Bakdrev till Monark 1273
Bakdrev till Monark 1273
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle behöva få tag på ett original bakdrev till stockholmaren, någon som har ett liggande eller kan tipsa om drev från andra mopeder som passar?
0706-919071
Mvh
Anders <!-- </EdIndex> --></div>
0706-919071
Mvh
Anders <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Om jag har hittat rätt info så ska det vara 34 kugg original. Mätte cc-måttet mellan två bultar som står mitt emot varandra (klockan 10 & 2) och det var ~5 cm. <!-- </EdIndex> --></div>
Nej det var 5 bultarflora skrev:Är det 4 st bultar som håller drevet och 34 kugg då har jag nog ett tror jag?

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Här finns en grymt dålig bild på hur bakhjulet ser ut: http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?p=74841&highlight=&mforum=raketsport#74841
Tyvärr fotat från fel sida men ska ta en bild på hur drevet ser ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Låter ju braerlan skrev:då har förhoppningsvis någon monterat ett nyare hjul med leleunav. i så fall är det samma drev som t.ex. packmoppar, och då kan nästan alla mopedhandlare skaffa fram det.
erlan

Tyvärr fotat från fel sida men ska ta en bild på hur drevet ser ut. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kollade bilden och det navet känner jag igen. Det är ett stålnav som Monark (och Crescent?) hade på mopederna tillsammans med HVA Flinta motorn. Kanske var det endast Monark förresten.... 
Är lite osäker på om det är ett svensktillverkat nav, kan kommit från Tyskland också (Union?)
Dreven var fembultade och gick inte att byta med de gamla Monarknaven som satt på monarpeder med JLO motor. De här hade något större bultcirkel och kanske samma även på centrumhålet.
Det här är bara vad jag minns sen då i början av sjuttiotalet....
Efter det här stålnavet, som var det sista, kom sedan det italienska Grimeca alu-navet som i sin tur ersattes av det franska Leleu-navet som blev det sista utförandet innan japanerna kom-sågs-och segrade och slog ut alla andra konkurrenter på den svenska mopedmarknaden.... Säj Yamaha DT det räcker....
<!-- </EdIndex> --></div>

Är lite osäker på om det är ett svensktillverkat nav, kan kommit från Tyskland också (Union?)
Dreven var fembultade och gick inte att byta med de gamla Monarknaven som satt på monarpeder med JLO motor. De här hade något större bultcirkel och kanske samma även på centrumhålet.
Det här är bara vad jag minns sen då i början av sjuttiotalet....
Efter det här stålnavet, som var det sista, kom sedan det italienska Grimeca alu-navet som i sin tur ersattes av det franska Leleu-navet som blev det sista utförandet innan japanerna kom-sågs-och segrade och slog ut alla andra konkurrenter på den svenska mopedmarknaden.... Säj Yamaha DT det räcker....

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.norscand.com/bakdrev-34t-mcb-p-12789-c-1367.aspx
har kommit nytillverkat.
kan beställas hos en del lokala mopedbutiker. dock inte alla som handlar av norscand. men många gör det.
jag var lite trött när jag skrev förra inlägget. så jag tänkte inte ens på det tidiga navet.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
har kommit nytillverkat.
kan beställas hos en del lokala mopedbutiker. dock inte alla som handlar av norscand. men många gör det.
jag var lite trött när jag skrev förra inlägget. så jag tänkte inte ens på det tidiga navet.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade ett drev som verkar stämma med din beskrivning men det hade bara 30 kugg.

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Glömde skriva det i mitt förra inlägg att centrumet inte är plant på mitt drev utan precis som det som Norscand har.
Så här ser mitt ut:
<!-- </EdIndex> --></div>
Ser ut att vara precis ett sådant drev som jag har jaerlan skrev:http://www.norscand.com/bakdrev-34t-mcb ... -1367.aspx
har kommit nytillverkat.
kan beställas hos en del lokala mopedbutiker. dock inte alla som handlar av norscand. men många gör det.
jag var lite trött när jag skrev förra inlägget. så jag tänkte inte ens på det tidiga navet.
erlan

Så här ser mitt ut:

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ska spara på detta drev för framtida eventuella behov
<!-- </EdIndex> --></div>
Som den är trimmad nu så är den nerdrevad 10(!!?) kugg bak vilket gör mopeden totalt orkeslös men gör 50-55 på slät väg.....erlan skrev:var rädd om gamla drevcentrumet om du kommer på att du vill trimma.
det var länge sen jag såg ett litet bakdrev till det navet, så enda chansen att få ett mindre bakdrev är att svetsa på en ny kuggkrans på gamla centrumet.
Ska spara på detta drev för framtida eventuella behov
