sedan ihop den.
Det är väl om jag tar den till praktiken och TIG:ar ihop den. Men jag är inte direkt sugen att klyva tanken...
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Alla F50 grejer (och just denna ram + tank) kommer ifrån dig, om du glömt av det.
Det vore underbart!musköchrister skrev:jag kollar om jag har nån bättre att avvara
Alla F50 grejer (och just denna ram + tank) kommer ifrån dig, om du glömt av det.
Spackel kostar inte mycket, och arbetet gör jag utan problem. <!-- </EdIndex> --></div>NiklasHögberg skrev: bättre o leta en skapligare tank än o lägga tid och pengar på den där. de blir ju kostnader med spackel och arbete också!!
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
beror ju helt på vad man köper för sorts spackel. sen får man väl vvärdera arbetet lite också kan ja tro o då blir de inte alltid billigt i slutändan! <!-- </EdIndex> --></div>Rexxy skrev:Det vore underbart!musköchrister skrev:jag kollar om jag har nån bättre att avvara
Spackel kostar inte mycket, och arbetet gör jag utan problem.NiklasHögberg skrev: bättre o leta en skapligare tank än o lägga tid och pengar på den där. de blir ju kostnader med spackel och arbete också!!
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men vad lär man sig av det. Övning ger färdighet ! <!-- </EdIndex> --></div>NiklasHögberg skrev:bättre o leta en skapligare tank än o lägga tid och pengar på den där. de blir ju kostnader med spackel och arbete också!!Rexxy skrev:Svetsa ihop med den svetsen och flusstråd?! Kommer aldrig att bli tätt...Conrad Engström skrev:Rexxy, du har ju både vinkelslip och svets. Klyv tanken och rikta den. svetsa sedan ihop den.
Det är väl om jag tar den till praktiken och TIG:ar ihop den. Men jag är inte direkt sugen att klyva tanken...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Arbetet jag gör kostar ju inget, så det kan man ju inte värdera... <!-- </EdIndex> --></div>
Biltemas finspackel har jag alltid använt och är inte dyrt.NiklasHögberg skrev: beror ju helt på vad man köper för sorts spackel. sen får man väl vvärdera arbetet lite också kan ja tro o då blir de inte alltid billigt i slutändan!
Arbetet jag gör kostar ju inget, så det kan man ju inte värdera... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Detta är det ända som fungerar, utan att den ska vara i vägen allt för mycket. <!-- </EdIndex> --></div>
Tro mig, jag har gått igenom varenda centimeter för att försöka få kylaren bättre placerad, inklusive i hålet du menar.volvomannen skrev:Kunde man inte satt kylaren i ramen typ undre sadeln i det trekantiga hålet som är där ser ju lite knepigt ut där den sitter nu
Detta är det ända som fungerar, utan att den ska vara i vägen allt för mycket. <!-- </EdIndex> --></div>