Autoped NV 5 och värme
Autoped NV 5 och värme
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,
Har nu upplevt en intressant sida av NV5:an, den gillar inte värme....
Efter att ha puttrat runt ett tag, så kan den antingen självdö eller så vägrar den starta efter ett kortare stopp. När den väl kallnat så tutar den igång igen.
Varför? Är det metallröret mellan förgasaren och cylindern som blir för varmt?
Har en 31cc motor. <!-- </EdIndex> --></div>
Har nu upplevt en intressant sida av NV5:an, den gillar inte värme....
Efter att ha puttrat runt ett tag, så kan den antingen självdö eller så vägrar den starta efter ett kortare stopp. När den väl kallnat så tutar den igång igen.
Varför? Är det metallröret mellan förgasaren och cylindern som blir för varmt?
Har en 31cc motor. <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tanken har föresvävat mig, men jag har haft en spätta på pakethållaren, så det har inte varit läge att olja ner sig....
Du menar att det blir överslag i tändspolen när det blir för varmt? <!-- </EdIndex> --></div>
Du menar att det blir överslag i tändspolen när det blir för varmt? <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skall kolla glöden hos gnistan vid nästa körning! <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Standard fel nr 1 på dom mopparna!
När man är som längst hemifrån så stannar dom, och är tvärdöda.
Då är det bara att cykla hemåt och när man nästan är hemma och provar starta så funkar dom kanon igen....
Tändspolarna är inga höjdare på dom, och att hitta en ny är inte helt enkelt.
Det var anledningen till att jag sålde mina 2 NV till en samlare istället. <!-- </EdIndex> --></div>
När man är som längst hemifrån så stannar dom, och är tvärdöda.
Då är det bara att cykla hemåt och när man nästan är hemma och provar starta så funkar dom kanon igen....
Tändspolarna är inga höjdare på dom, och att hitta en ny är inte helt enkelt.
Det var anledningen till att jag sålde mina 2 NV till en samlare istället. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men visst brukar det vara så som du säger.
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Nja, jag var bara 200 meter från garaget med min å dessutom hade spöregnet upphört.Sura skrev: När man är som längst hemifrån så stannar dom, och är tvärdöda.

Men visst brukar det vara så som du säger.
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sant kör bara min Autoped en väl planerad rutt. Den brukar dö typ när jag kör in på hemgatan
<!-- </EdIndex> --></div>


Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag mötte en gubbe en gång när jag cyklade hem med min NV, och han bara garvade.
"Hur kan du åka på den där skiten, dom funkade ju inte ens när dom var nya" var det enda han sa åt mig....
Och efteråt snackade jag med farsan eftersom gubben är en gammal bekant till honom, och han kom ihåg att även gubben cyklat en del på sin tid med en NV
<!-- </EdIndex> --></div>
"Hur kan du åka på den där skiten, dom funkade ju inte ens när dom var nya" var det enda han sa åt mig....
Och efteråt snackade jag med farsan eftersom gubben är en gammal bekant till honom, och han kom ihåg att även gubben cyklat en del på sin tid med en NV

Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan absolut vara konding och/eller tändspole, men...
Jag hade en Autoped för några år sedan som gick hur bra som helst, förutom när det var varmt ute och jag hade motorkåporna på. Då kunde den bli omöjlig att starta om den stannade. Så länge den var igång gick den.
Fick förklaringen av Autoped kunnigt folk att det är lätt att få ånglås i förgasaren p.g.a. att förgasaren sitter närma cylindern och det blir för varmt innanför kåporna.
Han rekomenderade mig att kapa av insuget och skarva ihop det med en bit slang för att minsta värmeöverföringen från cylindern till förgasaren.
Vet inte om detta är lösningen på problemet eller om det bara var skitsnack. Hann aldrig testa innan jag sålde den.
Men det finns säkert någon här som kan hylla eller såga teorin...
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Jag hade en Autoped för några år sedan som gick hur bra som helst, förutom när det var varmt ute och jag hade motorkåporna på. Då kunde den bli omöjlig att starta om den stannade. Så länge den var igång gick den.
Fick förklaringen av Autoped kunnigt folk att det är lätt att få ånglås i förgasaren p.g.a. att förgasaren sitter närma cylindern och det blir för varmt innanför kåporna.
Han rekomenderade mig att kapa av insuget och skarva ihop det med en bit slang för att minsta värmeöverföringen från cylindern till förgasaren.
Vet inte om detta är lösningen på problemet eller om det bara var skitsnack. Hann aldrig testa innan jag sålde den.
Men det finns säkert någon här som kan hylla eller såga teorin...

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Autopeden har ju faktiskt haft originalutförande med gummislang mellan förgasare och cylinder. Detta var ju för att förhindra just ånglås när man stannade en varm motor. Någon enstaka gång har jag haft just detta problem på nån av mina Autopeder (de med insugningsrör helt av metall) men jag har alltid med lite vatten och en stor trasa som jag brukar linda runt förgasaren för att kyla ner den. Brukar starta igen på en stund.
Annars kör jag alltid utan kåpor då jag gillar designen på motorn och inte vill gömma den bakom kåpor. Pesonligen har jag ingen upplevelse att Autopederna stannar titt som tätt. De jag har går och går väldigt bra och fort (otrimmat).
Sen får man ju hålla efter dem och sota ur dem och hålla rent i tändsystemet.
Värsta grejen som hänt var väl när motordrevet lossnade i en nedförsbacke (hade ju kunnat gå illa) fick gå länge och söka men tillslut hittades drev, bricka och bult igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Annars kör jag alltid utan kåpor då jag gillar designen på motorn och inte vill gömma den bakom kåpor. Pesonligen har jag ingen upplevelse att Autopederna stannar titt som tätt. De jag har går och går väldigt bra och fort (otrimmat).
Sen får man ju hålla efter dem och sota ur dem och hålla rent i tändsystemet.
Värsta grejen som hänt var väl när motordrevet lossnade i en nedförsbacke (hade ju kunnat gå illa) fick gå länge och söka men tillslut hittades drev, bricka och bult igen. <!-- </EdIndex> --></div>