Aspen?
- zappafan
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->,( http://www.aspen.se/Guider_Guide_Svensk_Light_Jamforelse_vanlig_bensin_och_Aspen_miljobensin_Oktantal_DXNI-229908_.aspx)
Bäst fast dyrt e' min åsikt..
<!-- </EdIndex> --></div>
Bäst fast dyrt e' min åsikt..

Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oktanhalt är ointressant och irrelevant, oktantal är däremot ett mått som i grunden visar hur mycket värme bränslet tål innan det självantänds. Oktantalet mäts fram genom att man hittar gränsen för när bränslet börjar knacka i en motor med variabel kompression och därefter testar man olika blandningar av oktan & heptan tills man hittar den blandning som harr samma knackningsgräns som den testade soppan. Om jämförelseblandningen består av 95% oktan och 5% heptan säger man att det testade bränslet har ett oktantal på 95 - men det behöver inte finnas en gnutta oktan i det, så oktanhalten kan vara noll...
Och nej, en moped drar inte mindre soppa med högre oktantal, oktantalet bestämmer bara hur hög kompression moppemotorn kan ha - knackar det inte så duger soppan, högre oktantal är bortkastat. Däremot kan olika bränslen ha olika energiinnehåll (trots att oktantalet inte skiljer) och får man ut mer energi per liter behöver man mindre soppa för att få ut den energimängd som krävs en viss sträcka = moppen drar mindre soppa. <!-- </EdIndex> --></div>
Och nej, en moped drar inte mindre soppa med högre oktantal, oktantalet bestämmer bara hur hög kompression moppemotorn kan ha - knackar det inte så duger soppan, högre oktantal är bortkastat. Däremot kan olika bränslen ha olika energiinnehåll (trots att oktantalet inte skiljer) och får man ut mer energi per liter behöver man mindre soppa för att få ut den energimängd som krävs en viss sträcka = moppen drar mindre soppa. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ASPEN så klart 
Destillerat pjur dynamit
inget krackat dynga utspäd med etanol vilket ej är bra mot gummi packningar,
aluminiumet ergar om den står
ej så blandbar med 2T oljor , kort bäst före datum
det är bara Alkylat bränsle som gäller

Destillerat pjur dynamit

aluminiumet ergar om den står
ej så blandbar med 2T oljor , kort bäst före datum
det är bara Alkylat bränsle som gäller

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Beror ju lite på förutsättningarna, vilka soppapriser du anser är acceptabla, hur mycket jobb du är beredd att lägga på bränslebytet och om du accepterar att köra ur ALL soppa ur hojen när det är färdigkört för dagen... Ju roligare ett bränsle är, desto mer problem och arbete för det med sig. <!-- </EdIndex> --></div>vodka skrev:Du verkar kunna det här Jag har en vålsamt trimmad moppe som jag vill ha ut mer effektiv vad är lämpligt att köra på
- zappafan
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->& du menar på fullt allvar att vanlig soppa har bättre oktantal efter samma tid i öppen tank
, har du verkligen provat? 
(min erfarenhet säger motsatsen..)

Vad står det? Lagringsstabil undrar vad det betyder..

(min erfarenhet säger motsatsen..)

Vad står det? Lagringsstabil undrar vad det betyder..
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..