Aspen?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Aspen?

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som har något att säga om Aspen? Är det nåt att köra moppen på? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->,( http://www.aspen.se/Guider_Guide_Svensk_Light_Jamforelse_vanlig_bensin_och_Aspen_miljobensin_Oktantal_DXNI-229908_.aspx)

Bäst fast dyrt e' min åsikt.. thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
vihan
Inlägg: 177
Blev medlem: 23 jul 2009, 23:00
Ort: Skåne

Inlägg av vihan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Drar verkligen en moped mindre om man kör på högra oktanhalt? <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oktanhalt är ointressant och irrelevant, oktantal är däremot ett mått som i grunden visar hur mycket värme bränslet tål innan det självantänds. Oktantalet mäts fram genom att man hittar gränsen för när bränslet börjar knacka i en motor med variabel kompression och därefter testar man olika blandningar av oktan & heptan tills man hittar den blandning som harr samma knackningsgräns som den testade soppan. Om jämförelseblandningen består av 95% oktan och 5% heptan säger man att det testade bränslet har ett oktantal på 95 - men det behöver inte finnas en gnutta oktan i det, så oktanhalten kan vara noll...


Och nej, en moped drar inte mindre soppa med högre oktantal, oktantalet bestämmer bara hur hög kompression moppemotorn kan ha - knackar det inte så duger soppan, högre oktantal är bortkastat. Däremot kan olika bränslen ha olika energiinnehåll (trots att oktantalet inte skiljer) och får man ut mer energi per liter behöver man mindre soppa för att få ut den energimängd som krävs en viss sträcka = moppen drar mindre soppa. <!-- </EdIndex> --></div>
vodka
Inlägg: 245
Blev medlem: 07 mar 2009, 00:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du verkar kunna det här Jag har en vålsamt trimmad moppe som jag vill ha ut mer effektiv vad är lämpligt att köra på <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ASPEN så klart :D
Destillerat pjur dynamit :twisted: inget krackat dynga utspäd med etanol vilket ej är bra mot gummi packningar,
aluminiumet ergar om den står
ej så blandbar med 2T oljor , kort bäst före datum

det är bara Alkylat bränsle som gäller :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det heter alkylatbensin :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vodka skrev:Du verkar kunna det här Jag har en vålsamt trimmad moppe som jag vill ha ut mer effektiv vad är lämpligt att köra på
Beror ju lite på förutsättningarna, vilka soppapriser du anser är acceptabla, hur mycket jobb du är beredd att lägga på bränslebytet och om du accepterar att köra ur ALL soppa ur hojen när det är färdigkört för dagen... Ju roligare ett bränsle är, desto mer problem och arbete för det med sig. <!-- </EdIndex> --></div>
vodka
Inlägg: 245
Blev medlem: 07 mar 2009, 00:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att betala mån tia till per liter är okey men inte så sugen på tömma tanken varje gång jag kört klart för dan,den körs väldigt lite. den är byggd för banracing så det blir bara några mil per år. <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja då blir det Aspen då :D
Aspen Racing Fuel om du ligger på max på compretion <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vars är alla som bruka klanka på Aspen 2-takt nudå? :laserswords:
(eller var det i ett annat forum.. :hmm: ) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag såg bara att dom sågade det som moppesoppa i teknikens värld... <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Vars är alla som bruka klanka på Aspen 2-takt nudå? :laserswords:
(eller var det i ett annat forum.. :hmm: )
orkar inte :x med det är inte myck till soppa efter 6 månader i öppen tank :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->& du menar på fullt allvar att vanlig soppa har bättre oktantal efter samma tid i öppen tank :shaking shocked: , har du verkligen provat? :sorry:
(min erfarenhet säger motsatsen..)

Bild

Vad står det? Lagringsstabil undrar vad det betyder.. staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->E85 har blivit ett rätt populärt budgetprestandabränsle, etanolens relativt kraftiga kylning under avdunstningen gör att den bör passa rätt fint i luftkylda motorer. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar